Tajemství úspěchu Čtvrté hvězdy

4hvezda

Dvanáctá epizoda odvysílaná v pondělí 24. března uzavřela kontroverzní seriál Čtvrtá hvězda. Zatímco fanoušci hotel Meteor a jeho posádku zbožňovali, různí puritáni a mravokárci seriál i jeho tvůrce zatracovali. V čem tkví úspěch Čtvrté hvězdy?

Foto: Václav Neužil ml. Zdroj: Wikimedia

Když se v říjnu na sociální síti Facebook vyrojily zprávy, že Česká televize chystá počeštěnou verzi slavného britského sitkomu Hotýlek (v originále Fawlty Towers), vyvolalo to mezi jeho fanoušky zděšení. Naštěstí se zhruba o dva měsíce později podařilo vysvětlit, že jediné, co mají oba seriály společné, je prostředí hotelu a prapodivný personál.

Seriál Čtvrtá hvězda vlastně ani není sitkom. Alespoň to tvrdí jeho tvůrci, s čímž samozřejmě nesouhlasí kulturní recenzenti, ale pravda je taková, že to sitkom vážně není. Sitkom, tedy situační komedie, je založený na malém množství interiérů, točí se většinou před živým publikem, aby se vědělo, na co diváci reagují a co se jim líbí. Jestli v Česku vzniklo víc než pět skutečných sitkomů, tak je to hodně.

A co tedy je seriál Čtvrtá hvězda? Skutečně povedený humorný seriál. Můžeme se zabývat, jestli je v něm příliš černého humoru, nadsázky nebo sarkasmu, ale to záleží na vkusu každého z nás. Jediné, co je třeba říct, že seriál je z hlediska provedení mistrovským kouskem. Všichni tvůrci na něm ukázali své dovednosti, a léta dřiny, která předcházela vzniku seriálu, jsou z jednotlivých precizních záběrů patrná.

Seriál Čtvrtá hvězda se totiž rodil v bolestech, o kterých leckterý divák nemá ani tušení. Před více než pěti lety se herci z Dejvického divadla shodli, že by chtěli spolu něco natočit. Po zrodu myšlenky následovaly dva roky, kdy se hledal námět. Později, když se dali dohromady tvůrci Krobot, Prušinovský a Kolečko, se zase psal a neustále upravoval scénář a sháněly se pro něj finanční prostředky. Vzniku Čtvrté hvězdy nakonec pomohlo, že Prušinovský s Kolečkem se ukázali jako hitmakeři, když jejich seriál Okresní přebor sledovaly miliony diváků, což jim ulehčilo získání finančních prostředků.

Nešlo sice o improvizaci, ale scénáristé konzultovali jednotlivé scény s herci, zda jim takhle vyhovují, či zda případně mají něco upravit, aby byli přesvědčivější. Navíc hlavní představitelé zkoušeli před natočením seriálu několik měsíců, což je v českém prostředí značně neobvyklé. Všechna ta práce a dřina je ovšem na seriálu znát, neboť jde o dílo, které následovníkům zdvihlo laťku hodně vysoko.

Ačkoli Česká televize i fanoušci by byli rádi za pokračování Čtvrté hvězdy, tvůrci se zdráhají. Herci z Dejvického divadla si vymínili, že do natáčení půjdou pouze v případě, že druhá řada bude ještě lepší než ta první, což bude pro scénáristy a režiséry skutečně velký oříšek. Na druhé straně je to dobrá zpráva pro všechny, kteří seriál zatratili, včetně poslance Martina Komárka, který jej na svém blogu označil za porno narušující mravní vývoj mladistvých.

Nezbývá tedy než doufat, že záhy televizní stanice opět najdou odvahu a dají příležitost i nějakému mladému tvůrci a současný trend přepisování úspěšných sitkomů ze zahraničí – například PanMáma a Helena – záhy skončí. Nejde ani o to, že vykrádání úspěšných zahraničních konceptů je samo o sobě špatné. Výsledek každopádně špatný je.

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

telefon kresba

Jdeme na to!