Britské tiskoviny včera a dnes

Times noviny

Svět britských tiskovin je nevídaně pestrý a reflektuje široké spektrum informací o domácí a světové scéně. S velkou pravděpodobností je to dáno i skutečností, že mají bohatou a dlouhou historii.

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Historie britských tiskovin sahá až do začátku 17. století, avšak první noviny psané anglickým jazykem paradoxně vyšly někdy kolem roku 1620 v Amsterdamu, protože právo na tisk bylo v té době na britské půdě striktně limitováno. Když Britové začali v Londýně tisknout vlastní noviny, jejich formát se podobal formátu tehdejších knih. Teprve až se zahájením publikace vládního listu Oxford Gazette  v roce 1668 začaly mít britské tiskoviny přibližně takovou podobu, jak ji známe dnes.

Hlad po informacích o okolním dění umocnila občanská válka v letech 1641 až 1651, kdy začaly hojně vycházet knihy i novinové pamflety. Jejich stránky plnily informace o válečných událostech – jednotliví vydavatelé a redakce podporovali jednu, nebo druhou z válčících stran. List Oxford Gazette přijal později nový název London Gazette a stal se prvním masově šířeným a profesionálně vedeným periodikem Britské koruny.

Slavní britští spisovatelé prvními novináři

Prvním skutečně uznávaným novinářem ve Spojeném království se stal spisovatel a autor proslulého románu Robinson Crusoe Daniel Defoe, který počínaje rokem 1704 začal vydávat týdeník Review. Další tiskovinu s názvem Examiner  financoval též známý spisovatel Jonathan Swift, jenž se proslavil zejména románem Gulliverovy cesty. Nejstarší anglicky psanou tiskovinou, která je stále v prodeji, je přední severoirský deník News Letter , který poprvé vyšel v roce 1737.

V 18. století se britská periodika začala výrazněji politicky profilovat, s čímž šla ruku v ruce i větší svoboda při zveřejňování politických témat, včetně publikací zpráv z britského parlamentu. Nicméně došlo i na společenská a sociální témata, jež byla do té doby britskými novináři opomíjena.

Zlatý věk klasických papírových novin

Koncem 18. století začal vycházet list Daily Universal Register, jenž se později přejmenoval na dnes známý deník The Times. Tento populární deník se díky svému názvu stal inspirací pro spoustu světových deníků v Irsku, Indii, Spojených státech či Austrálii, které přijaly název „Times“.

Další významné britské noviny vznikaly a zažily svůj boom především v průběhu 19. století, jako například skotský týdeník Scotsman, založený v roce 1817, deník Manchester Guardian (Guardain) v roce 1821, deník Daily Telegraph v roce 1855 nebo bulvární deník Daily Mail v roce 1896. Tento rozkvět přirozeně pokračoval i v průběhu 20. století; můžeme jmenovat nejdůležitější tiskoviny, jež v minulém století spatřily světlo světa: bulvární levicový deník Morning Star (1930), dále pak bulvární deníky Sun (1964), Daily Star (1978) a Today (1986), deník Independent (1986) a nedělník Observer spadající pod Guardian (1993).

I když kvůli rozmachu internetu a sociálních sítí, obdobně jako dříve kvůli rozšíření rozhlasu a televize, náklad „kamenných“ tiskovin přirozeně klesl, vydavatelé a redakce se tuto nevýhodou snažili vyvážit tvorbou webových stránek výše uvedených a dalších tiskovin.

Kypření veřejné debaty

Scotsman je týdeník, který je vydáván v hlavním městě Skotska Edinburghu. Jedná se o tiskovinu malého formátu. Co se týče prodeje tohoto listu, tak od listopadu 2012 se prodává asi 28 500 výtisků týdně – o několik tisíc výtisků méně než v uplynulých letech. Dramatický pokles prodaných výtisků se však podle BBC týkal i dalších skotských periodik. Scotsman od svého vzniku v roce 1817 zaznamenal rekordní propad prodeje. Jedná se o déletrvající trend a další pokles čtenosti se u tištěných skotských periodik dá očekávat i do budoucnosti. Nicméně webové stránky listu mají téměř 120 000 návštěvníků denně. List a jeho internetová mutace poskytují aktuální zpravodajství s důrazem především na sportovní zprávy, dále se zaměřují na dění ve světě, byznysu či trhu s realitami. Tento liberální list v roce 2012 při předávání novinářských ocenění na Scottish Press Awards získal titul „noviny roku“ za „kypření veřejné debaty“ a skvělé mediální pokrytí voleb, dále pak za způsob informování o mezinárodních událostech.

Novinář popravený kvůli výkonu svého řemesla

List Observer, který je nejstarším nedělníkem na světové mediální scéně, je spolu s deníkem Guardian vydáván mateřskou společnosti Guardian Media Group. Observer  se ve většině případů profiluje jako sociálně liberální nebo sociálně demokratické periodikum; čtenářům přináší zprávy ze světa sdělovacích prostředků, politiky, byznysu, sportu, kultury atd. V roce 1956 se redakce listu postavila proti vojenskému angažmá britské vlády v Suezské krizi a kvůli tomu přišel list o mnoho čtenářů. V roce 1990 byl novinář Farzad Bazoft píšící pro Observer  popraven v Iráku kvůli „špionáži“, když v průběhu války v Zálivu vykonával svou práci. Reportérům listu se v roce 2003 podařilo udělat rozhovor s iráckým plukovníkem, který Bazofta zatkl, vyslýchal a který byl přesvědčený o tom, že o žádného špiona nešlo. V roce 2005 Observer jako první britské noviny vydal podcasty. Redaktoři Observeru jsou držiteli řady ocenění, třeba Interviewer of the YearCritic of the Year. Nedělník si každý týden zakoupí 225 000 čtenářů.

Politická cenzura?

Deník Times, který je ve vlastnictví mediálního magnáta Ruperta Murdocha, patří ke konzervativním tiskovinám, takže zpravodajství a obvyklá témata bývají převážně nahlížena z tohoto úhlu pohledu. Ačkoliv redakce listu často podporuje britskou Konzervativní stranu, ve volbách v letech 2001 a 2004 poskytla mediální podporu Labouristické straně s odůvodněním, že pro Velkou Británii bude lepší vláda, v níž budou většinově zastoupeni političtí představitelé Labouristické strany, a členové Konzervativní strany obnoví silnou opozici. Když v roce 1981 deník koupil Rupert Murdoch, redakční politika se díky personálním změnám posunula doprava. O několik let později redakci Times  opustil držitel celé řady novinářských ocenění reportér Robert Fisk, který pracoval jako zahraniční dopisovatel. Fiskovi vadila „politická cenzura“ jeho článku o sestřelení íránského civilního letu v červenci roku 1988. Do detailu popsal své důvody opuštění redakce v textu s názvem Proč jsem musel odejít: kvůli redakčním zásahům do jeho textů a také proto, že deník zaujímá jednostranný proizraelský postoj. Článek nakonec otiskl levicový deník Independent. Navzdory Fiskovým tvrzením o cenzuře jeho práce a konzervativní filosofii listu, deník Times v roce 2012 jako první britské médium formálně schválil sňatky homosexuálních párů. Deníku Times  se každý den prodá 840 000 výtisků.

Daniel Veselý
autor je překladatel a publicista

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít