58 250 otázek Václava Moravce

Untitled design 1

Otázky Václava Moravce k české politice již neodmyslitelně patří, na obrazovkách je totiž sledujeme už 13 let v téměř nezměněné podobě. Za tu dobu v pořadu Václav Moravec položil už 58 250 otázek, na které odpovídalo přes 3 000 lidí, z toho 500 politiků. Kdo by si v současnosti chtěl pustit všechny zatím odvysílané díly, sledoval by je nepřetržitě přes 49 dní.

Nejvíce za celých 13 let u Moravce hovořili Bohuslav SobotkaMiroslav Kalousek. Sobotka ve studiu dohromady proseděl téměř 4 dny a prohovořil 1 den a 5 hodin, Kalousek pak ve studiu strávil dohromady 3 dny a hovořil 1 den.

OVM--infografika-pro-evču.png

 

Proti sobě ve studiu seděli SobotkaKalouskem v souhrnu více než 1 den. Alespoň jeden z nich se objevil v 60 % pořadů, některé z jejich jmen padne dokonce v 88 % vysílání. Tato čísla však nejsou nijak překvapivá, protože SobotkaKalousek jsou ve vrcholné politice po celou 13letou historii programu.

obličeje.png

 

V průběhu let v Otázkách nejvíce hovořili předsedové ČSSD Stanislav Gross (2004-5) a Jiří Paroubek (2006-7). Ty v roce 2008 nahradil Martin Bursík, který v pořadu získal nezvykle důležitou pozici jako předseda Strany zelených se šesti poslanci.

Později za Fischerovy vlády v pořadu mluvil nejvíce ministr financí Eduard Janota. V prvním roce jmenování Nečasovy vlády byl nejvíce zastoupen sám premiér, ale v následujících letech 2011-2013 už byl u Moravce více Miroslav Kalousek. Od roku 2014 až do současnosti trvá éra Bohuslava Sobotky.

Cizince Moravec přerušuje méně

V prvních letech Otázek hovořili hosté krátce a častěji se střídali: střední délka promluvy hostů byla jen okolo 10 sekund. Postupně si ale od roku 2008 hosté skáčou méně do řeči a jsou méně přerušovaní, takže se střední délka promluvy zdvojnásobila na 20 sekund a dlouhodobě se drží okolo této hodnoty.

OVM--infografika-pro-evču02.png

 

Velmi krátce ze současných politiků mluví Andrej BabišMichaela Marksová. Naopak nejdéle hovoříval Václav Havel.

Vůbec nejdelší monology ale náležejí cizincům. Nejpodrobnější odpověď měl na ČT 1 bývalý prezident Gruzie Michail Saakašvili, jehož Moravec přerušil až po téměř pěti minutách.

Druhá nejdelší promluva byla od tehdejší slovenské premiérky Ivety Radičové, jež mluvila nepřetržitě čtyři a půl minuty. I další hosté, kteří unikli moderátorovu přerušování, byli hlavně cizinci, to je však pravděpodobně způsobeno především nutností komunikace v cizím jazyce nebo prostřednictvím tlumočníka.

Obecně se politici vyjadřují stručněji, zatímco hosté, kteří nejsou zástupci politických stran, hovoří až o polovinu déle.

Rychlí ministři, pomalí prezidenti

Dalším rozdílem mezi politiky a nestraníky je, že politici hovoří znatelně rychleji než ostatní hosté.

Mezi nejrychlejší řečníky v politické sféře patří současní ministři: Zaorálek, Jurečka, LudvíkChovanec. Naopak nejpomalejší mluvu mají prezidenti a prezidentští kandidáti. Úplně nejpomalejší je Karel Schwarzenberg následovaný Milošem ZemanemVáclavem Havlem. I Václav Klaus patří mezi nejméně svižné řečníky. S důstojností prezidentského úřadu je zřejmě v tuzemsku spojená i rozvážná mluva.

OVM--infografika-pro-evču03.png

Metodika

Analyzované jsou pořady od 4. 7. 2004 do 25. 6. 2017 na ČT 1 a od 1. 1. 2006 do 25. 6. 2017 na ČT 24 na základě přepisů archivu NEWTON Media. Za hosty pořadu považujeme politiky, kteří v jednom tematickém bloku hovořili více než minutu a v pořadu celkově více než tři minuty. Do srovnávání hostů je zahrnuta jen stovka nejvíce hovořících, aby se předešlo zkreslení malým vzorkem.

Michal Zeman
Analytik sociálních médií ve společnosti NEWTON Media, a. s.

Čtěte také

IMG 9914
Nezařazené

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

telefon kresba

Jdeme na to!