Diskurz Drtinové a Veselovského

drtinova veselovsky

Internetový projekt Daniely Drtinové a Martina Veselovského nazvaný DVtv začal vysílat pod hlavičkou serveru Aktuálně.cz na konci května. Po měsíčním fungování se nabízí malá rekapitulace a hodnocení.

Foto: Daniela Drtinová a Martin Veselovský. Zdroj: ČTK/Šimánek Vít

Vzhledem k tomu, že je Aktuálně.cz jedním z nejnavštěvovanějších zpravodajských webů na českém internetu, měla DVtv cestu na české mediální pole poněkud usnadněnou. Pomohla i účast známých moderátorů Daniely Drtinové a Martina Veselovského, kteří přišli z veřejnoprávní České televize, kde oba uváděli pořad Události, komentáře. S vydavatelstvím Economia, které Aktuálně.cz provozuje, má společnost DVtv uzavřenou smlouvu na tři roky. Ještě před spuštěním vysílání tvůrci avizovali, že jejich projekt nebude cílit pouze na rozhovory s politiky, ale zaměří se například i na osobnosti z byznysu nebo dalších společenských odvětví.

Sólo pro Rittiga

Za měsíční působení se ve studiu objevilo téměř osmdesát hostů. Nejčastěji se v jednom dílu vystřídají čtyři hosté, z nichž dva vedou ve většině případů proti sobě tzv. duel nad určitou problematikou. Pouze v jediném případě se stalo, že na celou denní relaci připadal jen jeden host, a to v exkluzivním rozhovoru Martina Veselovského s podnikatelem a lobbistou Ivo Rittigem. Díky profilaci pořadu není překvapením, že se v roli hostů se značnou převahou nejčastěji vyskytují lidé z politického prostředí. Jejich složení je poměrně pestré – od vládních či opozičních představitelů, až po zástupce stranických expertů na diskutovanou problematiku. Druhým nejčastějším typem hostů jsou představitelé z oblasti médií, nejčastěji pak z vydavatelství Economia. Opakovaně pořad navštěvuje hlavně komentátor Ondřej Kundra z týdeníku Respekt. Třetí místo pak shodně zaujímají hosté z lékařského a právního prostředí. Z toho lékařského jmenujme například ředitele Státního úřadu pro kontrolu léčiv Zdeňka Blahutu nebo lékaře Pavla Kubů. Právní odvětví v pořadu reprezentoval například olomoucký vrchní státní zástupce Ivo Ištván nebo jeho pražská kolegyně Lenka Bradáčová. Po nich byli nejčastějšími hosty lidé z byznysu a odborníci na historii nebo politologii.     

Drtinová versus Veselovský

Srovnávat Danielu Drtinovou a Martina Veselovského už z principu moc nelze. Každý je jiný, každý má svůj styl a každému divákovi vyhovuje zase něco jiného. Jak již bylo řečeno, tváře DVtv spojuje minulost ve veřejnoprávním médiu. Martin Veselovský tehdy okomentoval svůj odchod z ČT takto: „K odchodu mě vede potřeba radikální pracovní změny. Uplynulých šest let v redakci Událostí, komentářů bylo pro mě velmi cenných a inspirativních a sama Česká televize je jedním ze dvou médií, kterým vděčím za to, kde profesně jsem“. Daniela Drtinová měla na ČT svůj vlastní pořad, jenž nesl i její jméno. Po změnách ve zpravodajství televize se rozhodla také odejít: „Když mi vedení redakce představilo svůj záměr vysílat Interview Daniely Drtinové ne čtyři, ale pět dní v týdnu, zvážila jsem své časové možnosti a rozhodla se tuto nabídku nepřijmout“.

Drtinovou i Veselovského pojí nejen podobný věk, ale i několikaletá praxe na poli českých médií. Oba ověnčeni několika novinářskými cenami se postupně vyprofilovali jako novinářská esa, kterých se i někteří politici dodnes bojí. Obecně je v dnešní době problém moderátorů zejména v tom, že je na nich až příliš znát, když o některém tématu ví méně než jejich hosté. V případě Drtinové a Veselovského tomu tak není. Jsou ukázkou vždy připraveného moderátora, který jasně ví, jakým směrem se pořad bude (ne)ubírat. Nad míru profesionální byl například v DVtv rozhovor Martina Veselovského s podnikatelem Ivo Rittigem, který je vzhledem ke svým aktivitám kontroverzní postavou českého byznysu a politiky. V nesnadném rozhovoru bylo znát, jak Veselovský zvažuje každé slovo tak, aby bylo správné. V rozhovoru zazní spoustu podstatných věcí, od začátku až dokonce má spád a divák nemá potřebu přeskakovat či relaci vypnout.

A co dál?

Rozhovory jsou natáčené v otevřeném newsroomu vydavatelství Economia, takže se divákovi naskytne pohled do útrob vydavatelského dění. Nicméně právě ona „otevřenost“ působí v celkovém kontextu celkem rušivě a ubírá pořadu na jinak vysoké kvalitě. Je jasné, že se tvůrci inspirovali u podobného formátu v zahraniční, avšak celkovou koncepci lze považovat za chaotickou a nedotaženou. Tam kde je silný obsah, pokulhává forma. Tam kde je silný moderátor, absentuje kvalitní zpracování. Což je škoda a sráží se tím celkový dojem z televizního vysílání. Diskurz, který si tato internetová televize nastavila, je bezesporu zajímavý, ale postrádá svěžest dnešní doby. 

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!