Otevřená data – nedoceněný zdroj informací a zisku

open data

Otevřená data jsou data veřejného a soukromého sektoru, která jsou volně k dispozici na internetu ve strukturované a strojově čitelné podobě. Mohou být impulsem pro rozvoj nového podnikání a vznik pracovních příležitostí.

 

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Za posledních pět let vznikly ve světě tisíce aplikací, nabízejících společensky prospěšné a ekonomicky přínosné služby. Řada z nich je postavena na tzv. otevřených datech veřejné správy nebo komerčních subjektů. Česká republika zatím přešlapuje na místě, neboť vláda nedodržela svůj závazek. Objevují se však pozitivní signály. První města začínají systematicky otevírat svá data, média zakládají analytická oddělení a rozvíjí se datová žurnalistika.

Česká vláda se vloni v dubnu v rámci Partnerství pro otevřené vládnutí (OGP) zavázala, že do konce roku otevře první desítku datových zdrojů ve formátu otevřených dat. Prozatím takto zveřejnila pouze výsledky voleb. A to i přesto, že celosvětový trend je jasný. Fakt, že zájem o otevřená data roste, potvrzují i čísla z Velké Británie, která před třemi lety začala otevírat velké množství veřejných informací. Dnes má 37 500 datasetů data.gov.uk, www.ons.gov.ukdata.london.gov.uk. Největší zájem je o ekonomické a demografické údaje, pracovní trh, správu, provoz vlády, byznys a nemocnost. Průměrný počet zhlédnutých stránek datových souborů na data.gov.uk za období 01/10 – 10/12 vzrostl o 285 % a celkový počet downloadů o 166 %.

Otevření dat je podporováno i v rámci Evropské unie. Evropská komise schválila aktualizaci směrnice z roku 2003, která by měla veřejná data vlád, úřadů či institucí zpřístupnit všem zájemcům v otevřeném formátu pro libovolné zpracování. Přelomovou direktivu pro otevřená data zveřejnil i americký prezident Barack Obama.

Fakta hovoří jasně

Otevřená data jsou podle NERV, Ministerstva průmyslu a obchodu a OECD předpokladem zvýšení konkurenceschopnosti ČR. Jejich ekonomický přínos a úspory odhadují různé studie, které například uvádějí, že otevřená data veřejného sektoru mohou ekonomice v EU každoročně přinést až 40 miliard eur. V oblasti úspor mohou vyspělým západním ekonomikám ušetřit 100 miliard eur ročně na straně institucí a dalších 450 miliard u jejich klientů.

Kromě ekonomického růstu a úspor je nezanedbatelný i společenský přínos otevřených dat. Mohou na nich vzniknout služby, týkající se například bezpečnosti obyvatel (www.santacruzsentinel.com/crimemap, www.mapakriminality.cz), ),bydlení (http://numberhood.net/), dopravy (www.hsl.fi/en/information/sustainable-modes-transport/driving), podnikání (OpenCorporates.com), sociálních služeb (http://blindsquare.com/), zdravotnictví (http://goo.gl/mUiUG) nebo volného času (www.bikecityguide.org).

Tyto informace jsou důležité i proto, abychom, pokud nás to zajímá, měli přehled o tom, jak se třeba hospodaří s našimi daněmi, nebo jak jsou přidělovány státní zakázky. Příkladem takové, u nás bohužel ojedinělé aplikace, je portál www.vasmajetek.cz, který sbírá data o rozprodeji státního majetku z internetových stránek desítek státních organizací.

První vlaštovky

Data veřejné správy jsou však i důležitým zdrojem informací pro média. Díky nim mohou získat mimo jiné podklady pro vlastní, původní příspěvky a odhalení kauz, což je v době poklesu zájmu čtenářů konkurenční výhodou. Datová žurnalistika je trendem světových newsroomů a proniká i do našich médií. Vlajkovou loď v tomto směru představuje datové oddělení Hospodářských novin. Příjemnou zprávou je i fakt, že česká média mohou čerpat ze zkušeností zahraničních novinářů i z publikace Příručka datové žurnalistiky, která vyšla nedávno v českém zkráceném překladu anglického originálu.

Na úrovni veřejné správy se v Česku k celosvětovému trendu otevírání dat připojila zatím dvě města. Opava a Děčín totiž podepsaly Memorandum o spolupráci při prosazování otevřených dats Fondem Otakara Motejla, který s Fakultou informatiky a statistiky VŠE a Matematicko-fyzikální fakultou UK založil Fórum pro otevřená data. Jeho klíčovým úkolem je ukázat možnosti využití otevřených dat v praxi a poskytovat veřejné správě i široké veřejnosti metodickou a konzultační podporu. Z tohoto důvodu jednak postupně jedná s vybranými městy a spouští v nich pilotní projekt otevření dat a jednak se snaží oslovit všechny zájemce, firmy a IT nadšence prostřednictvím soutěže Společně otevíráme data.

Proč není zájem o větší otevřenost státu?

Náklady na zveřejnění dat veřejné správy mohou být minimální.Zpočátku postačí dát data na web jen s otevřenou licencí, není tedy nutné je převádět až do podoby propojitelných dat. Teprve poptávka ukáže, co má smysl dál po technické a informační stránce otvírat a strukturovat. O tom, že firmy v budoucnu projeví zájem o tato data, není pochyb. Celosvětově je znám příklad GPS, který dnes slouží jako zdroj informací pro řadu odvětví. U nás úspěšně funguje třeba vyhledávač dopravních spojení na stránkách vydavatelství MAFRA.

Otázkou je, proč české firmy a podnikatelé až na malé výjimky zájem na větší otevřenosti státu neprojevují již nyní? Vždyť otevřená data mohou být impulsem pro rozjezd a rozvoj podnikání, vznik podnikatelských a pracovních příležitostía v neposlední řadě i rozvoj datové žurnalistiky, zlepšení služeb a fungování státu pro nás všechny. A to by v dnešní ekonomické, politické a společenské situaci mělo stát za zamyšlení.

Robert Basch
ředitel Nadace OSF Praha a předseda rady Fondu Otakara Motejla
 

 

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!