Poroste Murdochovo mediální impérium?

jeff bewkes

Mediální magnát Rupert Murdoch usiluje o koupi konkurenčního mediálního gigantu Time Warner Inc. Jeho první nabídku v hodnotě desítek miliard amerických dolarů výkonný ředitel Time Warner Jeffrey Bewkes v polovině července odmítl. Podle všeho se ale Murdoch nevzdává a nabídku ještě zvýší.

Foto: Jeffrey Bewkes. Zdroj: Profimedia.cz

Bewkes chce víc

Mediální společnost 21st Century Fox, kterou vlastní jeden z  nejvlivnějších lidí planety Rupert Murdoch, v červnu nabídla firmě Time Warner, že ji koupí za cenu 85 dolarů za akcii, tedy asi za 80 miliard dolarů, přičemž 40 % transakce mělo proběhnout v hotovosti a zbytek měl být vyplacen formou akcií. Jde tak o nejvyšší nabídku, jakou kdy Murdoch, který vlastní stovky firem po celém světě, učinil. Výkonný ředitel Time Warner Jeffrey Bewkes ale jeho nabídku odmítl s tím, že si není jistý, jestli by bylo možné konglomerát FoxuWarneru efektivně spravovat. Mnohem silnějším argumentem se ale zdá být, že podle Bewkese je Murdochova nabídka příliš nízká. Aby si pojistil, že další investoři nebudou jednat proti jeho záměrům, dohodlo se dvanáctičlenné představenstvo Time Warner na změně stanov. Ty do této doby umožňovaly akcionářům s kombinovaným podílem 15 % a více svolávat výjimečná zasedání. O tuto možnost byli nyní dočasně připraveni, a to až do června příštího roku, kdy se bude konat pravidelné každoroční zasedání. Jeffrey Bewkes se totiž obává, že by menší investoři podlehli tlaku mocného Ruperta Murdocha a donutili vedení Time Warner, aby souhlasilo s prodejem.

Není otázkou, jestli prodat, ale za kolik

Zdá se, že Rupert Murdoch je připraven ve hře o Time Warner pokračovat. Podle interních zdrojů se 21st Century Fox připravuje na prodej dvou televizních stanic pod hlavičkou Sky TV, které vlastní v Itálii a Německu. Jejich prodejem by společnost získala bezmála 14 miliard dolarů, které by mohla použít na nákup Warneru. Analytička Marci Ryvicker je toho názoru, že transakce by byla pro Fox výhodná i za cenu 100 dolarů za akcii, tedy za 91 miliard dolarů. Murdoch má tedy značný prostor svou nabídku posunout výš a o to Bewkesovi pravděpodobně jde. Podle slov analytika New York Times Davida Carra totiž není otázkou, zda Time Warner prodat nebo ne, ale kdy ho prodat a za kolik. Od počátku milénia, kdy došlo k fúzi Time Warneru se společností America Online, se mediální holding ocitl ve finančních potížích, které vedly až k ročním ztrátám ve výši rekordních 99 miliard dolarů. Šlo o kolosální chybu, z níž se Time Warner docela nevzpamatoval.

Murdoch chce do Asie

Proč Rupert Murdoch o Time Warner stojí? Faktem zůstává, že i když si ekonomicky Warner nevede zdaleka tak dobře jako na konci minulého tisíciletí před osudnou fúzí, je stále jedním z největších globálních mediálních hráčů. Se svými 34 tisíci zaměstnanci po celém světě a prestižními kabelovými kanály jako je HBO, které vysílá komerčně nebývale úspěšné řady jako je Big Bang Theory nebo Game of Thrones, se jedná o lákavé sousto. Mnohem větší roli však hraje potenciál pro proniknutí na asijský a latinskoamerický trh. Finanční analytik Mario Gabelli říká, že „Murdoch vidí 3 miliardy nových diváků na trhu a rostoucí střední třídu v Číně a Indii se silnou poptávkou po médiích.“ To je jeho hlavní motivace ke koupi Time Warner. Ten například vlastní několik úspěšných kanálů v jižní Americe, kde se Foxu tak dobře nedaří. Velký potenciál mají i jeho televizní stanice v Indii a ambiciózní pronikání na státem silně regulovaný čínský trh, který bude do budoucna ještě růst. Spojení 21st Century FoxTime Warner by přineslo i výhody v podobě vyjednání lepších podmínek s kabelovými společnostmi nebo úsporu peněz při distribuci filmů. Murdoch počítá i s tím, že až se obchod vydaří, bude muset prodat zpravodajský kanál CNN, který Warner vlastní. Tuto oběť je ale ochoten přinést – mohl by se totiž dostat do problémů s americkými regulačními úřady, protože by ovládal příliš velký podíl zpravodajských kanálů.

Klíčovým hráčem v této hře ale nadále zůstává Jeffrey Bewkes. Ten by prodejem Time Warner sám získal za současných podmínek nabízených Foxem nemalou sumu 80 milionů dolarů. Kromě snahy vyhnat cenu Warneru co nejvýš by si ale rád podržel i vysokou funkci ve vedení společnosti. Je otázkou, zda mu tuto možnost Rupert Murdoch nabídne, či nikoliv.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!