Vítězství bulváru v Srbsku

serbia newspaper

Mediální legislativa evropského střihu se v Srbsku prosadila spolu se snahami země o vstup do Evropské unie. Zavádění těchto liberálních opatření ale vázne a novináři se musejí denně potýkat s celou řadou problémů, které jsou unijnímu prostředí na hony vzdálené. Není proto divu, že investigativní a kvalitní žurnalistika je na ústupu a tištěným médiím dominují bulvární plátky.

Foto: srbské noviny. Zdroj: Profimedia.cz

Rozmanitost pochybné kvality

Podle registru srbské vlády v zemi vychází dvacet deníků. Celkový počet tištěných periodik dokonce přesahuje pět set. To je na stát s pouhými sedmi miliony obyvatel více než dost. Ostatně na rozmanitost informačních zdrojů si nemohou stěžovat ani Srbové, ani renomované mezinárodní organizace jako Reportéři bez hranic nebo Freedom House. Jejich kvalitu ale značně ovlivňuje specifické srbské prostředí. Mediální scéna je značně politizovaná, což společně s často nejasnou vlastnickou strukturou dává vládě velký prostor pro „manévrování“. To potvrzuje i zpráva vládního Protikorupčního výboru, podle nějž v zemi plně nezávislá média prakticky neexistují. Všudypřítomná korupce a špatná ekonomická situace prakticky všech deníků je nutí uzavírat neformální dohody s velkými firmami, které jsou přímo napojené na politickou elitu země. Ti, kteří se podřídí vládním požadavkům, mají přežití zaručené díky nepřímé finanční podpoře nebo privilegovanému přístupu k informacím. Ti ostatní živoří na hranici vlastní existence bez jakékoliv naděje na zlepšení nebo společenské uznání. Zastrašování novinářů mafií i politiky, jejich fyzické napadání, které již ve třech zatím neobjasněných případech skončilo vraždou, nejsou výjimečným jevem.

Jednou a dost

Blic (což v překladu znamená Blesk) je podle údajů z roku 2010 nejčtenějším deníkem v zemi (14% podíl na trhu). Byl založen v roce 1996 rakouskou společností a dnes patří mediálnímu gigantu, švýcarsko-německé společnosti Ringier-Axel Springel. Jedná se svým způsobem o netypický bulvární plátek. Sekce zabývající se kulturou, celebritami a jejich skandály je sice rozsáhlejší, než bývá zvykem u běžného tisku, nicméně zpravodajství z domova i ze světa je kvalitní a relativně obsáhlé. V minulosti se Blic dokonce angažoval proti autoritativnímu režimu Slobodana Miloševiće. Když v zemi v letech 1996 a 1997 probíhaly masivní protirežimní protesty po komunálních volbách, žádné ze státem kontrolovaných médií se o situaci nezmínilo. Jediný Blic sebral odvahu a začal denně podávat informace o těchto vnitropoliticky významných událostech. Když ale vláda dala najevo, že tento přístup může ukončit existenci deníku, Blic zařadil zpátečku a proti vládě už nenapsal ani jedno křivé slovo. To vedlo k odchodu více než tří desítek novinářů a čtenost Blicu rapidně poklesla. Pokus o větší angažovanost se nevyplatil, a Blic se vrátil ke „kulturní“ tematice.

Státní tabloid

Druhým nejčtenějším deníkem jsou Vecernje novosti (Večerní zprávy) s 9% podílem na trhu. Byly založeny již v roce 1953 a vcelku věrně sloužily potřebám komunistického režimu. Až do roku 1986. Tehdy Novosti jako jediné médium otiskly tak zvané Memorandum SANU (Srbské akademie věd), v němž skupina intelektuálů předložila návrh na zásadní, velkosrbskou, reorganizaci multietnické Jugoslávie. Logicky pak po rozpadu federace následovala bezmezná loajalita Novostí Miloševićovi a jeho nacionalistické, konzervativní politice. Dnes je deník řazen do kategorie bulvár (anglicky tabloid) a patří společnosti Novosti AD, která je do velké míry ovládána přímo srbskou vládou.

A zase bulvár…

V pořadí třetím nejčtenějším deníkem je Kurir se 7% zásahem, který i svou grafickou úpravou s obrovskými titulky a skandálními fotkami na první stránce i uvnitř, jasně dává najevo, čím je: bulvárem par excellence.  Patří slovinskému fotbalistovi Alexandarovi Rodićovi a žádné větší ambice než maximalizaci prodeje, a tudíž i zisku, pravděpodobně nemá. Stejnou politiku prosazuje i Alo!, další klasický bulvár, který si denně kupuje přes 5 % čtenářů. Ten patří již zmíněné Ringier-Axel Springel, která také vydává deník 24 Sata (24 hodin): ten je dostupný zdarma v prostředcích hromadné dopravy ve všech větších městech.

Kam vítr, tam plášť

Jedny z nejstarších novin v zemi, Politiku, která má tradici od roku 1904, si denně koupí 3 % čtenářů. Deník, který na počátku 20. století přinesl do Srbska evropské mediální standardy, se za vlády Josipa Broze Tita stal platformou pro propagaci politiky národní fronty a komunistické strany. Slobodan Milošević zas stránky Politiky využíval pro svou nacionalisticky štvavou propagandu. Provládní pozice zastává Politika i po pádu jeho autoritativního režimu. Dnes deník patří z jedné části německé společnosti WAZ media group a z té druhé, samozřejmě nepřímo, srbské vládě. Deník, který je díky své dlouhé historii považován za velmi seriózní, je tak spíše chameleonem, který dokáže měnit barvu společně s dominující politickou reprezentací. O jeho nezávislosti nemohla a nemůže být řeč.

V Srbsku tedy zvítězil bulvár. Snaha o investigativní žurnalistiku se nejčtenějším deníkům v minulosti nevyplatila, a tak od ní ustoupily prakticky úplně. To si dobře uvědomují i srbští čtenáři. Ti pak raději rovnou sáhnou po zábavném, lehkém čtení. Celkové mediální prostředí nezlepšuje ani přítomnost zahraničních investorů, kterým více než o společenské „poslání“ a šíření svobody slova jde především o maximalizaci zisku. Tato situace srbské vládě plně vyhovuje a není proto v jejím zájmu, aby ji ze své iniciativy jakkoliv měnila.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

blog lidri
Blog

„Doba podcastová“. Kdo z volebních lídrů dominuje v podcastech?

Podcasty se během posledních několika let staly nejen zdrojem zábavy, ale i významným komunikačním kanálem, který formuje veřejnou debatu. Podle některých komentátorů dokonce podcasty ovlivnily i průběh amerických prezidentských voleb. Označení „doba podcastová“ tak nezní přehnaně.

panelová debata
Blog

Mediální obraz vzdělávání: srovnatelné s automobilovým průmyslem, dvojnásobek oproti energetice

10. září 2025 se v pražském AFI City Tower uskutečnila konference „Inovace a inspirace ve vzdělávání“, kterou pořádala Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR). Setkání přineslo inspirativní pohledy na to, jak firmy, neziskové organizace a další aktéři posouvají kvalitu vzdělávání v Česku – od školních lavic až po celoživotní učení.

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

telefon kresba

Jdeme na to!