Češi platí na veřejnoprávní vysílání nejvíce ze střední Evropy

verejnopravni tv

Letos Česká televize plánuje hospodařit se 7,06 miliardami, Český rozhlas s 2,19 miliardami korun. Ročně platí české domácnosti na veřejnoprávní vysílání 2160 korun.

Foto: ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Nejobjektivněji ukáže relevantnost vynaložených nákladů srovnání s obdobnými zeměmi. Veřejnoprávní vysílání funguje v celé Evropě, a tak se můžeme podívat, kolik do něj investují v nám blízkých zemích. Náklady na provoz televize a rozhlasu sice nelze srovnávat stejně jednoduše jako ceny dálnic, ale určitý obrázek nám porovnání čísel ukáže.

Nejrespektovanější instituce, která může v této oblasti dodat důvěryhodné informace, je Evropská vysílací unie (EBU), sdružení převážně veřejnoprávních, ale i komerčních rozhlasových a televizních stanic z Evropy, části severní Afriky a severozápadní Asie. Unie vydala v březnu 2012 zprávu, jež srovnává výdaje na veřejnoprávní vysílání vůči hrubému domácímu produktu (HDP) 54 zemí EU a jejího sousedství. ČR se v tomto srovnání umístila na 16. místě, mírně nad průměrem EU, který je 0,21 procent HDP.

Větší díl z HDP vydávají na veřejnoprávní vysílání pouze bohaté západoevropské země nebo státy, které bývaly součástí Jugoslávie.  Pokud tedy vynecháme Slovinsko a Chorvatsko, výdaje ČR na veřejnoprávní vysílání jsou nejvyšší ze všech nových členských zemí EU. Nám nejbližší země z tzv. Visegrádské skupiny (V4) v prostředcích vydávaných na televizi a rozhlas jasně převyšujeme. Maďarsko je na 22. místě, Slovensko je na 24. místě a Polsko na 26. místě žebříčku.

Zdroj: Evropská vysílací unie

V ČR navíc většina příjmů veřejnoprávních médií, kolem 90 procent, pochází z koncesionářských poplatků, zatímco průměrně v Evropě tento poplatek představuje 60 procent příjmů. Zbylé příjmy pocházejí ze sponzoringu a reklamy, která je však značně omezena. Reklamní vysílání na veřejnoprávních kanálech ČT2 a ČT Sport nesmí přesáhnout 0,5 % denního vysílacího času, z ostatních veřejnoprávních programů je téměř vyřazena. Celoplošné rozhlasové stanice mají limit na vysílání reklamy 3 minuty, regionální pak 5 minut denně.

Češi platí o 30 eur více než Slováci

Výše televizního poplatku v Česku je 135 korun měsíčně, ročně 1620 Kč, tedy přibližně 63 eur. Připočteme-li poplatek za rozhlas, který je v mnoha evropských zemích započítán do jednotného poplatku za veřejnoprávní vysílání, dostaneme se na 2160 Kč ročně, tedy asi 84 eur.   

Na Slovensku je koncesionářský poplatek 4,64 eur měsíčně, ročně jde o sumu 55,68 eur, která připadne veřejnoprávnímu médiu RTVS (Rozhlas a televize Slovenska). Poplatek na Slovensku platí každá domácnost, která využívá elektřinu bez ohledu na to, zda využívá služby veřejnoprávních médií. V Polsku platí domácnosti poplatek za televizi a rozhlas ročně 199.80 zlotých, v přepočtu asi 47 eur. V Maďarsku byly v roce 2002 koncesionářské poplatky zrušeny z prostého důvodu, že se nedařilo je efektivně vybírat, a byly nahrazeny zdroji ze státního rozpočtu.

Český vklad je tedy v rámci zemí V4 nejvyšší. Otázkou zůstává, zda to platí i pro kvalitu veřejnoprávního programu.

 

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

klíčová_slova
Blog

Jak vybrat klíčová slova pro efektivní monitoring médií

Nejen velké, ale i menší firmy a startupy potřebují mít přehled o mediálním prostředí, ve kterém se pohybují. Nestačí sledovat jen svou značku nebo produkt. Důležité jsou i širší souvislosti a trendy, které mohou ovlivnit jejich podnikání. V tomto článku si ukážeme, jak vybrat správná klíčová slova, aby byl monitoring médií skutečně efektivní a přinášel vám užitečné informace. Pojďme na to.

dira_na_trhu_blog
Blog

Objevte nové obchodní příležitosti díky monitoringu médií

Máte nápad na podnikání, ale nejste si jistí, jestli vás s ním někdo nepředběhl? Pokud hledáte díru na trhu, která by vám umožnila prorazit s novým produktem nebo službou, existuje několik způsobů, jak ji objevit. Najít nové obchodní příležitosti a být o krok před konkurencí je klíčové, a to nejen pro začínající podnikatele, ale i pro zavedené firmy.

telefon kresba

Jdeme na to!