Již delší dobu patří podcasty k monitorovaným zdrojům v NewtonOne nové generace. Zachycené zmínky jsou součástí pravidelného monitoringu médií i mediálních analýz. Rostoucí vliv podcastů pozorujeme v NEWTON Media i v předvolebním období. Nejde jen o trend pro tvůrce a byznys, ale také jako nové „bojiště“ pro politiky. Ukazuje se, že kandidáti využívají podcasty ve svých mediálních strategiích, jelikož prostřednictvím podcastů oslovují jiný druh publika a mohou dostávat více prostoru než v tradičních médiích. A proto jsme se rozhodli změřit, o kterých politicích podcasteři nejčastěji mluví.
Jak jsme měřili?
Vybrali jsme podle nás nejzajímavější převážně na politiku zaměřené podcasty a porovnali počet dílů jednotlivých podcastů, které volební lídry zmínily. Cílem nebylo hodnotit obsah ani sentiment, ale čistě četnost zmínek, tedy kdo je v podcastové debatě nejvíc přítomný.
Jaké jsou průběžné výsledky?
Průběžným vítězem našeho žebříčku se stal Andrej Babiš, opoziční lídr a zároveň často diskutovaná osobnost české politiky. Na druhém místě se umístil premiér a jihomoravský lídr SPOLU Petr Fiala. Tato dvojice jasně dominuje podcastovým debatám. S výraznějším odstupem za nimi se do první pětice „probojovali“:
- Tomio Okamura (SPD)
- Vít Rakušan (STAN)
- Zbyněk Stanjura (SPOLU)

Následovali je Alena Schillerová (ANO), Karel Havlíček (ANO), Kateřina Konečná (KSČM), Filip Turek (Motoristé), Jana Maláčová (SOCDEM), dále Eva Decroix (SPOLU), Zdeněk Hřib (Piráti), Petr Macinka (Motoristé), Ivan Bartoš (Piráti) a Daniel Sterzik (Stačilo!).
Podcasty jsou na vzestupu, jejich nabídka se neustále rozšiřuje. Z původně okrajového formátu se stalo médium, které má pevné místo v každodenní spotřebě obsahu. A stále častěji se v nich otevírá i politika. Zároveň ale platí, že větší přítomnost v podcastech automaticky neznamená větší podporu voličů. Nebo myslíte, že právě „doba podcastová“ může výrazně ovlivnit výsledek voleb?
Další průběh podcastové medializace budeme před volbami nadále sledovat a aktualizované žebříčky zveřejňovat.