„Putinova“ gymnastka dohlédne na média

alina kabaeva

Poslankyně ruské Státní Dumy Alina Kabajeva v polovině září složila mandát, aby se mohla věnovat nové funkci v čele jednoho z největších ruských mediálních holdingů National Media Group. Překvapivé jmenování údajné Putinovy milenky do čela společnosti ale mnoho změn nepřinese.

Foto: Vladimir Putin a Alina Kabaeva. Zdroj: Profimedia.cz

Sportovkyně, politička, milenka?

Alina Kabajeva se narodila v uzbeckém Taškentu tatarskému otci a ruské matce. Již od tří let se věnovala sportovní gymnastice, v níž dosáhla znamenitých výsledků – opakovaně si vozila domů medaile jak z olympijských her, tak z mistrovství světa i Evropy. Když její vrcholová sportovní kariéra v roce 2007 skončila, vrhla se Alina do politiky. Za v současnosti nejmocnější politickou stranu Jednotné Rusko kandidovala v Tatarstánu a hned první pokus byl – i díky její popularitě – úspěšný, stejně jako pokus o znovuzvolení o čtyři roky později. Od roku 2007 až do letošního září tak zasedala ve Státní Dumě a pravidelně hlasovala pro přijetí i takových kontroverzních zákonů, jako byl ten o zákazu adopcí ruských sirotků americkými občany nebo o zákazu homosexuální propagandy. Její oddanost zájmům Kremlu nebyla nikdy zpochybněna. Možná právě proto začaly již v roce 2008 kolovat na sociálních sítích, a poté i v médiích pomluvy, že Kabajeva je milenkou samotného Putina. Bulvární list Moskevský korespondent, který zprávu zveřejnil, byl během několika dní zavřen, což jen potvrdilo, že psát o osobním životě nejmocnějšího muže Ruska je tabu. Od té doby se zprávy o blízkém vztahu prezidenta a bývalé gymnastky objevily ještě jednou, a to minulý rok po Putinově rozvodu s manželkou Ludmilou. Žádné přesvědčivé důkazy však zatím nikdo nepředložil.

Žádný nováček

Zpráva, že Alina Kabajeva na vlastní žádost dočasně opouští své křeslo v dolní sněmovně, aby se mohla stát předsedkyní představenstva National Media Group, byla zdánlivě překvapivá, protože se v mediální sféře pohybovala výhradně jako host zábavných pořadů. Nicméně při bližším pohledu její jmenování tak zvláštní není: již od roku 2008, kdy byla National Media Group založena, stála v čele její Veřejné rady, tedy poradního orgánu, který se pravidelně stýká s vedením společnosti a předkládá návrhy, jež mají zajistit rovnováhu mezi komerčními a veřejnými zájmy National Media Group.

Izvestija i První Kanál stojí za Putinem

National Media Group je jedna z největších soukromých ruských mediálních společností, a rozhodně se nedá říci, že by byla nezávislá. Holding je totiž dceřinou společností Ruské banky, jejímž největším akcionářem je známý podnikatel Jurij Kovalčuk, přezdívaný „Putinův osobní bankéř“. Kovalčuk patří k tzv. blízkému okruhu lidí kolem prezidenta, a také z tohoto důvodu ho osobně zasáhly sankce uvalené Spojenými státy v souvislosti s ukrajinskou krizí. National Media Group má na ruské mediální scéně značný vliv. Kontroluje televizní Kanál 5 a má čtvrtinový podíl v jinak vládou kontrolovaném Prvním Kanálu, který je nejoblíbenější televizní stanicí v Rusku i zemích Společenství nezávislých států. Patří jí i REN TV, která byla dříve považovaná za baštu svobodných médií. Kromě oblíbených televizních kanálů National Media Group vlastní i radiostanici Russian News Service a většinový podíl v jednom z nejstarších a nejčtenějších deníků Izvestija, jejž společnost koupila od Gazpromu.

Jmenování Aliny Kabajevy do čela National Media Group tedy nejspíše žádné velké změny nepřinese: vedení společnosti i po změně na vedoucí pozici požívá důvěru prezidenta Putina a je připravené plnit jeho přání. A tak to taky s největší pravděpodobností zůstane i v budoucnu. 

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!