Fotbalové a mediální góly

fotbalova liga

Konečné výsledky letošního ročníku nejvyšší tuzemské fotbalové soutěže Gambrinus ligy jsou známy přibližně tři týdny. Jak si ale prvoligové kluby vedly na poli mediálním? O kom se v médiích hovořilo nejvíce a kdo naopak spíše zapadl?

Foto: Fotbal – Gambrinus liga 13/14 – Slavia – Jablonec. Zdroj: Profimedia.cz

Favorizovaná AC Sparta Praha, která vedla po podzimní části, si prvenství  v Gambrinus lize s náskokem udržela a její hlavní rival, plzeňská Viktorie, vítěz předchozího ročníku, skončil druhý. V roli sestupujících se naopak ocitly FC Sigma Olomouc a SC Znojmo FK. Odpovídá míra publicity prvoligových klubů jejich umístění ve výsledkové listině, nebo se jedná o dvě nezávislé proměnné? Odpověď nabízí tato analýza, která mapuje publicitu všech 16 klubů v tištěných a internetových médiích i v televizi a rozhlase v průběhu jarní části Gambrinus ligy. Vyřazeny byly ty příspěvky, které měly charakter pouhé výsledkové tabulky bez dalšího komentáře.

Jak si kluby stály v pořadí podle počtu zmínek v médiích, ukazuje naše infografika. Z ní je patrné, že první dva kluby uspěly nejen sportovně, ale i mediálně. Dále se již pořadí více či méně rozchází. Čím je to způsobeno? Nepochybně také tím, že souboj dvou silných mužstev nabízí ten typ příběhu, kterého se média kdykoli ráda chopí. Průchod Sparty jarní částí ligy byl prezentován jako boj o udržení prvenství, naopak výkony Viktorie byly komentovány jako snaha předstihnout vedoucí Spartu. V tomto vděčném schématu hrály ostatní týmy spíše vedlejší role, byť i ony si v nich z pohledu médií prožívaly svoje dramata. Není to ale jediné vysvětlení.

Největšími „mediálními skokany“ byly paradoxně týmy téměř ze dna ligové tabulky, konkrétně pražská Slavia, Sigma Olomouc a Bohemians Praha 1905. Právě v tomto pořadí se umístily hned za zmíněnými Spartou a Plzní, i když jim ve výsledkové listině patřila až třináctá až patnáctá příčka. Ačkoli bojovaly o udržení, jedná se (na rozdíl od posledního Znojma) zároveň o týmy tradiční, v první lize zavedené, se silnou fanouškovskou základnou, které navíc někdy v minulosti bojovaly o mistrovský titul. To se projevilo v tom, jakou pozornost jim média věnovala a jak o nich referovala. V případě Slavie byly kromě výsledků zápasů komentovány také personální změny (výměna trenérů) a vlastnická struktura klubu. Fanoušci Slavie byli rovněž velmi aktivní v protestech proti předsedovi FAČR Miroslavu Peltovi, za což si klub vysloužil od disciplinární komise Fotbalové asociace několik pokut.

Slavia však nebyla jediným týmem, u něhož média velkou měrou komentovala i dění mimo samotné hřiště. Kromě zmíněné kauzy „Peltaven“, ve které se kromě Slavie angažovali rovněž fanoušci Sparty a Plzně, se ve sledovaném období odehrávalo také soudní jednání v kauze údajné korupce, v níž figurovali prostřednictvím svých vlastníků a funkcionářů rovněž Sparta a Plzeň. Další výrazně medializovanou kauzou, která přesáhla hranice fotbalového trávníku a vyjadřovali se k ní i zástupci Fotbalové asociace, Komise rozhodčích i Ministerstva vnitra, bylo řádění fotbalových chuligánů při zápasech Baníku Ostrava s pražskými kluby Spartou a Bohemians 1905. Čtyři z pěti nejmedializovanějších klubů tak byly, jak je vidět, výrazně zapojeny také do tří nejsledovanějších kauz jarní části ligové soutěže.

Publicita většiny ostatních klubů ve sledovaném období nepřinesla ani žádné dramatické zvraty, co se týče herních výkonů a úspěchu v lize, ani výraznější účast na problémových kauzách, což ve svém důsledku znamenalo spíše průměrnou (Teplice, Jihlava, Slovácko), nebo dokonce velmi malou publicitu (Dukla, Mladá Boleslav) v porovnání s nejmedializovanějšími kluby. Ty kluby, jejichž publicita se týkala povětšinou pouze sportovních výkonů, jež byly navíc stabilní, a udržovaly si relativně jistou pozici v prvoligové tabulce, si tak vysloužily celkově nejmenší zájem médií. Nejvýrazněji je to patrné v případě klubu z Mladé Boleslavi, který, ačkoli skončil v lize na třetím místě, měl nejnižší publicitu ze všech 16 prvoligových týmů.

Společným jmenovatelem publicity všech prvoligových klubů je tak to, že se jedná z drtivé většiny o publicitu, která je spontánní a svým množstvím poměrně věrně odráží to, co se kolem týmů a klubů děje na hřišti i mimo něj.  Na charakter publicity klubů má vliv rovněž jejich historie a reputace z pohledu těch, kdo zprávy o sportovním dění píší. Naopak jako téměř nevyužitý se jeví prostor pro aktivní působení na image klubů prostřednictvím médií. V některých případech by tato řízená mediální komunikace (např. prostřednictvím charitativních aktivit, nebo větší propagace pozitivních výsledků klubu) mohla vyrovnávat negativní vliv kauz, včetně málo ovlivnitelného působení fanoušků na image klubu. Jindy by zase mohla pozvednout celkově nízkou publicitu a z ní plynoucí nižší povědomí veřejnosti o klubech a jejich úspěších mimo region, v nichž tyto kluby působí.

Pro podrobnější  informace kontaktujte: analyzy@newtonmedia.cz.

Mgr. Ivan Vodochodský PhD.
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!