Konec RIA – Novosti: souvislosti, historické pozadí

ria novosti

Tiše a bez hluku vznikla v Rusku, dekretem Vladimira Vladimiroviče Putina, nová tisková agentura Rusko dnes. Rossija segodňa vypadá na první pohled jako odnož televizní stanice Russia Today, která se nenápadně a velmi obratně vklínila mezi velké mezinárodní vysílatele televizního zpravodajství. Ale je to jen marketingový trik, mající plně využít respektovanou značku televizní stanice, kterou RIA provozuje.

Foto: budova agentury RIA Novosti. Zdroj: Profimedia.cz

Agentura Rusko Dnes má nahradit agenturu RIA – Novosti a spadla pod ni jak stejnojmenná televizní stanice, tak i rozhlasová stanice Golos Rossiji (Hlas Ruska), neboť Putin usoudil, že by bylo dobré, aby se do světa dostávaly dobré zprávy o Rusku v brandu, který si získal světovou proslulost. Nová agentura byla založena zřejmě kvůli intenzivnějšímu rozšíření vlivu Ruska směrem ven, neboť má mít své texty určené výhradně pro zahraničí. Nová firma bude spadat přímo pod Kreml a byla označena za státní strategický podnik.

Russia Today jako odpověď na CNN

Televizní stanice Russia Today (RT), na jejíchž základech a pod jejímiž křídly nová agentura vznikla, byla založena roku 2005 jako protipól americké CNN a jejím cílem bylo „překonávat předsudky vůči Rusku“.  Tehdejší ředitelka nyní zrušené agentury RIA Novosti Světlana Miroňuk uvítala vznik stanice slovy: „Bohužel, pro hromadné sdělovací prostředky na Západě je Rusko spojeno se třemi slovy: komunismus, sníh a chudoba. A tak bychom rádi, aby se utvořil poněkud komplexnější pohled na život v naší zemi.“ Stanice vysílá v angličtině, arabštině, španělštině, ruštině a ukrajinštině pro více než 630 milionů diváků z Moskvy a Washingtonu a je financována z federálního rozpočtu Ruska. Signál přenáší 22 satelitů a už pět let po svém vzniku byla druhou nejsledovanější stanicí na světě po BBC World News.

Historický background

RIA prožila dlouhou historii. Vznikla jako Sovinformbyro v roce 1941, válečná a protinacistická propagandistická kancelář, která měla za úkol vyvracet propagandu nepřítele a glorifikovat Rudou armádu. Pak se přejmenovala na APN (Agentstvo pečati Novosti), propagační agentura  společenských organizací Sovětského svazu, která od roku 1961 vydávala 65 časopisů jako Po sovětskom  sojuzu, Meždunarodnaja informacija, Nauka i těchnika, Kul'tura i iskusstvo,   Moloděc i žizň v nákladu 4,3 milionu výtisků, 35 milionů knih, brožur a slovníků v 56 jazycích, více než 100 tematických informačních bulletinů. Produkovala pro tisk 120 000 fotografií ročně a měla  kanceláře v 73 zemích. RIA posléze fungovala vedle agentury TASS (ano, té, při jejíž zprávě z 12. dubna 1961 celý svět vyskočil od rozhlasu) jako státně propagační nakladatelství, vydavatelství a agentura. TASS, založená  v roce 1904, se „za kapitalismu“ zaměřila na politické zpravodajství, zatímco RIA – Novosti (pod tímto názvem od roku 1991) rozvíjela multimediální zpravodajství a vydávala informace v 23 jazycích na 40 webech. Vydávala rovněž deník „Moskovskije novosti“.

Doteď zahrnoval komplex RIA stejnojmennou tiskovou agenturu, ekonomickou informační agenturu PRIME, tiskovou agenturu pro právní a soudní informace RAPS, sportovní tiskovou agenturu R-Sport, ratingovou agenturu RIA Rejting, nakladatelství „Moskovskije Novosti“, publikace v ruském a anglickém jazyce, multimediální síťová zpravodajská centra v Rusku i v zahraničí, stejně jako více než 40 on-line informačních zdrojů ve 22 jazycích.

Další reorganizace na ruském mediálním trhu

Součástí nové agentury se stane i rozhlasová stanice Golos Rossiji, která má své internetové stránky mimo jiné i v českém jazyce. Současně Putin reorganizoval časopis „Rossijskaja Gazeta“ připojením k časopisu „Vlast“, nařídil zlikvidovat Ruský knižní fond a Státní fond televizních a rozhlasových programů převedl na Ruskou státní společnost pro televizní a rozhlasové vysílání, která provozuje hlavní ruské televizní a rozhlasové stanice. Ačkoliv Putin nařídil vládě v prosinci 2013 realizaci "slučovacího" dekretu do jednoho měsíce, doména rian.ru, twitterový i facebookový účet jsou nicméně stále aktivní. Označení "RIA Novosti" však potrvá pouze do 8. března.

V současné době působí vedle RIA Novosti/Rossia segodňa na území Ruska dvě „velké“ domácí tiskové agentury  - TASS a Interfax, dále pak soukromé Ruspres, Lenta.ru, NEWSru, ekonomické Prajm, CredInform a Cbonds, Věda a technologie Ruska patřící OOO Media Park, námořní PortNews, hudební a filmová InterMedia, kulturní Oreanda , Židovská tisková agentura, Národní tisková agentura, Regnum, sociologická InoSMI, regionální agentury Bašinform, Irinform, SeverInform, City 24, PenzaNews, EAN, Ura.ru,  PrimaMedia, Deita.ru,  Newslab.ru, ITT, kulturní a vzdělávací agentura Pomeranč a další.  

Uvidíme, jak se povede nové agentuře a jakou se jí podaří vybudovat pověst – navzdory poněkud zvláštnímu začátku.

Irena Ryšánková
autorka je mediální analytičkou

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

telefon kresba

Jdeme na to!