Vliv televizních debat na rakouské volby

stronach

Debaty lídrů politických stran v přímém televizním přenosu mají v zemi pod Alpami tradici trvající déle než čtyři desetiletí. Strany přistupují ke konfrontacím v záři reflektorů s plnou vážností.

Foto:Frank Stronach, Zdroj: ČTK/AP/Hans Punz

Neexistuje totiž efektivnější způsob jak oslovit během krátké doby statisíce potencionálních (a mnohdy nerozhodnutých) voličů. V souvislosti s právě proběhlými parlamentními volbami připravila veřejnoprávní stanice ORF spolu se soukromoprávními konkurenty PULS 4 a ATV dosud nebývalou porci diskusí. Alespoň jednu z nich sledovala více než polovina z 6,4 milionu oprávněných voličů.

Šance pro menší strany

Rekordní počet celkem dvaceti jedna televizních duelů vytvářel předpoklady k tomu, aby střední a menší strany vystoupily z dlouhého stínu dvou tradičně nejsilnějších politických subjektů – sociálních demokratů a lidovců. V minulosti se totiž často stávalo, že se média v posledních týdnech před volbami příliš koncentrovala na přetahovanou o kancléře a ostatní aktéři boje o přízeň voličů zůstali poněkud v pozadí. Televizní vystoupení lídrů stran napomohla Zeleným a Svobodným k dobrým výsledkům. Zeleným dokonce natolik, že obdrželi rekordní počet hlasů. Jejich jednička Eva Glawischnigová působila připraveně. Ba co víc. Soupeře zaskočila „zdravou" agresivitou i schopností stočit diskusi na potírání korupce – hlavní profilující téma Zelených. Lídr Svobodných, kontroverzní Heinz-Christian Strache, nabídl divákům dvojí tvář; jednou ostře pranýřoval přehmaty vlády, jindy zase působil jako umírněný vůdce nejsilnější opoziční strany.

Neřízená střela v přímém přenosu

Ne všichni však dokázali účast v televizi proměnit ve výhodu. Zcela vyhořel mezinárodně úspěšný podnikatel a nováček na politickém kolbišti Frank Stronach. Měl potenciál získat desetinu hlasů, nakonec musel vzít za vděk necelými 6 %. Zpočátku působil Stronachův nekonformní způsob televizního vystupování sympaticky. Připomínal neřízenou střelu a tím posiloval vlastní protestní image. Po jisté době mu ale tento styl uškodil. Konkrétních odpovědí na otázky moderátorky bylo poskromnu, často na ně vůbec neodpověděl a místo toho začal hovořit o jiném tématu. Na konkurenty útočil osobními invektivami, čas od času prokázal neznalost nejen rakouské historie, ale také programu vlastní strany. Stronach působil dojmem sebestředného, arogantního muže, jenž nesnese kritiku a nedokáže či nechce naslouchat tomu druhému. Většinu potencionálních voličů tím odradil; převedl tak sebedestrukci v přímém přenosu.

Miroslav Šepták
historik a politolog

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!