Zrychlujeme a zpřesňujeme vyhledávání

networking 1626666 640

Když je vaše reputace v sázce, nemusíte se brodit tunami mediálního balastu.

Zadání z porady vedení pro tiskové útvary bývá v řadě firem i státních institucí obdobné. Nespusťte určitou kauzu z očí a buďte připraveni v krátkém čase adekvátně reagovat. V sázce je v jednom případě dobré jméno firmy, ve druhém například pověst ministra. Některé kauzy zahoří, objeví se stovky článků, řada rozhlasových a televizních pořadů. Pak se dále táhnou přiživovány vlivovými servery nebo nepovšimnuty i řadu let a je jen otázkou času, kdy se opět následkem nějaké nové informace vynoří.

Vedení žádá od svého PR týmu ujištění, že jeho lidé sledují mediální vývoj kauzy průběžně, v celém kontextu a reagují na základě relevantních informací. Pro ně to pak doposud často znamenalo vidinu toho, že se budou složitě prokousávat k mediálním datům. Čím kratší dobu zabere pátrání po dostupných informacích k případu, tím více času zbyde na přemýšlení o tom nejpodstatnějším, jak v dané situaci veřejně nejlépe zareagovat.

Proto je zájem o technologie, které mohou přístup k informacím z databází mediálního obsahu uživateli ještě více usnadnit a zrychlit. Nestačí s mediálním archivem v rozhodující chvíli disponovat, ale spolehnout se na to, že ho lze pohotově využít. Po letech relativního klidu v této oblasti se začíná něco dít. Společnost NEWTON Media, pyšnící se největší mediální databází na našem trhu, zareagovala na poptávku jako první. CEO společnosti Petra Mašínová už dříve uvedla, že hlavní úsilí teď směřuje k tomu, aby klienti nebyli zahlcováni mediálními daty, ale dokázali si v každý moment jednoduše najít přesně tu informaci, kterou potřebují.

NEWTON proto přichází v těchto dnech s novinkou na svém technologickém pozadí, kde původní způsob práce s archivem nahrazuje moderním ElasticSearchem. „Nové vyhledávání překonalo nedostatky dosavadního systému, jde uživateli víc naproti a využívá mírně pozměněnou syntaxi dotazů ”, říká generální ředitelka NEWTON Media Petra Mašínová: ,,I za delší časové období a i při zadání obecnějších klíčových slov, bude vyhledávání přesnější a rychlejší. Důraz klademe především na jednoduchost a relevanci nalezených článků.“ Dnes už nejde o to mít všechny informace, ale naopak dostat se s co nejmenší námahou k tomu nejpodstatnějšímu odkudkoliv online a intuitivně spěchat k žádanému obsahu.

Samozřejmostí je automatické skloňování slov, technologie si poradí se složitějšími souslovími, přídavkem navíc je graf sledování mediální pozornosti zadanému tématu v čase.
Právě ElasticSearch seřadí výsledky podle relevance článku, a navíc dokáže z nejdůležitější části textu vytvořit chytrou anotaci. I v oblasti vyhledávání v mediálních archivech tak jde vývoj vstříc především uživatelskému komfortu.

Jsme pravděpodobně na začátku rušnějšího období na poli práce s agregovanými mediálními informacemi. NEWTON Media novou technologií ElasticSearch hází rukavici případné konkurenci. Otevírá cestu k řadě dalších inovací při využití jejich unikátního mediálního archivu MediaSearch, jehož výhodou je monitoring nejen zpravodajství stovek internetových portálů a celostátních i regionálních tištěných médií, ale také vyhledávané přepisy hlavních televizních a rozhlasových pořadů.

Určitě to není konečné slovo. Právě v této oblasti se nabízejí další výzvy například snadněji zjišťovat, který z mluvčích získal jaký prostor v televizi a v radiu nebo identifikovat postoje autorů i celých médií k vybraným zprávám. Podle Petry Mašínové je nový MediaSearch první z širších změn, které NEWTON Media postupně spojí v nově připravované aplikaci očekávané na počátku příštího roku. Lepší přístupnost mediálních dat, včetně sociálních sítí a analytiky, usnadní klientům NEWTONu práci.

Čtěte také

blog lidri
Blog

„Doba podcastová“. Kdo z volebních lídrů dominuje v podcastech?

Podcasty se během posledních několika let staly nejen zdrojem zábavy, ale i významným komunikačním kanálem, který formuje veřejnou debatu. Podle některých komentátorů dokonce podcasty ovlivnily i průběh amerických prezidentských voleb. Označení „doba podcastová“ tak nezní přehnaně.

panelová debata
Blog

Mediální obraz vzdělávání: srovnatelné s automobilovým průmyslem, dvojnásobek oproti energetice

10. září 2025 se v pražském AFI City Tower uskutečnila konference „Inovace a inspirace ve vzdělávání“, kterou pořádala Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR). Setkání přineslo inspirativní pohledy na to, jak firmy, neziskové organizace a další aktéři posouvají kvalitu vzdělávání v Česku – od školních lavic až po celoživotní učení.

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

telefon kresba

Jdeme na to!