Formule 1 v metropolích: Češi se bojí o most, Slováci o monopost

redbull fotka web

Ve druhé polovině dubna se obyvatelům České a Slovenské republiky naskytla nevídaná podívaná, když se na významných lokalitách obou zemí proháněla formule 1. Natáčení reklamního spotu společnosti Redbull vyvolalo v sociálních médiích řadu debat, a to zejména u českých uživatelů, kde se do diskusí zapojil šestinásobně vyšší počet uživatelů než na Slovensku. Zatímco v českých příspěvcích převažovala slova kritiky, většina Slováků pohlížela na natáčení pozitivně.

redbull_web_objem debaty v ČR a na Slovensku

V období od 20.4. do 27.4. bylo o události celkem publikováno 3 210 relevantních zmínek, přičemž 87 % z nich bylo sdíleno právě českými uživateli. V českém prostředí vyvolalo natáčení reklamního spotu rozporuplné reakce, 52 % uživatelů se k události vyjádřilo negativním způsobem, zatímco 48 % se na ni dívalo pozitivně. Na Slovensku byli diskutující pozitivnější, téměř dvě třetiny akci hodnotí kladně.

Tonalita debaty v ČR a na SK

Karlův most znovu víří vody

Ačkoli se v Čechách formule proháněla na různých lokacích, nejživější diskuse vyvolala scéna na Karlově mostě. Řada uživatelů považovala přejezd formule za zneuctění historické památky, jiní naopak za skvělou reklamu pro Prahu. Kritika směřovala především k vedení Prahy a k tomu, že natáčení tohoto charakteru vůbec povolilo, aniž by byly promyšleny možné následky. Z diskuzí byl cítit politický podtext kritiky magistrátu.

„V příspěvcích zaznívalo, že váha, rychlost, vibrace a hluk vozu může mít vliv na statiku mostu a jeho okolní sochy,“ říká analytička Nikola Kopáčová ze společnosti Newton Media a dodává: „Ostatní uživatelé tyto argumenty naopak vyvraceli tvrzením, že po Karlově mostě v historii jezdili tramvaje, autobusy i automobily, tak není možné, aby jeho konstrukci narušil přejezd formule.“

Dalším diskutovaným tématem byl obnos peněz, který pražské vedení obdrželo za pronájem mostu. Dle některých uživatelů město zvýhodňuje mezinárodní společnosti jako je Redbull oproti běžným občanům, kteří nemohou po mostě projet ani na kole. Protiargumentem bylo pak tvrzení, že město využije peníze na nutné opravy mostu a video Redbullu poslouží jako skvělá propagace Prahy, za kterou nemusí utrácet ze státní kasy. Umístění formule 1 na Karlův most znovuotevřelo nedávné události pojící se k tomuto místu se značnou symbolikou. Uživatelé připomínali hapenning youtubera Mike Pána, hostinu u půlkilometrového stolu nebo posprejování mostu v létě 2019. Objevilo se také několik komentářů, že za natáčením stojí Kazma nebo že on sám formuli řídil.

Cestou necestou

Většina slovenských uživatelů přijala natáčení reklamního spotu pozitivně (64 %), v příspěvcích nejčastěji zaznívalo, že se jedná o skvělou propagaci Slovenska. Mnoho uživatelů uvádělo, že se těší na výsledný spot a záběry ze slovenských lokalit. „Zatímco se čeští uživatelé strachovali, že formule naruší povrch pražských cest, Slováci měli obavy z poškození podvozku formule špatnou vozovkou“, říká mediální analytička Newton Media Martina Maňhalová. Dle nich byla ulice Mlynské nivy jediným místem v Bratislavě, kde je povrch v dobrém stavu. Za nevhodnou považovali také dobu natáčení při největší páteční špičce, kdy se kvůli dopravní uzavírce tvořily kolony.

Čeští uživatelé byli oproti Slovákům více kritičtí, některá tvrzení uživatelů se však v obou zemích shodovala. Češi i Slováci by uvítali, kdyby byla událost dopředu ohlášena, mnozí totiž vyjádřili lítost z neúčasti, byl by to dle nich zajímavý program pro rodiny. Pro jiné bylo naopak načasování natáčení nevhodné vzhledem k pandemické situaci. Ať už byly názory uživatelů jakékoliv, vyvolaná kontroverze rozhodně zvýšila povědomí o značce Redbull a navnadila uživatele ke zhlédnutí připravovaného reklamního spotu.

Analýza vychází z dat sociálních médií v období 20. 4. 2021-27.4.2021. Vyhodnocení tonality byl vytvořeno na základě 20% vzorku z celkového počtu příspěvků s hodnotícím charakterem v každé zemi.

Analýzu vypracovala: Martina Maňhalová, Nikola Kopáčová
Zdroj fotografie: Red Bull

Čtěte také

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

klíčová_slova
Blog

Jak vybrat klíčová slova pro efektivní monitoring médií

Nejen velké, ale i menší firmy a startupy potřebují mít přehled o mediálním prostředí, ve kterém se pohybují. Nestačí sledovat jen svou značku nebo produkt. Důležité jsou i širší souvislosti a trendy, které mohou ovlivnit jejich podnikání. V tomto článku si ukážeme, jak vybrat správná klíčová slova, aby byl monitoring médií skutečně efektivní a přinášel vám užitečné informace. Pojďme na to.

telefon kresba

Jdeme na to!