„Doba podcastová“. Kdo z volebních lídrů dominuje v podcastech?

blog lidri
Podcasty se během posledních několika let staly nejen zdrojem zábavy, ale i významným komunikačním kanálem, který formuje veřejnou debatu. Podle některých komentátorů dokonce podcasty ovlivnily i průběh amerických prezidentských voleb. Označení „doba podcastová“ tak nezní přehnaně.

Již delší dobu patří podcasty k monitorovaným zdrojům v NewtonOne nové generace. Zachycené zmínky jsou součástí pravidelného monitoringu médiímediálních analýz. Rostoucí vliv podcastů pozorujeme v NEWTON Media i v předvolebním období. Nejde jen o trend pro tvůrce a byznys, ale také jako nové „bojiště“ pro politiky. Ukazuje se, že kandidáti využívají podcasty ve svých mediálních strategiích, jelikož prostřednictvím podcastů oslovují jiný druh publika a mohou dostávat více prostoru než v tradičních médiích. A proto jsme se rozhodli změřit, o kterých politicích podcasteři nejčastěji mluví.

Jak jsme měřili?

Vybrali jsme podle nás nejzajímavější převážně na politiku zaměřené podcasty a porovnali počet dílů jednotlivých podcastů, které volební lídry zmínily. Cílem nebylo hodnotit obsah ani sentiment, ale čistě četnost zmínek, tedy kdo je v podcastové debatě nejvíc přítomný. 

Jaké jsou průběžné výsledky?

Průběžným vítězem našeho žebříčku se stal Andrej Babiš, opoziční lídr a zároveň  často diskutovaná osobnost české politiky. Na druhém místě se umístil premiér a jihomoravský lídr SPOLU Petr Fiala. Tato dvojice jasně dominuje podcastovým debatám. S výraznějším odstupem za nimi se do první pětice „probojovali“: 

  • Tomio Okamura (SPD) 
  • Vít Rakušan (STAN) 
  • Zbyněk Stanjura (SPOLU) 
blog_lidri_3
Žebříček TOP 10 zmiňovaných politických lídrů ve vybraných 12 podcastech zaměřených převážně na politiku za období 1. 6. – 11. 9. 2025.

Následovali je Alena Schillerová (ANO), Karel Havlíček (ANO), Kateřina Konečná (KSČM), Filip Turek (Motoristé), Jana Maláčová (SOCDEM), dále Eva Decroix (SPOLU), Zdeněk Hřib (Piráti), Petr Macinka (Motoristé), Ivan Bartoš (Piráti) a Daniel Sterzik (Stačilo!). 

Podcasty jsou na vzestupu, jejich nabídka se neustále rozšiřuje. Z původně okrajového formátu se stalo médium, které má pevné místo v každodenní spotřebě obsahu. A stále častěji se v nich otevírá i politika. Zároveň ale platí, že větší přítomnost v podcastech automaticky neznamená větší podporu voličů. Nebo myslíte, že právě „doba podcastová“ může výrazně ovlivnit výsledek voleb? 

Další průběh podcastové medializace budeme před volbami nadále sledovat a aktualizované žebříčky zveřejňovat. 

PODCASTEŘI ČASTĚJI MLUVILI O OPOZIČNÍCH LÍDRECH

Aktualizováno 19.9.2025

V období tři týdny před sněmovními volbami si prvenství v našem žebříčku udržel Andrej Babiš. Šéf hnutí ANO tak potvrdil svou dlouhodobou pozici politika, o kterém čeští političtí podcasteři mluví nejčastěji.

Na druhé a třetí příčce zůstali beze změny premiér Petr Fiala a předseda SPD Tomio Okamura.

Výraznější nárůst zmínek oproti předchozím týdnům zaznamenali Karel Havlíček (ANO)Kateřina Konečná (Stačilo!). Až na šestém místě se objevil další zástupce vládní koalice šéf STAN Vít Rakušan

podcast_lidri_19_09
Žebříček TOP 10 zmiňovaných politických lídrů ve vybraných 12 podcastech zaměřených převážně na politiku za období 12. 9. – 18. 9.2025.

V TOP desítce figurovali pouze tři zástupce opozice (ještě ministr financí Zbyněk Stanjura) a naopak hned sedm představitelů současné opozice.

Napovídá to něco o volebním výsledku? 

DVA TÝDNY PŘED VOLBAMI: SKOKANEM V PODCASTECH JE RAKUŠAN, PROPADLICÍ KONEČNÁ

Aktualizováno 26.9.2025

Dva týdny před volbami do Poslanecké sněmovně potvrzovali svou vůdčí roli v našem podcastovém žebříčku opoziční lídr z ANO Andrej Babiš a premiér a lídr SPOLU Petr Fiala. Pomyslným skokanem týdne se stal šéf STAN a ministr vnitra Vít Rakušan. Jeho podcasteři zmiňovali v uvedeném týdnu častěji než dosud vždy třetího v pořadí Tomia Okamuru. Výrazně méně než v předchozích obdobích si naopak političtí podcasteři všímali lídryně Stačilo! europoslankyně Kateřiny Konečné. Větší zájem podcasterů si ve sledovaném týdnu vysloužil Daniel Sterzik ze Stačilo!. 

BLOG pol lidri 2609
Žebříček TOP 10 zmiňovaných politických lídrů ve vybraných 12 podcastech zaměřených převážně na politiku za období 19. 9. – 29. 9.2025.

Už teď jsme zvědavi, jak dopadne srovnání v posledním týdnu před volbami. Potvrdí se i v něm dominance Babiše a Fialy?

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

telefon kresba

Jdeme na to!