Konec RIA – Novosti: souvislosti, historické pozadí

ria novosti

Tiše a bez hluku vznikla v Rusku, dekretem Vladimira Vladimiroviče Putina, nová tisková agentura Rusko dnes. Rossija segodňa vypadá na první pohled jako odnož televizní stanice Russia Today, která se nenápadně a velmi obratně vklínila mezi velké mezinárodní vysílatele televizního zpravodajství. Ale je to jen marketingový trik, mající plně využít respektovanou značku televizní stanice, kterou RIA provozuje.

Foto: budova agentury RIA Novosti. Zdroj: Profimedia.cz

Agentura Rusko Dnes má nahradit agenturu RIA – Novosti a spadla pod ni jak stejnojmenná televizní stanice, tak i rozhlasová stanice Golos Rossiji (Hlas Ruska), neboť Putin usoudil, že by bylo dobré, aby se do světa dostávaly dobré zprávy o Rusku v brandu, který si získal světovou proslulost. Nová agentura byla založena zřejmě kvůli intenzivnějšímu rozšíření vlivu Ruska směrem ven, neboť má mít své texty určené výhradně pro zahraničí. Nová firma bude spadat přímo pod Kreml a byla označena za státní strategický podnik.

Russia Today jako odpověď na CNN

Televizní stanice Russia Today (RT), na jejíchž základech a pod jejímiž křídly nová agentura vznikla, byla založena roku 2005 jako protipól americké CNN a jejím cílem bylo „překonávat předsudky vůči Rusku“.  Tehdejší ředitelka nyní zrušené agentury RIA Novosti Světlana Miroňuk uvítala vznik stanice slovy: „Bohužel, pro hromadné sdělovací prostředky na Západě je Rusko spojeno se třemi slovy: komunismus, sníh a chudoba. A tak bychom rádi, aby se utvořil poněkud komplexnější pohled na život v naší zemi.“ Stanice vysílá v angličtině, arabštině, španělštině, ruštině a ukrajinštině pro více než 630 milionů diváků z Moskvy a Washingtonu a je financována z federálního rozpočtu Ruska. Signál přenáší 22 satelitů a už pět let po svém vzniku byla druhou nejsledovanější stanicí na světě po BBC World News.

Historický background

RIA prožila dlouhou historii. Vznikla jako Sovinformbyro v roce 1941, válečná a protinacistická propagandistická kancelář, která měla za úkol vyvracet propagandu nepřítele a glorifikovat Rudou armádu. Pak se přejmenovala na APN (Agentstvo pečati Novosti), propagační agentura  společenských organizací Sovětského svazu, která od roku 1961 vydávala 65 časopisů jako Po sovětskom  sojuzu, Meždunarodnaja informacija, Nauka i těchnika, Kul'tura i iskusstvo,   Moloděc i žizň v nákladu 4,3 milionu výtisků, 35 milionů knih, brožur a slovníků v 56 jazycích, více než 100 tematických informačních bulletinů. Produkovala pro tisk 120 000 fotografií ročně a měla  kanceláře v 73 zemích. RIA posléze fungovala vedle agentury TASS (ano, té, při jejíž zprávě z 12. dubna 1961 celý svět vyskočil od rozhlasu) jako státně propagační nakladatelství, vydavatelství a agentura. TASS, založená  v roce 1904, se „za kapitalismu“ zaměřila na politické zpravodajství, zatímco RIA – Novosti (pod tímto názvem od roku 1991) rozvíjela multimediální zpravodajství a vydávala informace v 23 jazycích na 40 webech. Vydávala rovněž deník „Moskovskije novosti“.

Doteď zahrnoval komplex RIA stejnojmennou tiskovou agenturu, ekonomickou informační agenturu PRIME, tiskovou agenturu pro právní a soudní informace RAPS, sportovní tiskovou agenturu R-Sport, ratingovou agenturu RIA Rejting, nakladatelství „Moskovskije Novosti“, publikace v ruském a anglickém jazyce, multimediální síťová zpravodajská centra v Rusku i v zahraničí, stejně jako více než 40 on-line informačních zdrojů ve 22 jazycích.

Další reorganizace na ruském mediálním trhu

Součástí nové agentury se stane i rozhlasová stanice Golos Rossiji, která má své internetové stránky mimo jiné i v českém jazyce. Současně Putin reorganizoval časopis „Rossijskaja Gazeta“ připojením k časopisu „Vlast“, nařídil zlikvidovat Ruský knižní fond a Státní fond televizních a rozhlasových programů převedl na Ruskou státní společnost pro televizní a rozhlasové vysílání, která provozuje hlavní ruské televizní a rozhlasové stanice. Ačkoliv Putin nařídil vládě v prosinci 2013 realizaci "slučovacího" dekretu do jednoho měsíce, doména rian.ru, twitterový i facebookový účet jsou nicméně stále aktivní. Označení "RIA Novosti" však potrvá pouze do 8. března.

V současné době působí vedle RIA Novosti/Rossia segodňa na území Ruska dvě „velké“ domácí tiskové agentury  - TASS a Interfax, dále pak soukromé Ruspres, Lenta.ru, NEWSru, ekonomické Prajm, CredInform a Cbonds, Věda a technologie Ruska patřící OOO Media Park, námořní PortNews, hudební a filmová InterMedia, kulturní Oreanda , Židovská tisková agentura, Národní tisková agentura, Regnum, sociologická InoSMI, regionální agentury Bašinform, Irinform, SeverInform, City 24, PenzaNews, EAN, Ura.ru,  PrimaMedia, Deita.ru,  Newslab.ru, ITT, kulturní a vzdělávací agentura Pomeranč a další.  

Uvidíme, jak se povede nové agentuře a jakou se jí podaří vybudovat pověst – navzdory poněkud zvláštnímu začátku.

Irena Ryšánková
autorka je mediální analytičkou

Čtěte také

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

twitter 292994 640
Blog

Analýza: Antibabiš i antifiala. Strany se na sítích osočují, řeší i ceny a Rusko

Ceny energií, potravin a bydlení a také ruská invaze na Ukrajinu. Právě tato témata dominovala letošní komunikaci politických stran na sociálních sítích. V dalších oblastech se ale jejich priority liší – zatímco Piráti zdůrazňují korupci, SPD se zaměřuje na imigraci a Green Deal a hnutí ANO na vládu Petra Fialy. Ukazuje to analýza společností Geneea Analytics a NEWTON Media.

telefon kresba

Jdeme na to!