Velký návrat Newsweeku

newsweek

Na konci roku 2012 ohlásil americký časopis Newsweek, že zcela upouští od tištěné verze a bude nadále vycházet pouze elektronicky. Neuplynul ovšem ani rok a týdeník se do tisku vrací. Jaké svědectví podává časopis o stavu vydavatelského průmyslu?

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Úspěšný americký zpravodajský magazín Newsweek se na mediálním trhu objevil v roce 1933. V dobách své největší slávy, tedy okolo devadesátých let, jej četly více než 3 miliony čtenářů. Coby druhý největší týdeník ve Spojených Státech vycházel Newsweek v celosvětovém nákladu i přes 4 miliony výtisků.

Začátkem nového milénia se ale karta obrátila a zisky Newsweeku začaly klesat. Jen v letech 2007 – 2009 se příjmy magazínu propadly o celých 38 procent. Postupnému úpadku nezabránil ani fakt, že byl Newsweek v roce 2010 prodán za symbolickou cenu jednoho dolaru miliardáři Sidneymu Harmanovi, jenž titul záhy propojil se zpravodajským webem The Daily Beast. Poté, co se ztráty magazínu vyšplhaly až na 20 milionů dolarů ročně, ohlásila jeho šéfredaktorka Tina Brownová konec papírového vydání. Poslední tištěné číslo časopisu, které vyšlo 31. prosince 2012, tak mělo na své obálce symbolický hashtag znějící #Lastprintissue (poslední tištěné vydání).

Realita, nebo mýtus?

Odchod Newsweeku z tisku a přechod k placené online verzi vyvolal širokou diskuzi o budoucnosti tištěných periodik obecně. Pouhý jeden den předtím, než Newsweek oznámil svůj návrat do tisku, prohlásil týdeník New York Magazine, že přechází na režim čtrnáctideníku. Úmysly opustit svou tiskovou verzi měl údajně svého času také britský list The Guardian, ačkoliv se tak nakonec nestalo. Tyto a další podobné skutečnosti přispěly ke všeobecnému předpovídání úsvitu tištěných periodik. Výkonný ředitel společnosti Guardian Media Group Andrew Miller se například nechal slyšet, že je pouze otázkou času, kdy všechny noviny nakonec s tiskem skončí.

Vedle hlasů, které předpovídaly tištěným médiím konec, se ovšem objevily i takové, podle nichž jsou zvěsti o jejich zániku pouhým mýtem. List The Times of Northwest Indiana například na svém webu uveřejnil článek profesora žurnalistiky z Ball State University Davida Sumnera, podle něhož úpadek Newsweeku nemá nic společného se soumrakem tisku, nýbrž je výsledkem špatného managementu a chybějící identity časopisu. Sumner také cituje svého kolegu Samira Husniho z University of Mississippi, jenž tvrdí, že tisk není mrtev a že Newsweek pouze "ztratil svou DNA" a přestal své čtenáře intelektuálně stimulovat.

Zpátky na papír

Společnost IBT Media, která Newsweek v srpnu 2013 odkoupila, nedávno oznámila, že plánuje Newsweek znovu uvést do tisku. Přechod by měl nastat co nejdříve, údajně nejlépe hned v lednu či únoru tohoto roku. Společnost nově plánuje čerpat především z předplatného, nikoliv z placené reklamy.    

Deník The China Post cituje marketingovou analytičku Rebeccu Lieb ze společnosti Altimeter Group, která varuje, že Newsweek prošel mnoha změnami, drasticky snížil počet zaměstnanců a zúžil své zaměření, kvůli čemuž bude jen těžko moci soutěžit se svými konkurenty jako je například The Economist. Reportér z The Wall Street Journal William Launder na svém blogu zase vyslovuje otázku, proč se Newsweek snaží oživit skomírající tištěný obchodní model namísto toho, aby vložil více snahy do vylepšení a rozšíření své digitální podoby.

Existuje ale také řada expertů, mezi nimi například bývalý šéfredaktor deníku USA Today a univerzitní profesor Ken Paulson, kteří tištěnému Newsweeku předpovídají veselejší budoucnost právě díky jeho prestižnímu a mnohaletému renomé.  

Na čem se většina odborníků shodne, je fakt, že to Newsweek nebude mít v nových začátcích snadné. Portál U.S. News například cituje ředitele projektu The Project for Excellence in Journalism Marka Jurkowitze z organizace Pew Research Centre, podle něhož bude úspěch Newsweeku záležet především na jeho redakční strategii. Abyste mohli požadovat vysokou cenu za mediální obsah, musíte čtenářům nabídnout něco opravdu kreativního a nepostradatelného, vysvětluje Jurkowitz. Zdá se ale, že snaha Newsweeku povstat z popela a vrátit se na papír má jistou naději. Jak totiž dodává Samir Husni, média, která vycházejí pouze digitálně, mají oproti těm tištěným kromě horších ekonomických výsledků ještě jednu jasnou nevýhodu: co sejde z očí, sejde rychle z mysli.    

Tereza Šimková
autorka je publicistka

Čtěte také

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

telefon kresba

Jdeme na to!