Tajemství úspěchu Čtvrté hvězdy

4hvezda

Dvanáctá epizoda odvysílaná v pondělí 24. března uzavřela kontroverzní seriál Čtvrtá hvězda. Zatímco fanoušci hotel Meteor a jeho posádku zbožňovali, různí puritáni a mravokárci seriál i jeho tvůrce zatracovali. V čem tkví úspěch Čtvrté hvězdy?

Foto: Václav Neužil ml. Zdroj: Wikimedia

Když se v říjnu na sociální síti Facebook vyrojily zprávy, že Česká televize chystá počeštěnou verzi slavného britského sitkomu Hotýlek (v originále Fawlty Towers), vyvolalo to mezi jeho fanoušky zděšení. Naštěstí se zhruba o dva měsíce později podařilo vysvětlit, že jediné, co mají oba seriály společné, je prostředí hotelu a prapodivný personál.

Seriál Čtvrtá hvězda vlastně ani není sitkom. Alespoň to tvrdí jeho tvůrci, s čímž samozřejmě nesouhlasí kulturní recenzenti, ale pravda je taková, že to sitkom vážně není. Sitkom, tedy situační komedie, je založený na malém množství interiérů, točí se většinou před živým publikem, aby se vědělo, na co diváci reagují a co se jim líbí. Jestli v Česku vzniklo víc než pět skutečných sitkomů, tak je to hodně.

A co tedy je seriál Čtvrtá hvězda? Skutečně povedený humorný seriál. Můžeme se zabývat, jestli je v něm příliš černého humoru, nadsázky nebo sarkasmu, ale to záleží na vkusu každého z nás. Jediné, co je třeba říct, že seriál je z hlediska provedení mistrovským kouskem. Všichni tvůrci na něm ukázali své dovednosti, a léta dřiny, která předcházela vzniku seriálu, jsou z jednotlivých precizních záběrů patrná.

Seriál Čtvrtá hvězda se totiž rodil v bolestech, o kterých leckterý divák nemá ani tušení. Před více než pěti lety se herci z Dejvického divadla shodli, že by chtěli spolu něco natočit. Po zrodu myšlenky následovaly dva roky, kdy se hledal námět. Později, když se dali dohromady tvůrci Krobot, Prušinovský a Kolečko, se zase psal a neustále upravoval scénář a sháněly se pro něj finanční prostředky. Vzniku Čtvrté hvězdy nakonec pomohlo, že Prušinovský s Kolečkem se ukázali jako hitmakeři, když jejich seriál Okresní přebor sledovaly miliony diváků, což jim ulehčilo získání finančních prostředků.

Nešlo sice o improvizaci, ale scénáristé konzultovali jednotlivé scény s herci, zda jim takhle vyhovují, či zda případně mají něco upravit, aby byli přesvědčivější. Navíc hlavní představitelé zkoušeli před natočením seriálu několik měsíců, což je v českém prostředí značně neobvyklé. Všechna ta práce a dřina je ovšem na seriálu znát, neboť jde o dílo, které následovníkům zdvihlo laťku hodně vysoko.

Ačkoli Česká televize i fanoušci by byli rádi za pokračování Čtvrté hvězdy, tvůrci se zdráhají. Herci z Dejvického divadla si vymínili, že do natáčení půjdou pouze v případě, že druhá řada bude ještě lepší než ta první, což bude pro scénáristy a režiséry skutečně velký oříšek. Na druhé straně je to dobrá zpráva pro všechny, kteří seriál zatratili, včetně poslance Martina Komárka, který jej na svém blogu označil za porno narušující mravní vývoj mladistvých.

Nezbývá tedy než doufat, že záhy televizní stanice opět najdou odvahu a dají příležitost i nějakému mladému tvůrci a současný trend přepisování úspěšných sitkomů ze zahraničí – například PanMáma a Helena – záhy skončí. Nejde ani o to, že vykrádání úspěšných zahraničních konceptů je samo o sobě špatné. Výsledek každopádně špatný je.

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

IMG 9914
Nezařazené

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

telefon kresba

Jdeme na to!