Záleží na barvě utrženého sluchátka?

telefony

Pokud mají T-Mobile s Telefónikou po pěti milionech klientů a Vodafone jen polovičku, mělo by se o nich psát a mluvit dvakrát častěji. Jak ukázala analýza NEWTON Media, v prvních deseti měsících letošního roku se však Vodafone v médiích objevoval skoro stejně často jako dvakrát tak velký T-Mobile.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Znamená to, že o Vodafone se v médiích mluví nečekaně často, nebo má naopak T-Mobile nepřiměřeně malou medializaci? Pro potřeby naší analýzy jsme využili pouze data z vybraných titulů. I kdybychom však porovnali výstupy z kompletní databáze Newton Media, měla by Telefónica proti Vodafone dvojnásobnou medializaci – přesně jak by odpovídalo jejich tržním podílům. Vedle toho také vyšlo najevo, že T-Mobile měl skutečně jen mírně vyšší medializaci než Vodafone.

Vzhledem k nepříliš vstřícnému vztahu české veřejnosti k mobilním operátorům nemusí být nižší výskyt v médiích na škodu. Společnosti T-Mobile to například přineslo nejmenší objem kritických reflexí ze všech tří operátorů a současně solidní počet pozitivních hodnocení. Možná i v telekomunikační branži platí rčení žádná zpráva – dobrá zpráva.

Co si sám nenapíšu, to nemám

V dalším kroku jsme se zaměřili na obsah příspěvků o jednotlivých operátorech, konkrétně na vliv tiskových zpráv. Stopy naznačující, že autor při psaní pracoval s obsahem některé tiskové zprávy, jsme našli u zhruba čtvrtiny příspěvků T-Mobile a Vodafone, ale u skoro čtyř desetin příspěvků o Telefónice. Nabízí se tu interpretace, že míra medializace jednotlivých operátorů nemusí korelovat pouze s jejich tržní silou, ale je také určována aktivitou tiskového oddělení a úspěšností, s jakou šéfové firemní komunikace dokáží své tiskové zprávy protlačit na redakční stoly. Modří se v tomto ohledu jeví jako nejaktivnější.

Nejaktivnější, nebo nejúspěšnější? Podíl příspěvků, v nichž explicitně figuroval někdo z hlavních tiskových mluvčích, se u jednotlivých operátorů výrazněji nelišil a pohyboval se od sedmi do devíti procent. To svědčí spíše pro druhou alternativu, tedy, že červený a růžový tým není o nic méně pilný, ale modrým se z nějakého důvodu daří intenzivněji přes média komunikovat s veřejností.

Jak se pozná mediální lídr trhu?

Než společnosti Telefónica předáme pomyslný diplom s tímto titulem, podívejme se ještě na jeden parametr: o kom média nejčastěji referovala exkluzivně. Kdo z operátorů se v médiích objevoval nejčastěji sólo, bez jediné zmínky o některém z konkurentů?  Byla to opravdu Telefónica. Zatímco společnosti T-Mobile i Vodafone vykázaly zhruba třetinu exkluzivních příspěvků, u Telefóniky to byla bezmála polovina. Každý druhý příspěvek o Telefónice byl tedy pouze o ní, zatímco v případě T-Mobile a Vodafone to byl jen každý třetí. Pokud bychom vzali v úvahu všechny příspěvky z databáze Newton Media, vyšplhal by se podíl exkluzivní publicity Telefóniky výrazně nad polovinu.

Zdroje použité pro grafy: E15, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta DNES, Právo, Aktuálně.cz, ct24.cz, denik.cz, e15.cz, iDnes.cz, iHNed.cz, lidovky.cz, lupa.cz, mobil.cz, mobilenet.cz, mobilmania.cz, mobinfo.cz, novinky.cz, smartmania.cz, Chip, Computer, Computerworld, Ekonom, Euro, Marketing&Media, Reflex, Respekt, Týden, ČRo 1, ČT 1, ČT 24, Frekvence 1, Impuls, Prima Family, TV Barrandov, TV Nova.

Metodická poznámka: Do zdrojových dat analýzy byly zahrnuty veškeré, byť jen okrajové zmínky o operátorech, neboť i tyto příspěvky ovlivňují jejich mediální obraz. Pouze u společnosti Telefónica byly vyřazeny příspěvky zmiňující výhradně O2 Arénu či burzovní zpravodajství. 

Daniel Weidenhoffer
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

telefon kresba

Jdeme na to!