Naděje Číňanů: Internet a nová média

china

Nové vedení Číny pokračuje v uskutečňování snu Mao Ce-tunga o globální roli médií ovládaných komunistickou stranou. Kontrola Internetu se však pro něj stává stále větší výzvou.

Foto: Ilustrativní, Zdroj: Profimedia.cz

Když byl v listopadu loňského roku zvolen Si Ťin-pching do čela Komunistické strany Číny, vystoupil s proslovem, který mnozí považovali za příslib velkých změn. Si hovořil o potřebě emancipace myšlení i o nutnosti pokračovat v reformách. Ve svém projevu zdůraznil i roli médií, když řekl, že mají napomáhat tomu, aby se Čína dozvěděla více o světě a svět zase o ní. Místo uvolnění cenzury a vlivu Strany na média ale přišel opak – represe, zákaz publikovat informace ze zahraničních médií a webových stránek bez souhlasu zodpovědného úřadu, marxistická školení pro novináře či kampaň proti čínské verzi Twitteru (Sina Weibo).

Už Mao Ce-tung si uvědomoval, jakou mají média moc, a vysnil si, že jednoho dne hlásná trouba KS Číny – zpravodajská agentura Nová Čína – ovládne svět. Komunistická strana Číny se pak od 90. let, kdy v zemi došlo k velké liberalizaci ekonomiky, která vyvrcholila vstupem Číny do Světové obchodní organizace, potýkala se zásadní otázkou: jak zajistit komercializaci médií a zároveň si nad nimi udržet ideologickou kontrolu? Odpovědí se stal hybridní systém, v němž trh ovládají státní nebo polostátní konglomeráty. Ty na jedné straně chrlí nové tituly a spouští televizní kanály, aby uspokojily zábavy chtivé masy, ovšem na straně druhé nezapomínají na svůj hlavní úkol: prezentovat ten jediný “správný“ pohled na svět.

Globální agentura jako nástroj propagandy

Z agentury Nová Čína se za tu dobu stala globální zpravodajská agentura, která má vlastní televizní stanici, a pokrytím i počtem zaměstnanců je srovnatelná s AP, ReutersAFP. Přesto Nová Čína zůstává pevně v rukou Strany a funguje jako nástroj její propagandy a jako censor. Podobně je na tom čínská státní televizeCCTV, která dnes nabízí už dvě desítky programů včetně dokumentárního či hudebního kanálu a non-stop zpravodajství v angličtině.Ostatním – pokud chtějí přežít – nezbývá než se přizpůsobit.

Sü Ming-chua z univerzity v čínském Wu-chanu ve své studii zaměřené na televizní reformy (Television reform in the era of globalization: New trends and patterns in post-WTO China) čínský systém popisuje na příkladu nezávislých produkčních společností, které se ve snaze prodat své produkty státem ovládaným televizím mnohdy uchylují ještě k větší autocenzuře než státní média. Často tak produkují seriály o chrabrých členech komunistické strany nebo patriotisticky laděné televizní show.

Mlhavá pravidla přejí autocenzuře

Také Liz Tchung, která pracovala v Pekingu jako editorka v anglicky psaném časopise The World of Chinese, považuje strach a s tím související sebecenzuru za vysvětlení, proč má Strana nad médii stále takovou moc. „Pravidla jsou dostatečně mlhavá a tresty dostatečně tvrdé na to, aby nastoupila paranoia a s ní také opatrnost,“ napsala ve svém příspěvku pro The Atlantic.

Existují ale také výjimky. Jednou z nich je Jižní týdeník (Nanfang Zhoumo), který proslul investigativní žurnalistikou a častými střety se Stranou. Ten poslední vznikl poté, co v jeho novoročním čísle vyšel místo článku volajícím po politických reformách po zásahu censorů úvodník, který oslavoval komunistickou stranu. Věc se ale dostala ven a lidé na Sina Weibo začali vyjadřovat rozhořčeným novinářům podporu. Netrvalo však dlouho a censoři začali příspěvky mazat.

Reportéři bez hranic stále označují Čínu za největší vězení na světě nejen pro novináře, ale také bloggery. Velká čínská internetová zeď (tzv. Great Firewall) blokuje veškerý potenciálně nebezpečný obsah a Čína tak má vlastní verze Facebooku (Renren), Youtube (Youku), Twitteru (Sina Weibo) i Googlu (Baidu). Přesto se veškeré naděje na přístup ke svobodným informacím upínají v první řadě k Internetu a novým médiím.

Dobrou zprávou tak může být výzkum Charlese Fenga a Steva Kuo z Baptistické univerzity v Hongkongu zabývající se cenzurou Internetu v Číně(Tracing the route of China’s Internet censorship). Autoři v něm uvádějí, že prohlášení hlavního čínského censora Liu Jün-šana o tom, jak čínská kontrola Internetu prochází krizí, zřejmě skutečně vystihuje současnou situaci. Snad to je také důvod, proč strana investuje stále více peněz do průzkumů veřejného mínění, jak v srpnu upozornil The Washington Post.

Klára Wang Tylová
autorka vystudovala med. komunikaci na univerzitě v Tchaj-peji

Čtěte také

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

obrázek (22)
Blog

Customer Success: Více než jen podpora – klíč k efektivnímu využití služby  

Když využíváte nějaký nástroj, obvykle chcete, aby Vám usnadnil práci. Mnohdy to není jen o jeho funkcích, ale hlavně o tom, jak je dokážete využít… A právě tady vstupuje do hry tým Customer Success (CS). Jeho hlavním cílem je, aby klienti vytěžili z naší aplikace NewtonOne NG maximum, šetřili svůj čas a pracovali efektivněji.  

ecdc_vyhra
Blog

Další vítězství v mezinárodním tendru pro NEWTON Media

Společnost NEWTON Media si připsala další velký úspěch na poli zahraničního monitoringu médií a mediálních služeb. Po čtyřech letech úspěšné spolupráce opět zvítězila v zahraničním tendru Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC).

final blog zahr monitoring
Blog

Mějte přehled o zahraničních médiích – snadno a bez námahy

Ať už jste firma, instituce nebo třeba nezisková organizace, pokud se snažíte působit ve více zemích, pak je pro vás dobře nastavený monitoring médií zásadní. Pomůže vám nejenom lépe pochopit specifika místních trhů, ale zároveň získáte bezpočet důležitých podnětů pro ještě lepší strategické plánování.

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

telefon kresba

Jdeme na to!