Jak zmapovat vaši konkurenci

obrázek (16)
Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

Začněme tím, že si rozdělíte konkurenty na přímé a nepřímé.

Přímá konkurence bojuje oslovuje stejné zákazníky se stejným nebo velmi podobným produktem nebo službou. Právě na ni byste se měli zaměřit v rámci své analýzy, protože hraje klíčovou roli ve vašem podnikání.

Nepřímá konkurence sice nenabízí stejný produkt nebo službu, ale jejich nabídka řeší podobný problém. Je tedy důležité sledovat i tyto firmy, především proto, že by se v budoucnu mohly stát vaším přímým konkurentem.

Jak je ale najdete? Zkuste například tyto kroky:
  • Zadejte do Goolu klíčová slova související s vaším podnikáním. První organické výsledky ve vyhledávání obvykle patří vašim největším konkurentům. Nezapomeňte se podívat i na sponzorované odkazy na vrcholu stránky – ty odhalí firmy, které cílí na stejná klíčová slova jako vy.
  • Dále sledujte také sponzorované příspěvky a reklamu na sociálních sítích. Může vám to ukázat potenciální konkurenci, na kterou vás vyhledávač neupozornil. Menší nebo začínající firmy často nemají webové stránky ani PPC reklamy a spoléhají na sociální sítě jako svůj hlavní prodejní kanál. Pro detailní průzkum můžete využít nástroj Facebook Ads Library.
  • Pokud jste firma, která se soustředí na lokální prodej, zkombinujte klíčová slova s konkrétním místem, na které se vaše podnikání zaměřuje, jako je např. “zakázková výroba kuchyní Brno”. Tímto způsobem se dostanete k firmám, které působí přímo ve vašem okolí a které mohou být vaší přímou konkurencí. 

Poté, co jste identifikovali svou konkurenci, přichází na řadu její analýza. Nejprve si určete klíčové metriky, které chcete sledovat. Může jít například o: cenu, typ produktu, způsob marketingu nebo další parametry, které jsou pro vaše podnikání důležité. Tyto metriky si zapište například do tabulky a sledujte, jak se u jednotlivých konkurenčních firem mění. Díky tomu zjistíte, jak si oproti konkurenci stojíte.

Nyní je důležité se podívat ještě na jeden klíčový parametr, a to na tzv. jedinečný prodejní argument (z anglického termínu Unique Selling PropositionUSP). USP je něco, čím se odlišujete od konkurence; něco, co je pro vás jedinečné. Pokud USP ještě nemáte definován, můžete využít analýzy konkurence a uvědomit si, v čem se od ní lišíte.

My v Newtonu si uvědomujeme, že všechny tyto kroky jsou poměrně časově náročné a člověk se v záplavě různých firem a produktů může snadno ztratit. Nabízíme vám proto řešení v podobě naší aplikace NewtonOne nové generace, díky které můžete jednoduše sledovat, jaké firmy pracují s vašimi tématy a klíčovými slovy. Celý proces tak můžete automatizovat, což vám ušetří čas i náklady.

Data už máte k dispozici, stačí je jen využít

Pokud byste chtěli jít skutečně do hloubky, pak je v tomto bodě namístě udělat ještě i tzv. SWOT analýzu, pomocí které důkladně prozkoumáte silné a slabé stránky jednotlivých konkurentů, včetně příležitostí a hrozeb, kterým čelí. Tato metoda vám poskytne ucelený přehled a pomůže vám lépe pochopit jejich pozici na trhu.

A teď přichází ta zajímavější část – analýza obsahu, který vaši konkurenti publikují. Zde se zaměříte nejen na marketingový obsah, který sdílí na různých kanálech, ale i na jejich SEO strategii. Právě ta je klíčem k tomu, jak se jim podařilo dostat na přední příčky ve vyhledávačích.

Jaké nástroje vám pomohou získat konkurenční výhodu?

Existují však i další kroky, které vám mohou pomoci získat náskok před konkurencí. Klíčovými nástroji jsou v tomto případě monitoring médiísocial listening.

Monitoring médií je skvělý nástroj, při plnění krátkodobých cílů. Slouží k tomu, abyste v reálném čase zachytávali zmínky o vaší firmě nebo tématech, která jsou pro vaše podnikání klíčová. Bez zbytečného prodlení tak můžete například reagovat na negativní komentář zklamaného zákazníka nebo objevit něco, co lidé postrádají – a to třeba na základě reakcí na sociálních sítích vaší konkurence. S tím vám může jednoduše pomoci naše aplikace NewtonOne nové generace, která bude za vás automaticky zachytávat zmínky o jakémkoliv tématu, které si definujete.

monitoring medii

Na druhou stranu social listening představuje proaktivní přístup zaměřený na dlouhodobé cíle. Tento nástroj vám umožní zachytit nové trendy ještě dřív, než se dostanou do povědomí širší veřejnosti, což můžete využít jako konkurenční výhodu pro další růst. Social listening analyzuje komentáře na sociálních sítích, v recenzích, na blozích nebo v médiích a odhaluje sentiment, s jakým lidé mluví o vaší značce nebo jiných tématech, která jsou pro vás důležitá. Díky tomu získáte hlubší přehled o tom, jak vás vnímají vaši zákazníci, a zároveň odhalíte příležitosti ke zlepšení. Jak přesně to v praxi může fungovat se dočtete v jiném příspěvku na našem blogu, ve kterém diskutujeme výsledky analýzy sentimentu ohledně dětských hřišť 

Chtěli byste vyzkoušet naši aplikaci NewtonOne nové generace a sami se přesvědčit, jak vaší firmě může pomoci v dalším rozvoji? Kontaktujte nás na help@newtonmedia.cz pro více informací.

Těšíme se na vás! 

Čtěte také

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!