Britská televize na pokraji zániku, nebo falešný poplach?

redstone

Letošní edinburský Mezinárodní televizní festival se nesl v poněkud ponurém duchu. Výkonný ředitel veřejnoprávního Kanálu 4 David Abraham v klíčovém proslovu varoval, že se blíží konec britské televizní tvorby, jak ji dnes známe. Jsou jeho obavy oprávněné?

Foto: Hollywoodská hvězda pro mediálního magnáta Sumnera Redstona. Zdroj: Profimedia.cz

Nejde nám jen o peníze

David Abraham vyjádřil obavy z toho, že američtí mediální magnáti, jako je Rupert Murdoch (původem Australan) nebo John Malone, postupně koupí britské produkční a televizní společnosti, a kvalita vysílání se tak sníží na úkor jediného faktoru: zisku. „V Británii si ceníme něčeho víc, než jsou peníze,“ dodal Abraham, podle nějž Británie „vytvořila nejlepší podmínky pro vytváření kreativních televizních pořadů na světě“, které ale prý nemají v amerických rukou šanci na přežití. Zároveň se podle Abrahama z televize stává prostor soupeření mezi gigantickými mediálními a technologickými společnostmi. Vysílání pak ztrácí svou nezávislost, jeden ze svých nejdůležitějších atributů. Britským politikům ředitel Kanálu 4 z Edinburghu vzkázal, že pokud chtějí televizní průmysl ve své zemi zachránit, musejí zasáhnout, a to nejlépe ihned.

Malone, Murdoch, Redstone

Jaké konkrétní události vyvolaly v Davidu Abrahamovi pocit, že musí veřejnost varovat před ziskuchtivými mediálními hráči? V nedávné době se vlastnické změny dotkly především Kanálu 5, ITV nebo produkční společnosti All3Media. Pojďme si je zrekapitulovat. V květnu koupila americká společnost Viacom, kterou většinově vlastní miliardář Sumner Redstone, za 450 milionů liber Kanál 5. V červenci získala mediální společnost Liberty Global, jejímž vlastníkem je John Malone (přezdívaný někdy Darth Vader), 6,4% podíl v britské ITV (Independent television). Na schválení regulačních orgánů zatím čeká předání největší britské produkční společnosti All3Media do rukou společností Liberty GlobalDiscovery Communications v rovném poměru 50:50. John Malone již v Británii vlastní společnost Virgin Media, která poskytuje kabelovou televizi, internet a mobilní služby. Rupert Murdoch a jeho 21st Century Fox má zas kontrolní balík akcií v satelitní společnosti BSkyB. Z předchozího výčtu je jasné, že americké firmy mají o britský televizní průmysl velký zájem. Může ale tato pozornost britské televizní stanice skutečně ohrozit, jak tvrdí David Abraham?

BBC na jiné vlně

Abrahamova slova pobouřila Asociaci komerčních stanic. Podle jejího vyjádření se ředitel Kanálu 4 svou vyhrocenou rétorikou snaží získat dotace od britské vlády a jimi kompenzovat upadající popularitu své vlastní stanice. Jeho výzvy k větší regulaci televizního trhu vládou se nelíbí ani mluvčímu BSkyB. Jedním z důkazů, že situace asi není tak kritická, jak Abraham popisoval, je ředitel veřejnoprávní BBC  Danny Cohen. Ten ve svém projevu, který zazněl také na Mezinárodním televizním festivalu v Edinburghu, naopak pěl chválu na britskou televizní tvorbu, která podle něj zažívá „zlatý věk“. Televizní dramata „začínají zastiňovat filmy a stává se z nich prostor pro nejzajímavější a nejkomplexnější práci“. Jeho slova potvrzuje i nebývalá obliba britských seriálů ve Spojených státech: například moderně zpracovaného Sherlocka sleduje na svých obrazovkách na 4 miliony diváků.

Náš divák, náš pán

Je téměř jisté, že bohaté a úspěšné mezinárodní mediální společnosti, jakým vládne Rupert Murdoch, John Malone nebo Sumner Redstone, se budou i nadále snažit růst, a to samozřejmě i prostřednictvím nákupů jiných médií. Jedním z hlavních motorů jejich úsilí je jistě zisk. Zmínění pánové by však byli sami proti sobě, kdyby se snažili potopit celosvětově úspěšné a kvalitní pořady (nejen ty britské) a nahradit je něčím, o co diváci nestojí. V tržních podmínkách, kterými se tito magnáti řídí, by tak do velké míry o kvalitě pořadů měli nadále rozhodovat především diváci.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

klíčová_slova
Blog

Jak vybrat klíčová slova pro efektivní monitoring médií

Nejen velké, ale i menší firmy a startupy potřebují mít přehled o mediálním prostředí, ve kterém se pohybují. Nestačí sledovat jen svou značku nebo produkt. Důležité jsou i širší souvislosti a trendy, které mohou ovlivnit jejich podnikání. V tomto článku si ukážeme, jak vybrat správná klíčová slova, aby byl monitoring médií skutečně efektivní a přinášel vám užitečné informace. Pojďme na to.

telefon kresba

Jdeme na to!