Jak se bránit festivalové reklamě

muw

Porota slovenské reklamní soutěže Zlatý Klinec se důrazně distancovala od kampaní vytvářených čistě pro reklamní soutěže.

Foto: Nejúspěšnější slovenská reklamní agentura MUW Saatchi & Saatchi Zdroj: René Miko, isifa Image Services

Minulý týden se v odborném tisku objevily tři zdánlivě nesouvisející zprávy: první se týkala  přednášky Willa Rusta na pražském reklamním festivalu, při které označil tvorbu scamu, tedy reklam vytvářených hlavně pro ohromení porotců kreativních soutěží, za typicky český problém. Druhá zpráva pojednávala o počtu přihlášek na největší světový reklamní festival Cannes Lions, na který z České republiky putuje celkem 125 přihlášek, přičemž více než devět desítek z nich pochází od jedné agentury. V závěru týdne se pak objevila zpráva, že slovenská agentura Jandl, která je sama držitelem několika prestižních reklamních cen, se rozhodla nezúčastnit letošního ročníku nejprestižnější slovenské reklamní soutěže Zlatý Klinec.

Scam jako pokračování agenturní práce jinými prostředky

Společným jmenovatelem všech tří zpráv je právě tzv. scam. Podle Willa Rusta, kreativního ředitele pražské pobočky světové sítě Ogilvy & Mather, se reklamní agentury často hájí tím, že jim zadavatelé nedopřejí dostatek svobody pro takovou reklamní tvorbu, která by měla šanci uspět na světových reklamních soutěžích. Proto jsou nuceny vytvářet vizuálně nebo jinak zajímavé práce pro různé nadace a další prospěšné organizace, kterým se snaží aspoň tímto způsobem pomoci. Ale ani to nemusí vždy fungovat, jak ve své přednášce ilustroval Rust na příkladu kampaně, která sice posbírala slušné množství oborových cen, ale reálně pomohla pouhým čtyřem lidem.

Porotci reklamních soutěží se pochopitelně snaží s podobnými praktikami bojovat, ale ne vždy to jde. Navíc, jak řekl prezident letošní poroty festivalu PIAF Alexander Schill, i malé nápady se mohou prosadit ve světě velkého byznysu a zajímavá kampaň, kterou ale reálně nikdo nezaregistroval a nemohla tak ani nikoho ovlivnit, může díky přihlášce do reklamní soutěže inspirovat velkého komerčního zadavatele. Nejcennější je pochopitelně ocenění z francouzských Cannes – loni bronzového lva v kategorii tiskové reklamy vybojovala pražská agentura Young & Rubicam, tedy stejná agentura, která letos do Cannes poslala 91 přihlášek.

Co vše se dá koupit za dva miliony?

Loni, kdy se Youngům jejich investice do přihlášek vrátila prostřednictvím bronzu za inzerát pro Biolit, přihlásila agentura do soutěže šedesát prací. Jedna přihláška do soutěže přitom dle kategorie vyjde na 435 až 700 eur, Young & Rubicam tedy loňské přihlášky vyšly na zhruba milion korun a letošní částka se může směle přiblížit dvěma milionům. Několik zástupců konkurenčních agentur mi mezi řečí řeklo, že by ty peníze radši rozdělili zaměstnancům na odměnách, nebo za ně pořídili odpovídající teambuilding. Zajímavé také je, že Young & Rubicam se rozhodli letos nepřihlásit do tuzemské reklamní soutěže ADC Creative Awards (dříve známé jako Louskáček).

Příkladu Young & Rubicam se rozhodla následovat slovenská reklamní agentura Jandl a tím se pomalu dostáváme k poslední zprávě uplynulého týdne – výsledkům slovenské reklamní soutěže Zlatý Klinec. Jak zástupci poroty, tak vítězných agentur se netajili názorem, že scam na reklamní soutěže nepatří, a předseda poroty Ondřej Hübl, kreativní ředitel pražské pobočky Saatchi & Saatchi, dokonce absenci podobných festivalových prací mezi vítězi považoval za to nejdůležitější poselství letošního jubilejního dvacátého Zlatého Klince.

Jeho dobrou náladu nezkazila ani skutečnost, že porota pod jeho vedením neudělila žádnou Grand Prix a že úroveň přihlášených prací nedosahovala kvalit loňského ročníku. Nejúspěšnější slovenskou reklamní agenturou letošního roku se stala MUW Saatchi & Saatchi, která zabodovala kampaněmi pro Slovak Telecom. Ten se stal i nositelem čestného titulu Klient dvadsaťročia. Nezbývá než i českému trhu popřát podobně odvážné klienty i zásadové porotce a samozřejmě hodně štěstí na canneských lvech!

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

telefon kresba

Jdeme na to!