Konec RIA – Novosti: souvislosti, historické pozadí

ria novosti

Tiše a bez hluku vznikla v Rusku, dekretem Vladimira Vladimiroviče Putina, nová tisková agentura Rusko dnes. Rossija segodňa vypadá na první pohled jako odnož televizní stanice Russia Today, která se nenápadně a velmi obratně vklínila mezi velké mezinárodní vysílatele televizního zpravodajství. Ale je to jen marketingový trik, mající plně využít respektovanou značku televizní stanice, kterou RIA provozuje.

Foto: budova agentury RIA Novosti. Zdroj: Profimedia.cz

Agentura Rusko Dnes má nahradit agenturu RIA – Novosti a spadla pod ni jak stejnojmenná televizní stanice, tak i rozhlasová stanice Golos Rossiji (Hlas Ruska), neboť Putin usoudil, že by bylo dobré, aby se do světa dostávaly dobré zprávy o Rusku v brandu, který si získal světovou proslulost. Nová agentura byla založena zřejmě kvůli intenzivnějšímu rozšíření vlivu Ruska směrem ven, neboť má mít své texty určené výhradně pro zahraničí. Nová firma bude spadat přímo pod Kreml a byla označena za státní strategický podnik.

Russia Today jako odpověď na CNN

Televizní stanice Russia Today (RT), na jejíchž základech a pod jejímiž křídly nová agentura vznikla, byla založena roku 2005 jako protipól americké CNN a jejím cílem bylo „překonávat předsudky vůči Rusku“.  Tehdejší ředitelka nyní zrušené agentury RIA Novosti Světlana Miroňuk uvítala vznik stanice slovy: „Bohužel, pro hromadné sdělovací prostředky na Západě je Rusko spojeno se třemi slovy: komunismus, sníh a chudoba. A tak bychom rádi, aby se utvořil poněkud komplexnější pohled na život v naší zemi.“ Stanice vysílá v angličtině, arabštině, španělštině, ruštině a ukrajinštině pro více než 630 milionů diváků z Moskvy a Washingtonu a je financována z federálního rozpočtu Ruska. Signál přenáší 22 satelitů a už pět let po svém vzniku byla druhou nejsledovanější stanicí na světě po BBC World News.

Historický background

RIA prožila dlouhou historii. Vznikla jako Sovinformbyro v roce 1941, válečná a protinacistická propagandistická kancelář, která měla za úkol vyvracet propagandu nepřítele a glorifikovat Rudou armádu. Pak se přejmenovala na APN (Agentstvo pečati Novosti), propagační agentura  společenských organizací Sovětského svazu, která od roku 1961 vydávala 65 časopisů jako Po sovětskom  sojuzu, Meždunarodnaja informacija, Nauka i těchnika, Kul'tura i iskusstvo,   Moloděc i žizň v nákladu 4,3 milionu výtisků, 35 milionů knih, brožur a slovníků v 56 jazycích, více než 100 tematických informačních bulletinů. Produkovala pro tisk 120 000 fotografií ročně a měla  kanceláře v 73 zemích. RIA posléze fungovala vedle agentury TASS (ano, té, při jejíž zprávě z 12. dubna 1961 celý svět vyskočil od rozhlasu) jako státně propagační nakladatelství, vydavatelství a agentura. TASS, založená  v roce 1904, se „za kapitalismu“ zaměřila na politické zpravodajství, zatímco RIA – Novosti (pod tímto názvem od roku 1991) rozvíjela multimediální zpravodajství a vydávala informace v 23 jazycích na 40 webech. Vydávala rovněž deník „Moskovskije novosti“.

Doteď zahrnoval komplex RIA stejnojmennou tiskovou agenturu, ekonomickou informační agenturu PRIME, tiskovou agenturu pro právní a soudní informace RAPS, sportovní tiskovou agenturu R-Sport, ratingovou agenturu RIA Rejting, nakladatelství „Moskovskije Novosti“, publikace v ruském a anglickém jazyce, multimediální síťová zpravodajská centra v Rusku i v zahraničí, stejně jako více než 40 on-line informačních zdrojů ve 22 jazycích.

Další reorganizace na ruském mediálním trhu

Součástí nové agentury se stane i rozhlasová stanice Golos Rossiji, která má své internetové stránky mimo jiné i v českém jazyce. Současně Putin reorganizoval časopis „Rossijskaja Gazeta“ připojením k časopisu „Vlast“, nařídil zlikvidovat Ruský knižní fond a Státní fond televizních a rozhlasových programů převedl na Ruskou státní společnost pro televizní a rozhlasové vysílání, která provozuje hlavní ruské televizní a rozhlasové stanice. Ačkoliv Putin nařídil vládě v prosinci 2013 realizaci "slučovacího" dekretu do jednoho měsíce, doména rian.ru, twitterový i facebookový účet jsou nicméně stále aktivní. Označení "RIA Novosti" však potrvá pouze do 8. března.

V současné době působí vedle RIA Novosti/Rossia segodňa na území Ruska dvě „velké“ domácí tiskové agentury  - TASS a Interfax, dále pak soukromé Ruspres, Lenta.ru, NEWSru, ekonomické Prajm, CredInform a Cbonds, Věda a technologie Ruska patřící OOO Media Park, námořní PortNews, hudební a filmová InterMedia, kulturní Oreanda , Židovská tisková agentura, Národní tisková agentura, Regnum, sociologická InoSMI, regionální agentury Bašinform, Irinform, SeverInform, City 24, PenzaNews, EAN, Ura.ru,  PrimaMedia, Deita.ru,  Newslab.ru, ITT, kulturní a vzdělávací agentura Pomeranč a další.  

Uvidíme, jak se povede nové agentuře a jakou se jí podaří vybudovat pověst – navzdory poněkud zvláštnímu začátku.

Irena Ryšánková
autorka je mediální analytičkou

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!