Zelená horečka útočí

marihuana

Marihuana se stala za poslední týdny jedním z nejvíce diskutovaných témat amerického veřejného prostoru. Do diskuze o její legalizaci se vkládají nejenom politici a média, ale nově rovněž i inzerenti.

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Marihuana byla ve Spojených státech dlouhé roky tabuizovaným tématem. Časy se však mění. Ve více než třetině států je již nyní legální využívat marihuanu pro lékařské účely. V Coloradu a Washingtonu zašli tamější zákonodárci ještě dál a umožnili v loňském roce obyvatelům těchto dvou států užívat „zelený list“ pro rekreační účely. To otevírá nové možnosti nejenom samotným kuřákům, ale v neposlední řadě celému kanabis byznysu. Dle odhadů expertů dosáhnou zisky v legálním obchodě s marihuanou v letošním roce 2,3 miliardy dolarů. Firmy v Coloradu tak mohou už několik měsíců inzerovat v novinách, televizi i rádiu. Ne vždy a všude jsou však jejich inzeráty akceptovány. Internetové servery např. musí splňovat věková kritéria. Pokud jsou jeho uživatelé mladší 21 let, mají zde inzerenti smůlu. Také z toho důvodu se nechaly Twitter a Google slyšet, že u nich se reklama na marihuanu neobjeví.

Nechte nás kouřit

V celé zemi každopádně probíhá bouřlivá veřejná diskuze a vyjádřit svůj názor pro, či proti legalizaci se stalo povinností takřka pro každého Američana. Před třemi týdny se téma dostalo i do víkendového editorialu vlivného amerického deníku The New York Times. V červenci se totiž stal New York dvacátým třetím státem konfederace, kde je možné používat marihuanu k léčebným účelům. Autoři editorialu přímo vyzvali federální vládu, aby přistoupila k celostátní legalizaci marihuany. Argumentovali přitom i statistikou, podle které došlo v roce 2012 v souvislosti s nelegálním držením této látky k 658 000 zatčení. Zatímco držení či obchodování s nebezpečnějšími drogami typu kokainu a heroinu se stalo důvodem pro zatčení pouze 256 000 lidí. V neposlední řadě editorial poukazoval na neúspěšnou třináctiletou prohibici, jež přinesla před více než 80 lety Spojeným státům místo omezení konzumace alkoholu pouze zvýšení korupce a zločinnosti.

Kennedyovci jsou proti

Na editorial, který ve svém závěru vyzýval k veřejné diskuzi, však ihned zareagovali inzerenti. Jen o několik dní později, konkrétně v sobotu 2. srpna, vyšel v tomto deníku placený inzerát iniciativy GrassIsNotGreener.com. Ta vznikla okolo bývalého senátora Patricka Kennedyho a sdružuje podle svých slov „zákonodárce, vědce a další znepokojené občany USA“. V celostránkovém inzerátu iniciativa vyjadřuje nesouhlas s legalizací marihuany, protože by to podle ní vedlo ke vzniku nového druhu podnikání profitujícího z návykových látek. Na webu iniciativy se snaží její tvůrci uvádět na pravou míru některé údajné mýty spojené s marihuanou. Zastávají názor, že pokud dojde k legalizaci, z kanabis průmyslu se stane stejný problém jako s průmyslem tabákovým.

Přepište dějiny

Hned druhý den se však v deníku objevil další inzerát, jehož obsah byl rovněž věnován diskuzi o legalizaci marihuany. Tenkrát se ozval největší komunitní server Leafly, který se v prvé řadě zabývá poskytováním informací o kanabisu. Na Facebooku má tato komunita přes 40 000 fanoušků a prezentuje se zde jako skupina věnovaná zdraví a wellnes. Leafly byl založen před čtyřmi lety a dne se může měsíčně pochlubit 4 miliony návštěvníky na webu i mobilních aplikacích. Celostránková inzerce vyjadřující podporu legalizaci marihuany a nabízející konkrétní produkty stála dle zveřejněných informací přibližně 180 000 dolarů. Leafly, který v roce 2011 koupila firma investující v oblasti konopného průmyslu, zároveň nasadil na webu The New York Times bannery po 15 000 dolarech. Neděle 3. srpna 2014 se tedy zapsala do historie. Nikdy před tím ještě v NYT neinzerovala společnost profitující z konopného průmyslu. Doposud to byly pouze organizace zasazující se o legalizaci marihuany. 

Inzerce nás nezajímá

Až čas ukáže, jestli bude kanabis průmysl vzkvétat a napumpuje do amerických médií kýžené finance. Některé společnosti profitující z prodeje kanabis produktů totiž tvrdí, že jejich zboží se prodává samo a klasická inzerce jejich cílovou skupinu neosloví. Samotní šéfové inzertních oddělení ve velkých amerických denících či na internetových serverech zatím vyčkávají. Zkušenosti z Colorada a Washingtonu jsou zatím příliš čerstvé a nedá se říci, že by deníky Denver Post či Washington Post za těch několik měsíců díky úplné legalizaci marihuany dosahovaly v oblasti inzerce nadstandardních příjmů. Kuřáci marihuany si samozřejmě mnou ruce a politici jakbysmet. Téma legalizace marihuany se stalo efektivním nástrojem pro získání voličské přízně.

Josef Provazník
autor je novinář a copywriter

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!