Němečtí euroskeptikové poutají zájem médií

alternative deutschland

Třebaže si představitelé Alternativy pro Německo (AfD) čas od času stěžují na způsob práce veřejných sdělovacích prostředků, také jim vděčí za stávající popularitu.

Foto: Bernd Lucke. Zdroj: Profimedia.cz

Jiná a přece trochu stejná?

Média jakéhokoli druhu věnují Alternativě pro Německo značnou pozornost z jednoduchého důvodu; jedná se o zajímavý a zároveň napínavý projekt. Na rozdíl od subjektů, které v minulosti v Německu hrály na euroskeptickou strunu, má strana dobře propracovaný politický marketing. Nechce mít co dočinění s jakýmikoli projevy extremismu, současně ale nepohrdne špetkou sociálního populismu i proticizinecké rétoriky. Alternativa se zatím profiluje jako strana jednoho tématu (kritika Evropské unie, a zejména záchrany eura) a jednoho muže (Bernd Lucke). Ústřední otázka zní, zda uvedené ingredience stačí k dlouhodobému úspěchu.

Reflektory a diktafony jsou vítány

V pozadí AfD tahají za pomyslné nitky mediálně zdatné osobnosti. Distingovaní stratégové vědí, že většina obyvatel Německa získává informace o Evropské unii především z televize a tištěných periodik. Proto usilují o pravidelné prosazení profilujícího tématu do hlavních vysílacích časů a na stránky titulních novin.

Uvedená strategie zatím přináší ovoce. Člověk neznalý poměrů může při letmém pohledu na zpravodajství německých médií nabýt dojmu, že Bernd Lucke je po spolkové kancléřce Angele Merkelové druhým nejvýznamnějším politikem na západ od českých hranic.

Profesor makroekonomie na hamburské univerzitě rozhodně neprojevuje ostych před září reflektorů a nezalekne se ani zapnutého diktafonu. Duely za kulatým stolem s ním nebývají nezávazným rozhovorem při kávě a dobrém zákusku. Lucke rád určuje tempo televizní či rozhlasové diskuse. Politického protivníka nejprve zahrne přívalem argumentů, pak jej unaví dlouhými souvětími (němčina je na to obzvlášť vhodná!). Většinou z debaty vychází ne-li vítězně, tak alespoň jako ten vzdělanější.

Nejsme jednorázový projekt

Alternativa pro Německo dovedně využívá, ve srovnání s etablovanými politickými subjekty, nová média. Například na Facebooku má nejvíce příznivců ze všech německých politických stran. Účet je pravidelně aktualizován, jednotlivé příspěvky vyvolávají poměrně živou diskusi.

AfD není zpestřením pro hrstku „znuděných“ akademiků s přemírou volného času. Konkurence musí zbystřit. Strana dokáže oslovit voliče napříč politickým spektrem. Dochází tak k postupnému organizačnímu a personálnímu formování síly, která může být dlouhodobou součástí německé politické scény. 

Miroslav Šepták
historik a politolog

Čtěte také

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

telefon kresba

Jdeme na to!