Hlavním řečníkem konference byl bezesporu prezident Petr Pavel. Zaplněný sál nadchl kultivovaným projevem a zdůraznil nezastupitelnou roli seriózních a nezávislých médií pro fungování demokracie i význam kvalitní žurnalistiky pro současnou společnost. Zároveň upozornil na riziko rostoucího trendu obcházení médií, kdy politici stále častěji komunikují zejména prostřednictvím vlastních kanálů na sociálních sítích zaměřených na úzké skupiny podporovatelů, což podle něj omezuje vyváženost veřejné debaty a může vést ke zkreslenému vnímání reality.
NEWTON Media se konference zúčastnila se dvěma prezentacemi v rámci bloku přednášek na PR Summit stage.
PR Index – měření komunikace v reálném čase
CEO Magdalena Horánska posluchačům přiblížila novou éru měření PR a představila PR Index v aplikaci NewtonOne nové generace, který umožňuje měřit komunikaci v reálném čase.
Připomněla, že NEWTON Media staví na více než dvou desetiletích analytických zkušeností. Už v roce 2008 byl průkopníkem měření dopadu médií pomocí komplexních indexů, tenkrát v podobě Media Penetration Indexu a v roce 2012 jsme se stali prvním českým členem mezinárodní asociace AMEC. Díky sledování mezinárodních trendů v oboru a rozvoji AI přivedl náš tým, v čele s Ivanem Vodochodským, na svět index v jeho nové podobě: PR Index.
„V propojení s dalšími analytickými metrikami, které v Newtonu sledujeme, vzniká díky PR Indexu komplexní obraz skutečného dopadu komunikace. Nejde jen o čísla, ale o interpretaci v kontextu, trendu a v reálném čase napříč mediálním prostorem.“
Magdalena Horánska, CEO NEWTON Media
PR Index vychází z Barcelonských principů, které jsme v Newtonu přeložili do češtiny a představili českému publiku, aby se staly základním kamenem pro měření kvality komunikace i v regionálním kontextu.
PR index umožňuje v reálném čase:
1️⃣ sledovat plnění komunikačních cílů
2️⃣ porovnávat se s konkurencí či celým oborem
Pro správnou interpretaci je důležité, aby metriky nastavovali odborníci a jejich výsledky byly interpretovány ve správném kontextu. PR Index reflektuje komunikační cíle klienta a v reálném čase se propisuje ke každé nové zprávě v monitoringu médií. Celkový PR Index za určité období pak v aplikaci NewtonOne přehledně zobrazují Dashboardy.
Politické přešlapy před volbami
Druhou prezentaci přednesl mediální analytik Tomáš Fošum, který se společně s dalšími řečníky se věnoval tématu „Jak neukrást volby?“, čímž navázal na debatu o etice a manipulaci v politické komunikaci, kterou letos v dubnu otevřela APRA. Asociace public relations (APRA), která letos připomíná 30 let českého PR, akcentuje dynamiku oboru a klade důraz na otevřenost, profesionalitu a etiku.
Tomáš Fošum během své přednášky představil mediální analýzu eticky sporných narativů v rámci voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2025 a ukázal, jak se tyto narativy šířily v tradičních médiích i na sociálních sítích a jak na ně reagovali uživatelé.
Mezi vystoupení, která nejvíce rezonovala, patřily příspěvky Farzany Baduel, která připomněla, že PR se vrací k roli strategického poradce, nebo Rogera Hurniho s jeho behaviorálním pohledem na změnu spotřebitelského chování. Výraznou stopu zanechali i Paul Holmes se svým komentářem k rychlosti změn v oboru, kreativní inspirace Gabriela Mattara, Darrena Hawkinse, Richarda Bagnalla nebo režiséra Zrádců Markuse Kruga.
Konference Forum Media nabídla skvělý a inspirativní program a nezbývá, než se těšit na další 26. ročník!





