Facebook jako součást moderního trhu

facebook shop

Internet je místem, kde dnes najdete vše o všem, seženete vše, co sháníte, a možná i to, co by vás v životě nenapadlo. Jen musíte vědět, kde hledat. A když už víte, kam jít, můžete si i šikovně přivydělat. A hlavně – nic nezdanit.

Foto: ilustrační. Zdroj: archiv MEDIAINFO

Internet jako unikátní trh

Nedávná kauza Silk Road jen potvrzuje, že internet je místem, kde stínová ekonomika v posledních letech kvete. A případ odhalení vesele fungujícího černého trhu zajisté nebyl posledním. Chaty, diskuzní fóra, zprostředkovatelské weby či bazarové servery. To jsou místa, která už svou podstatou nabádají k setkání nabídky a poptávky. Koupíte zde prakticky cokoliv – od oblečení přes osobní automobil, domácího mazlíčka až po zboží a služby, které je žádoucí koupit pokud možno anonymně a jsou tak trochu ilegální. Zkrátka, pokud sháníte, seženete. Počet takových míst by jen v České republice jistě sahal ke stovkám. Jedno z nich ovšem obzvlášť stojí za zmínku. Kde na internetu naleznete pohromadě skoro půlku obyvatel naší republiky? Kde jsou lidé 25 hodin denně 8 dní v týdnu? Řeč je o facebooku.

Prodám, koupím, za kolik?

V první chvíli přichází zamyšlení, proč zrovna facebook? Jak už jsem nastínil, díky chytré algoritmizaci Marka Zuckerberga je na facebooku doslova každý druhý. Jen v České republice používá facebook 4 200 000 lidí. To už je pořádné číslo, ne? Skoro půlka obyvatel.

Na českém facebooku naleznete desítky tzv. skupin, které sdružují tisíce až desetitisíce členů a slouží k prodeji a koupi věcí. Např. skupina pod názvem Prodám, koupím, hledám… má v tuto chvíli 64 640 členů. Již úvodní timeline obrázek například nabízí lyžování v Alpách včetně skipasu a dopravy. Po přihlášení do skupiny vás musí schválit tzv. správce skupiny a pak už můžete vesele nakupovat.

Na první pohled jste se ocitli na bleším trhu. Pokud si ovšem podrobněji prohlédnete nabídky členů, kteří do skupiny přispívají, zjistíte, že někteří z nich zkrátka provozují stálou výdělečnou činnost za účelem zisku. Prodávají se totiž velmi často i nové věci, nerozbalené a nepoužité. Elektronika, bižuterie, parfémy, kosmetika a drogerie. Natrefit také můžete na různé rekvalifikační kurzy, školení a jiné služby. Vše vypadá na první pohled v pořádku. Koupíte levně, rychle a většina produktů má reálné foto, což je pro kupujícího nesmírně přínosné.

Malý háček na konec

Má to ale jednu chybičku na kráse. Kde jsou nějaké obchodní podmínky? Kdo je zodpovědný za úspěšný obchod? Kde je ochrana spotřebitele? Co na to zákon a hlavně: kolik z facebookových prodejců řádně odvádí daně?

Nakupování na sociálních sítích může být zajímavé, finančně výhodné, ale rozhodně tam neplatí standartní podmínky jako v e-shopech. Proto si vlastně nikdy nemůžete být jistí, že vám domů místo telefonu nepřijde kus dřeva a místo notebooku cihla. Nebyli byste první ani poslední, komu se to stalo. Facebookový účet lze kdykoliv libovolně pozměnit nebo zrušit, a jelikož státním orgánům facebook nemusí vždy vyjít vstříc, spravedlnosti se pak nemusíte dočkat.

Michal Mikle
autor je publicista

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!