Metaverse tématem FIBEP Spring Summitu

Metaverse 02

Koncem března proběhla v řeckých Aténách konference FIBEP Spring Summit, kterou organizovala mezinárodní asociace FIBEP sdružující společnosti v oblasti media monitoringu a měření komunikace. Jedním z nejzajímavějších témat byl Metaverse. Buzzword, který často slýcháme.

Pro většinu z nás je to zatím neznámý svět, o kterém přesně netušíme jak a podle jakých pravidel bude fungovat. Samotný Mark Zuckerberg nedávno přejmenoval svůj Facebook na Meta Platforms a prohlásil, že se chce věnovat vývoji Metaverse – virtuálního světa zaměřeného na sociální kontakty. Podle Louise Rosenberga, zakladatele americké technologické firmy Unanimous AI, který vystoupil na konferenci s příspěvkem Metaverse – Příležitosti, hrozby a regulace, vzniknou dvě úrovně Metaverse, a to plně virtuální, kde každý uživatel bude mít svého avatara, a/nebo augmentovaný, který funguje jako další vrstva reálného světa.

Metaverse se od současných sociálních sítí liší zejména v rozsahu dat, která o uživatelích plánuje sbírat a použít je pro personalizovanou reklamu, a dále způsobem, jakým bude uživatelům reklamu předkládat. Na sociálních sítích si nyní o nás „velký bratr“ snadno zjistí, kam klikáme, co si kupujeme a s kým se bavíme. Metaverse bude monitorovat i to, kam jdeme, co děláme, jak u toho vypadáme, jaké máme držení těla, výraz obličeje, tón hlasu nebo zdravotní stav. Bude tato data sbírat automaticky, protože budou potřeba k fungování platformy.

Dnešní sociální sítě umožňují cílit reklamu a zprávy. Představte si, kam se cílená reklama a product placement může posunout v Metaverse, když bude mít k dispozici takové množství osobních údajů o uživatelích. Čeká nás virtuální product placement a virtuální ambasadoři. Připomíná mi to trochu film Inception / Počátek, kde se hlavní hrdina snaží na objednávku vložit myšlenku do hlavy nebohého dědice impéria. V Metaverse poskytovatel uchopí produkt nebo obsah zadavatele, přizpůsobí jej na základě dat jednotlivým uživatelům a vloží do virtuálního světa uživatele formou individualizované zkušenosti. Půjdu tedy například po ulici a kolem mne budou chodit virtuální lidé, kteří ponesou nápoj jisté značky, nebo mne vtáhne do konverzace uměle vytvořený avatar, agent, který se mi bude snažit vložit zkušenost o produktu nebo politickém názoru. Nebezpečí tkví v tom, že člověk může ztratit pojem o tom, co je reálné a neuvědomí si, že je cílem virtuálního product placementu. Z nedávného výzkumu Lancasterské univerzity vyplynulo, že lidé nedokážou rozeznat uměle vytvořené tváře od skutečných lidí, a navíc na ně uměle vytvoření lidé působí důvěryhodněji. Znamená to, že zadavatelé reklamy si v budoucnu pravděpodobně přestanou najímat herce a influencery a budou si platit ambasadory vytvořené umělou inteligencí.

Louis Rosenberg očekává, že v Metaverse lidé během následujících 10ti let budou trávit více než 2 hodiny denně nakupováním, sociálními kontakty a zábavou. Vzhledem k tomu, že jeho firma vyvinula platformu, která úspěšně dokázala predikovat odpovědi na různé otázky, asi bych jeho předpovědi věřila. V tom případě musíme sledovat, jak se Metaverse vyvíjí a jak se díky virtualitě změní chování lidí a způsoby jejich komunikace a jakým směrem půjde regulace sběru osobních dat a transparentnost virtuálního product placementu.

Magdalena Horánska, CEO Newton Media pro jihovýchodní Evropu a FIBEP Secretary General.

Čtěte také

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

telefon kresba

Jdeme na to!