Zelená horečka útočí

marihuana

Marihuana se stala za poslední týdny jedním z nejvíce diskutovaných témat amerického veřejného prostoru. Do diskuze o její legalizaci se vkládají nejenom politici a média, ale nově rovněž i inzerenti.

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Marihuana byla ve Spojených státech dlouhé roky tabuizovaným tématem. Časy se však mění. Ve více než třetině států je již nyní legální využívat marihuanu pro lékařské účely. V Coloradu a Washingtonu zašli tamější zákonodárci ještě dál a umožnili v loňském roce obyvatelům těchto dvou států užívat „zelený list“ pro rekreační účely. To otevírá nové možnosti nejenom samotným kuřákům, ale v neposlední řadě celému kanabis byznysu. Dle odhadů expertů dosáhnou zisky v legálním obchodě s marihuanou v letošním roce 2,3 miliardy dolarů. Firmy v Coloradu tak mohou už několik měsíců inzerovat v novinách, televizi i rádiu. Ne vždy a všude jsou však jejich inzeráty akceptovány. Internetové servery např. musí splňovat věková kritéria. Pokud jsou jeho uživatelé mladší 21 let, mají zde inzerenti smůlu. Také z toho důvodu se nechaly Twitter a Google slyšet, že u nich se reklama na marihuanu neobjeví.

Nechte nás kouřit

V celé zemi každopádně probíhá bouřlivá veřejná diskuze a vyjádřit svůj názor pro, či proti legalizaci se stalo povinností takřka pro každého Američana. Před třemi týdny se téma dostalo i do víkendového editorialu vlivného amerického deníku The New York Times. V červenci se totiž stal New York dvacátým třetím státem konfederace, kde je možné používat marihuanu k léčebným účelům. Autoři editorialu přímo vyzvali federální vládu, aby přistoupila k celostátní legalizaci marihuany. Argumentovali přitom i statistikou, podle které došlo v roce 2012 v souvislosti s nelegálním držením této látky k 658 000 zatčení. Zatímco držení či obchodování s nebezpečnějšími drogami typu kokainu a heroinu se stalo důvodem pro zatčení pouze 256 000 lidí. V neposlední řadě editorial poukazoval na neúspěšnou třináctiletou prohibici, jež přinesla před více než 80 lety Spojeným státům místo omezení konzumace alkoholu pouze zvýšení korupce a zločinnosti.

Kennedyovci jsou proti

Na editorial, který ve svém závěru vyzýval k veřejné diskuzi, však ihned zareagovali inzerenti. Jen o několik dní později, konkrétně v sobotu 2. srpna, vyšel v tomto deníku placený inzerát iniciativy GrassIsNotGreener.com. Ta vznikla okolo bývalého senátora Patricka Kennedyho a sdružuje podle svých slov „zákonodárce, vědce a další znepokojené občany USA“. V celostránkovém inzerátu iniciativa vyjadřuje nesouhlas s legalizací marihuany, protože by to podle ní vedlo ke vzniku nového druhu podnikání profitujícího z návykových látek. Na webu iniciativy se snaží její tvůrci uvádět na pravou míru některé údajné mýty spojené s marihuanou. Zastávají názor, že pokud dojde k legalizaci, z kanabis průmyslu se stane stejný problém jako s průmyslem tabákovým.

Přepište dějiny

Hned druhý den se však v deníku objevil další inzerát, jehož obsah byl rovněž věnován diskuzi o legalizaci marihuany. Tenkrát se ozval největší komunitní server Leafly, který se v prvé řadě zabývá poskytováním informací o kanabisu. Na Facebooku má tato komunita přes 40 000 fanoušků a prezentuje se zde jako skupina věnovaná zdraví a wellnes. Leafly byl založen před čtyřmi lety a dne se může měsíčně pochlubit 4 miliony návštěvníky na webu i mobilních aplikacích. Celostránková inzerce vyjadřující podporu legalizaci marihuany a nabízející konkrétní produkty stála dle zveřejněných informací přibližně 180 000 dolarů. Leafly, který v roce 2011 koupila firma investující v oblasti konopného průmyslu, zároveň nasadil na webu The New York Times bannery po 15 000 dolarech. Neděle 3. srpna 2014 se tedy zapsala do historie. Nikdy před tím ještě v NYT neinzerovala společnost profitující z konopného průmyslu. Doposud to byly pouze organizace zasazující se o legalizaci marihuany. 

Inzerce nás nezajímá

Až čas ukáže, jestli bude kanabis průmysl vzkvétat a napumpuje do amerických médií kýžené finance. Některé společnosti profitující z prodeje kanabis produktů totiž tvrdí, že jejich zboží se prodává samo a klasická inzerce jejich cílovou skupinu neosloví. Samotní šéfové inzertních oddělení ve velkých amerických denících či na internetových serverech zatím vyčkávají. Zkušenosti z Colorada a Washingtonu jsou zatím příliš čerstvé a nedá se říci, že by deníky Denver Post či Washington Post za těch několik měsíců díky úplné legalizaci marihuany dosahovaly v oblasti inzerce nadstandardních příjmů. Kuřáci marihuany si samozřejmě mnou ruce a politici jakbysmet. Téma legalizace marihuany se stalo efektivním nástrojem pro získání voličské přízně.

Josef Provazník
autor je novinář a copywriter

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

telefon kresba

Jdeme na to!