Facebook jako součást moderního trhu

facebook shop

Internet je místem, kde dnes najdete vše o všem, seženete vše, co sháníte, a možná i to, co by vás v životě nenapadlo. Jen musíte vědět, kde hledat. A když už víte, kam jít, můžete si i šikovně přivydělat. A hlavně – nic nezdanit.

Foto: ilustrační. Zdroj: archiv MEDIAINFO

Internet jako unikátní trh

Nedávná kauza Silk Road jen potvrzuje, že internet je místem, kde stínová ekonomika v posledních letech kvete. A případ odhalení vesele fungujícího černého trhu zajisté nebyl posledním. Chaty, diskuzní fóra, zprostředkovatelské weby či bazarové servery. To jsou místa, která už svou podstatou nabádají k setkání nabídky a poptávky. Koupíte zde prakticky cokoliv – od oblečení přes osobní automobil, domácího mazlíčka až po zboží a služby, které je žádoucí koupit pokud možno anonymně a jsou tak trochu ilegální. Zkrátka, pokud sháníte, seženete. Počet takových míst by jen v České republice jistě sahal ke stovkám. Jedno z nich ovšem obzvlášť stojí za zmínku. Kde na internetu naleznete pohromadě skoro půlku obyvatel naší republiky? Kde jsou lidé 25 hodin denně 8 dní v týdnu? Řeč je o facebooku.

Prodám, koupím, za kolik?

V první chvíli přichází zamyšlení, proč zrovna facebook? Jak už jsem nastínil, díky chytré algoritmizaci Marka Zuckerberga je na facebooku doslova každý druhý. Jen v České republice používá facebook 4 200 000 lidí. To už je pořádné číslo, ne? Skoro půlka obyvatel.

Na českém facebooku naleznete desítky tzv. skupin, které sdružují tisíce až desetitisíce členů a slouží k prodeji a koupi věcí. Např. skupina pod názvem Prodám, koupím, hledám… má v tuto chvíli 64 640 členů. Již úvodní timeline obrázek například nabízí lyžování v Alpách včetně skipasu a dopravy. Po přihlášení do skupiny vás musí schválit tzv. správce skupiny a pak už můžete vesele nakupovat.

Na první pohled jste se ocitli na bleším trhu. Pokud si ovšem podrobněji prohlédnete nabídky členů, kteří do skupiny přispívají, zjistíte, že někteří z nich zkrátka provozují stálou výdělečnou činnost za účelem zisku. Prodávají se totiž velmi často i nové věci, nerozbalené a nepoužité. Elektronika, bižuterie, parfémy, kosmetika a drogerie. Natrefit také můžete na různé rekvalifikační kurzy, školení a jiné služby. Vše vypadá na první pohled v pořádku. Koupíte levně, rychle a většina produktů má reálné foto, což je pro kupujícího nesmírně přínosné.

Malý háček na konec

Má to ale jednu chybičku na kráse. Kde jsou nějaké obchodní podmínky? Kdo je zodpovědný za úspěšný obchod? Kde je ochrana spotřebitele? Co na to zákon a hlavně: kolik z facebookových prodejců řádně odvádí daně?

Nakupování na sociálních sítích může být zajímavé, finančně výhodné, ale rozhodně tam neplatí standartní podmínky jako v e-shopech. Proto si vlastně nikdy nemůžete být jistí, že vám domů místo telefonu nepřijde kus dřeva a místo notebooku cihla. Nebyli byste první ani poslední, komu se to stalo. Facebookový účet lze kdykoliv libovolně pozměnit nebo zrušit, a jelikož státním orgánům facebook nemusí vždy vyjít vstříc, spravedlnosti se pak nemusíte dočkat.

Michal Mikle
autor je publicista

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

telefon kresba

Jdeme na to!