PIAF pomalu dospívá

img 2102 1

Byl to ambiciózní plán. Když se před pěti lety konal první ročník Prague International Advertising Festival, vypadalo to jako zbytečné mrhání penězi. Majitel festivalu, Martin Štěpánek, vlastník skupiny Lion Communications, do které patří reklamní a mediální agentury jako Publicis, Saatchi & Saatchi nebo ZenithOptimedia, se tehdy rozhodl angažovat matadora Marka Hlavicu a společně rozjeli akci s mezinárodní účastí i přesahem.

Foto: porota pátého ročníku reklamního festivalu PIAF Zdroj: Eva Kořínková, PIAF

Po pěti letech v zisku?

První tři ročníky skončily evidentním prodělkem, ale už loňský ročník vypadal jako blýskání na lepší časy, kterému paradoxně pomohl přesun z prestižního prostředí na ostrově Žofín do Veletržního paláce v Holešovicích. Ten se letos zaplnil do posledního místečka a do festivalové soutěže se přihlásilo přes tři sta reklam. Samozřejmě bude chvíli trvat, než organizátoři nahradí ztráty z prvních ročníků, ale evidentně se jim povedlo rozjet životaschopný projekt. Navzdory škarohlídům, podle kterých s tímto nápadem měli přijít o deset let dřív.

Kromě reklamní soutěže jsou hlavní páteří festivalového dění série přednášek a workshopů. Jak do poroty, tak mezi řečníky se organizátorům podařilo získat (ostatně stejně jako každý rok) světoznámá jména reklamního a mediální světa. Do Prahy tak letos dorazili jak zástupci velkých zadavatelů, mezi nimi Pete Blackshaw, šéf digitální sekce v Nestlé, Walter Susini, globální viceprezident pro kreativitu FMCG giganta Unilever nebo John Alves, viceprezident pro insight a strategii společnosti Mc Donalds, tak zástupci kreativního průmyslu.

Žádná Grand Prix taky Grand Prix

Porotě předsedal jeden z nejoceňovanějších reklamních tvůrců současné Evropy, kreativní ředitel německé agentury Serviceplan Alexander Schill. Kromě něj v porotě zasedl třeba vrchní kreativec bejrútských Leo Burnett MENA Bechara Mouzannar nebo legenda německé agenturní scény Arno Lindemann z agentury Lukas Lindemann Rosinski. Podle ředitele festivalu Marka Hlavici patřila letošní porota k těm nejpřísnějším vůbec – z loňských ročníků si přihlášené práce odnesly mezi čtyřiceti až padesáti cenami, letos jich bylo uděleno „pouhých“ 28.

Stejně tak porota letos neudělila tzv. Grand Prix, tedy nevybrala žádnou natolik výjimečnou práci, která by si toto ocenění zasloužila. Jak se v rozhovoru zmínil Alexander Schill, porotci se rozhodli nepostupovat podle klíče, kdy Grand Prix automaticky získá práce s nejvyšším počtem ocenění, a každé přihlášené práci prostě do Grand Prix jistý aspekt scházel. Jeho slova potvrdil i Arno Lindemann, který jako důvod neudělení Grand Prix uvedl dostatek času, který porota pro svoji práci měla, a díky kterému mohla na každé práci najít kromě kladných stránek i nedostatky.

Hornbach, Samsung i Český helsinský výbor

Podle poroty nakonec mezi nejvýraznější přihlášené práce patřila německá kampaň hobbymarketu Hornbach, který vyrobil tisíc kladiv z vyřazeného tanku, eyetrackingový happening nového modelu Samsung S4 na curyšském hlavním nádraží (viz zde), televizní kampaň na přenosy Ligy mistrů na německé televizní stanici Sky promítaná během reklamních brejků na neplacených kanálech nebo zpráva společnosti Auchan o trvalé udržitelnosti. Hornbach bodoval celkem ve třech kategoriích, ostatní kampaně získaly po dvou oceněních. Dvě ceny si odnesla i nejúspěšnější česká kampaň letošního PIAFu spot Kulka, který pro Český helsinský výbor natočila agentura Havas Worldwide Prague. Ten si Grand Prix odnesl už z letošních ADC Creative Awards, tedy nejprestižnější české reklamní soutěže dříve známé jako Louskáček (viz: zde).

Kulkou chtěl Český helsinský výbor připomenout, že rozdělení Československa proběhlo pokojně a bez jediné vypálené kulky. Spot, jehož podobnosti s úvodní sekvencí filmu Obchodník se smrtí s Nicolasem Cagem si všimli i porotci, oslovil porotu úrovní zpracování. To, že nejde o komerční, ale sociální kampaň, porotcům nevadí. Jak vysvětloval Alexander Schill, dobrý nápad mohou časem využít i velcí zadavatelé a i zdánlivá drobnost tak může zabodovat v mezinárodním měřítku. Mezi další oceněné české reklamy patří kampaň Českého rozhlasu na zimní olympiádu v Soči, Telefónicy O2 a taxislužby Modrý Anděl. Součástí slavnostního večera uzavírajícího letošní PIAF bylo i vyhlášení tradiční soutěže Agentura roku, kterou se letos poprvé stala skupina Ogilvy.

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

telefon kresba

Jdeme na to!