Češi platí na veřejnoprávní vysílání nejvíce ze střední Evropy

verejnopravni tv

Letos Česká televize plánuje hospodařit se 7,06 miliardami, Český rozhlas s 2,19 miliardami korun. Ročně platí české domácnosti na veřejnoprávní vysílání 2160 korun.

Foto: ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Nejobjektivněji ukáže relevantnost vynaložených nákladů srovnání s obdobnými zeměmi. Veřejnoprávní vysílání funguje v celé Evropě, a tak se můžeme podívat, kolik do něj investují v nám blízkých zemích. Náklady na provoz televize a rozhlasu sice nelze srovnávat stejně jednoduše jako ceny dálnic, ale určitý obrázek nám porovnání čísel ukáže.

Nejrespektovanější instituce, která může v této oblasti dodat důvěryhodné informace, je Evropská vysílací unie (EBU), sdružení převážně veřejnoprávních, ale i komerčních rozhlasových a televizních stanic z Evropy, části severní Afriky a severozápadní Asie. Unie vydala v březnu 2012 zprávu, jež srovnává výdaje na veřejnoprávní vysílání vůči hrubému domácímu produktu (HDP) 54 zemí EU a jejího sousedství. ČR se v tomto srovnání umístila na 16. místě, mírně nad průměrem EU, který je 0,21 procent HDP.

Větší díl z HDP vydávají na veřejnoprávní vysílání pouze bohaté západoevropské země nebo státy, které bývaly součástí Jugoslávie.  Pokud tedy vynecháme Slovinsko a Chorvatsko, výdaje ČR na veřejnoprávní vysílání jsou nejvyšší ze všech nových členských zemí EU. Nám nejbližší země z tzv. Visegrádské skupiny (V4) v prostředcích vydávaných na televizi a rozhlas jasně převyšujeme. Maďarsko je na 22. místě, Slovensko je na 24. místě a Polsko na 26. místě žebříčku.

Zdroj: Evropská vysílací unie

V ČR navíc většina příjmů veřejnoprávních médií, kolem 90 procent, pochází z koncesionářských poplatků, zatímco průměrně v Evropě tento poplatek představuje 60 procent příjmů. Zbylé příjmy pocházejí ze sponzoringu a reklamy, která je však značně omezena. Reklamní vysílání na veřejnoprávních kanálech ČT2 a ČT Sport nesmí přesáhnout 0,5 % denního vysílacího času, z ostatních veřejnoprávních programů je téměř vyřazena. Celoplošné rozhlasové stanice mají limit na vysílání reklamy 3 minuty, regionální pak 5 minut denně.

Češi platí o 30 eur více než Slováci

Výše televizního poplatku v Česku je 135 korun měsíčně, ročně 1620 Kč, tedy přibližně 63 eur. Připočteme-li poplatek za rozhlas, který je v mnoha evropských zemích započítán do jednotného poplatku za veřejnoprávní vysílání, dostaneme se na 2160 Kč ročně, tedy asi 84 eur.   

Na Slovensku je koncesionářský poplatek 4,64 eur měsíčně, ročně jde o sumu 55,68 eur, která připadne veřejnoprávnímu médiu RTVS (Rozhlas a televize Slovenska). Poplatek na Slovensku platí každá domácnost, která využívá elektřinu bez ohledu na to, zda využívá služby veřejnoprávních médií. V Polsku platí domácnosti poplatek za televizi a rozhlas ročně 199.80 zlotých, v přepočtu asi 47 eur. V Maďarsku byly v roce 2002 koncesionářské poplatky zrušeny z prostého důvodu, že se nedařilo je efektivně vybírat, a byly nahrazeny zdroji ze státního rozpočtu.

Český vklad je tedy v rámci zemí V4 nejvyšší. Otázkou zůstává, zda to platí i pro kvalitu veřejnoprávního programu.

 

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

telefon kresba

Jdeme na to!