Bude konference, jdeme na chlebíčky

tiskova konference

Snad všechny organizace veřejné i státní sféry čas od času potřebují nějakým způsobem komunikovat s vnějším světem, s veřejností. Zprostředkovateli této komunikace jsou média a jedním z nejpoužívanějších nástrojů, které mají k dispozici, jsou tiskové konference.

Foto: Ilustrativní. Zdroj: Profimedia.cz

Jak to vypadá s kulturou konferencí v České republice a jaké by mělo být jejich ideální použití a uspořádání? Je třeba si uvědomit jednu zásadní věc – tisková konference by se měla svolávat pouze tehdy, když je potřeba sdělit něco opravdu důležitého, závažného. Není tak podstatné, jestli je to prezentace nějakého převratného zjištění nebo reakce na obvinění v médiích. Sdělení by jednoduše mělo mít nějaký význam pro příjemce.

I tak je ale nutno zvážit, jestli nepostačí médiím pouze tisková zpráva. Ta by byla vhodnější například u případů, kdy není potřeba k prohlášení nic vysvětlovat nebo dodávat. Konference má ale několik nesporných výhod. V naprosté většině případů umožňuje okamžitou reakci médií, tedy dotazy novinářů; kromě toho je mnohem vstřícnější k elektronickým médiím jako televize nebo rozhlas. Se samotnou zprávou se obrazově a zvukově pracuje mnohem hůře.

Dobrý způsob, jak rozpoznat nutnost tiskové konference, je položit si otázku, zda by novináři na konferenci dorazili, i kdyby byla tisková zpráva (kterou by jinak dostali na samém začátku konference) zveřejněna několik dnů předem. Pokud ano, má konference smysl.

Konference není vždy dle představ

Je jedna věc, jak by tisková konference měla vypadat a kdy by se měla uspořádat. Něco úplně jiného ale je, když se podíváme na běžnou praxi, ve které je pojem konference poměrně nadužíván, možná pro nedostatek jiných pojmů, možná pro nerozumné zacházení s drahocenným časem novinářů. Ne vždy tak vyjde konference přesně podle představ toho, kdo ji uspořádal.

Jako příklad by mohla posloužit tisková konference k nominaci na mistrovství světa v ledním hokeji, kdy úvodní řeč obsahovala pouze výčet jmen hráčů. V tomto případě byla u konference téměř důležitější forma než obsah. Obsah by se dal totiž napsat v krátké tiskové zprávě, kterou by si každé médium mohlo převzít. I v následující diskuzi měl nejsmysluplnější dotazy Robert Záruba, který měl konferenci pouze řídit. Většina novinářů buď měla plné ruce práce s živým internetovým přepisem konference, nebo se ptali tak špatně, že si řečníci museli otázku přizpůsobit, aby se na ni dalo odpovědět. Zato forma konference byla důležitá – v tiskové zprávě nemůžete před řečníky postavit láhev Coca-coly, Red Bullu a Plzně. Událost takového významu, jakou je zveřejnění nominace, také potřebuje obřadnější povahu než pouhou tiskovou zprávu.

Jako další příklad si vezmu tiskovou konferenci Ne Základnám a spol. před Českou televizí, konanou 27. května, ve které chtěly čtyři zúčastněné občanské iniciativy a sdružení vyburcovat takřka všechny občany, média, světové velmoci a organizace k zaujetí správného lidského postoje k situaci na Ukrajině. Tři řečníci měli obsáhlou řeč, s agitačním a kritizujícím charakterem – řeč, která měla pro autory bezesporu velký význam. Snaha zabránit jaderné válce je vskutku chvályhodná. Nicméně účast na konferenci poukazovala spíš na to, že větší zájem je o škrábání v krku Romana Červenky než o válku na Ukrajině. Viz jediný dotaz novinářů: „Proč tady nejsou přítomni redaktoři z žádných běžně známých médií?“

Posledním příkladem budiž tisková konference po jednání vlády. Tato periodicky se opakující událost je ukázkou, jak by optimální konference měla přibližně vypadat. Takřka vždy je něco nového, o čem lze hovořit a co se týká velkého množství lidí, proto má konference smysl. Úvodem je vždy řeč, zpravidla od předsedy vlády, případně dalších lidí, kterých se aktuální téma týká. Neobsahuje nic navíc, shrnuje obsah jednání a nechává prostor pro dotazy novinářů, kteří většinou na takové konferenci nejsou poprvé a jejich otázky tudíž dávají smysl.

Prioritou by nemělo být občerstvení

Tisková konference je událostí příliš nákladnou a její organizace spolkne mnoho času na to, aby se mohla pořádat kvůli každé maličkosti. Novináři navíc rychle ztratí trpělivost, když někam dvakrát přijdou a zjistí, že tam jen ztrácí zbytečně čas. Zodpovědnost musí být z obou stran – od svolavatelů, aby si ujasnili, že je konference opravdu potřeba, i od novinářů, aby se dobře připravili a nešli jen na kávu, chlebíčky a pokec se svými kolegy.

Lukáš Žák
autor je student FHS UK

Čtěte také

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

telefon kresba

Jdeme na to!