Zapomněl Freedom House na Babiše?

freedom house

V květnu publikovala americká mezinárodní nezisková organizace Freedom House, jejímž cílem je monitoring lidských práv a svobod ve světě, předběžná čísla pro rok 2014. V žebříčku svobody médií se Česká republika drží na úctyhodném 27. místě z celkových 197 sledovaných zemí světa.

Foto: Ilustrační. Zdroj: Freedom House.

Minulý rok byl v globálním měřítku pro média nejsmutnější za posledních deset let.  Úroveň svobody médií podle údajů Freedom House celosvětově klesla a pouze 1 ze 7 lidí na Zemi tak žije ve státě se svobodnými médii. Důvodem pro nepříznivý vývoj byly následky arabských revolucí především v Egyptě, Libyi nebo Jordánsku, rostoucí politický nátlak na média v Turecku nebo krize na Ukrajině. Tradičně špatná je situace v Africe a úplně nejhorší v zemích bývalého Sovětského svazu, kde pouhá 3 % lidí mají přístup k nezávislým informacím. I kolébka lidských práv a svobod přispěla svou troškou do mlýna: problematika národní bezpečnosti se ve Spojených státech nebezpečně střetla s právem občanů na informace, když Edward Snowden předal tisku informace o činnosti Národní bezpečnostní agentury.

Lepší než Francie, lepší než Británie

Reportéři bez hranic, další mezinárodní nezisková organizace se sídlem ve Francii, která s Freedom House úzce spolupracuje, došla k závěru, že za českým úspěchem stojí i Velký bratr v Bruselu. Členské státy Evropské unie mají totiž povinnost dodržovat Evropskou úmluvu o ochraně lidských práv a Listinu základních práv EU, které zahrnují i právo na svobodu informací. Evropské země, i ty mimo struktury EU, jsou na tom se svobodou médií obecně dobře: z 50 nejsvobodnějších zemí světa je 31 evropských. I přesto se ale v Evropě objevují tendence, které svobodě sdělovacích prostředků příliš nepřejí. Nejedná se přitom jen o země, u nichž by se s podobným trendem dalo počítat, jako je Orbánovo Maďarsko nebo krizí tvrdě zasažené Řecko. Zhoršuje se také hodnocení Francie nebo Velké Británie, které se letos zatím umístily na 33. respektive 36. místě. I proto vypadá úspěch České republiky obdivuhodně. Navíc naše země v žebříčku stoupá, ještě před necelými deseti lety jí patřila 50. příčka.

A Babiše znáte?

Hodnocení Freedom House ale kontrastuje s náladou na české mediální scéně, kterou minulý rok postihla řada velkých změn. Vlastnictví největších tištěných médií se v posledním roce přesunulo ze zahraničních rukou, především švýcarských a německých, do těch domácích. A to ne ledajakých! O úzké propojení médií s politikou se například v říjnu minulého roku postaral Andrej Babiš, jehož holdingová společnost Agrofert převzala vydavatelství Mafra. Jak je tedy možné, že uznávané mezinárodní organizace ve svých žebříčcích nereflektují tyto pro nás zásadní změny? Důvodem je metodologie, kterou používají. Freedom House analyzuje tři hlavní okruhy, které jsou pro svobodu médií klíčové: legislativní, politické a ekonomické prostředí. Každý okruh obsahuje celou řadu ukazatelů, které mají za úkol rozklíčovat, na jaké úrovni se daná země v žebříčku svobody médií nachází. Otázky spojené s vlastnictvím médií a jejich propojením s politikou jsou součástí metodologie Freedom House v několika různých variantách: „Jsou média a redaktoři pod tlakem politiků nebo svých majitelů?“ nebo „Nadržují média v dlouhodobé perspektivě konkrétní politické straně?“. Tyto ukazatele ale tvoří v záplavě ostatních tak nepatrnou součást celkového hodnocení, že na konečný výsledek nemají zásadní vliv. Zřejmě jen díky tomu se stále můžeme radovat ze skvělého umístění české mediální scény v globálním měřítku.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!