PIAF pomalu dospívá

Skupinova fotografie

Byl to ambiciózní plán. Když se před pěti lety konal první ročník Prague International Advertising Festival, vypadalo to jako zbytečné mrhání penězi. Majitel festivalu, Martin Štěpánek, vlastník skupiny Lion Communications, do které patří reklamní a mediální agentury jako Publicis, Saatchi & Saatchi nebo ZenithOptimedia, se tehdy rozhodl angažovat matadora Marka Hlavicu a společně rozjeli akci s mezinárodní účastí i přesahem.

Foto: porota pátého ročníku reklamního festivalu PIAF Zdroj: Eva Kořínková, PIAF

Po pěti letech v zisku?

První tři ročníky skončily evidentním prodělkem, ale už loňský ročník vypadal jako blýskání na lepší časy, kterému paradoxně pomohl přesun z prestižního prostředí na ostrově Žofín do Veletržního paláce v Holešovicích. Ten se letos zaplnil do posledního místečka a do festivalové soutěže se přihlásilo přes tři sta reklam. Samozřejmě bude chvíli trvat, než organizátoři nahradí ztráty z prvních ročníků, ale evidentně se jim povedlo rozjet životaschopný projekt. Navzdory škarohlídům, podle kterých s tímto nápadem měli přijít o deset let dřív.

Kromě reklamní soutěže jsou hlavní páteří festivalového dění série přednášek a workshopů. Jak do poroty, tak mezi řečníky se organizátorům podařilo získat (ostatně stejně jako každý rok) světoznámá jména reklamního a mediální světa. Do Prahy tak letos dorazili jak zástupci velkých zadavatelů, mezi nimi Pete Blackshaw, šéf digitální sekce v Nestlé, Walter Susini, globální viceprezident pro kreativitu FMCG giganta Unilever nebo John Alves, viceprezident pro insight a strategii společnosti Mc Donalds, tak zástupci kreativního průmyslu.

Žádná Grand Prix taky Grand Prix

Porotě předsedal jeden z nejoceňovanějších reklamních tvůrců současné Evropy, kreativní ředitel německé agentury Serviceplan Alexander Schill. Kromě něj v porotě zasedl třeba vrchní kreativec bejrútských Leo Burnett MENA Bechara Mouzannar nebo legenda německé agenturní scény Arno Lindemann z agentury Lukas Lindemann Rosinski. Podle ředitele festivalu Marka Hlavici patřila letošní porota k těm nejpřísnějším vůbec – z loňských ročníků si přihlášené práce odnesly mezi čtyřiceti až padesáti cenami, letos jich bylo uděleno „pouhých“ 28.

Stejně tak porota letos neudělila tzv. Grand Prix, tedy nevybrala žádnou natolik výjimečnou práci, která by si toto ocenění zasloužila. Jak se v rozhovoru zmínil Alexander Schill, porotci se rozhodli nepostupovat podle klíče, kdy Grand Prix automaticky získá práce s nejvyšším počtem ocenění, a každé přihlášené práci prostě do Grand Prix jistý aspekt scházel. Jeho slova potvrdil i Arno Lindemann, který jako důvod neudělení Grand Prix uvedl dostatek času, který porota pro svoji práci měla, a díky kterému mohla na každé práci najít kromě kladných stránek i nedostatky.

Hornbach, Samsung i Český helsinský výbor

Podle poroty nakonec mezi nejvýraznější přihlášené práce patřila německá kampaň hobbymarketu Hornbach, který vyrobil tisíc kladiv z vyřazeného tanku, eyetrackingový happening nového modelu Samsung S4 na curyšském hlavním nádraží (viz zde), televizní kampaň na přenosy Ligy mistrů na německé televizní stanici Sky promítaná během reklamních brejků na neplacených kanálech nebo zpráva společnosti Auchan o trvalé udržitelnosti. Hornbach bodoval celkem ve třech kategoriích, ostatní kampaně získaly po dvou oceněních. Dvě ceny si odnesla i nejúspěšnější česká kampaň letošního PIAFu spot Kulka, který pro Český helsinský výbor natočila agentura Havas Worldwide Prague. Ten si Grand Prix odnesl už z letošních ADC Creative Awards, tedy nejprestižnější české reklamní soutěže dříve známé jako Louskáček (viz: zde).

Kulkou chtěl Český helsinský výbor připomenout, že rozdělení Československa proběhlo pokojně a bez jediné vypálené kulky. Spot, jehož podobnosti s úvodní sekvencí filmu Obchodník se smrtí s Nicolasem Cagem si všimli i porotci, oslovil porotu úrovní zpracování. To, že nejde o komerční, ale sociální kampaň, porotcům nevadí. Jak vysvětloval Alexander Schill, dobrý nápad mohou časem využít i velcí zadavatelé a i zdánlivá drobnost tak může zabodovat v mezinárodním měřítku. Mezi další oceněné české reklamy patří kampaň Českého rozhlasu na zimní olympiádu v Soči, Telefónicy O2 a taxislužby Modrý Anděl. Součástí slavnostního večera uzavírajícího letošní PIAF bylo i vyhlášení tradiční soutěže Agentura roku, kterou se letos poprvé stala skupina Ogilvy.

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít