Brexit podle českých sociálních sítí

hole 1243311

V období bezprostředně před a po referendu o výstupu Velké Británie z Evropské unie jsme analyzovali česká sociální média a diskuse. Během dvou týdnů lidé na toto téma napsali na 50 000 příspěvků, a pokud by volili, výsledky by byly podobné jako v britském referendu: zastánci vystoupení by s malým náskokem zvítězili.

brexit_web1.jpg

Graf zobrazuje názor českých diskutujících na vystoupení Velké Británie z EU

V jiných otázkách však diskutující vystupovali téměř jednohlasně. Evropská unie byla vnímána negativně, jako byrokratická instituce, která má problémy s řešením aktuálních problémů.

brexit_web1.jpgGraf popisuje hodnocení EU z pohledu českých diskutujících

Podobně jednomyslně takřka nikdo před vyhlášením výsledků nepředpokládal, že by referendum mohlo být úspěšné. Odpůrci vystoupení věřili v rozumnost Britů. Příznivci brexitu se zase báli, že elity dokáží zachovat členství v EU; ať už zastrašováním voličů nebo manipulací výsledků.

Finance jsou nejdůležitější

Z důvodů pro vystoupení nebo setrvání bylo nejčastěji zmiňované hospodářství, až s odstupem následovala otázka migrace a geopolitická síla samostatné Velké Británie mimo Unii.

brexit_web3.jpgGraf zobrazuje nejčastější uváděné důvody pro vystoupení nebo setrvání Velké Británie z/v EU

S brexitem diskutující před referendem mnohdy spojovali možné vystoupení Česka z EU. Okamžikem vyhlášení výsledků tyto debaty zčásti utichly a nahradily je diskuze o oddělení Skotska od Spojeného království a o lživosti argumentů během kampaně.

brexit_web4.jpgGraf zobrazuje podíl příspěvků zmiňujících jednotlivé politiky

Češi a Češky se na sociálních médiích soustředili jen na dva politiky: premiéra Davida Camerona a europoslance Nigela Farage. Jména dalších britských politiků skoro nepadala, a i výrazný zastánce brexitu Boris Johnson byl zmiňován podobně často jako Adolf Hitler (kterého lidé přitom jen občas používali v nejrůznějších přirovnáních). Další politici už pozornosti diskutujících unikali úplně.

Metodika

Analýza byla provedena na náhodně vybraném vzorku 594 příspěvků z celkem 49 779, které v období 13. 6.–26. 6. obsahovaly klíčové slovo brexit. V tomto výběru jsme zjišťovali názory autorů na EU a vystoupení z ní a zmiňovaná témata. Zastoupení jmen politiků jsme analyzovali ve všech příspěvcích.

Social media team

Čtěte také

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

telefon kresba

Jdeme na to!