Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

BF versus GT
Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

10 let Giving Tuesday

Giving Tuesday je celosvětové hnutí štědrosti a dobrých skutků, které vzniklo v roce 2012 v USA. V Česku se slaví od roku 2016 a za deset let inspirovalo stovky tisíc lidí, firem i organizací k dobrým skutkům. Během uplynulé dekády darovali lidé na Giving Tuesday v Česku přes půl miliardy korun a vykonali nepřeberné množství projevů solidarity. 

Národním ambasadorem pro Česko je Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR), největší iniciativa společenské odpovědnosti a udržitelnosti u nás. Giving Tuesday se slaví každoročně v úterý po Dni díkůvzdání – v roce 2025 připadá na 2. prosince. V tento den se stovky milionů lidí napříč všemi kontinenty spojí, aby inspirovaly ke štědrosti a konaly dobro.

O čem a jak česká média píší?

Cílem naší analýzy bylo porovnat, jak česká média informují o komerčním Black Friday a společensky odpovědném Giving Tuesday. Zaměřili jsme se na tradiční média (tisk, televizi, rozhlas a internet) v období od 1. 1. 2016 do 5. 11. 2025. Podklady pro analýzu jsme čerpali z archivu NewtonOne, který shromažďuje mediální data již od roku 1989.

Mezi hlavní sledované ukazatele patří: 

  • Počet příspěvků 
  • Mediální dopad (GRP – Gross Rating Points) 
  • Finanční hodnota medializace (AVE – Advertising Value Equivalent) 
  • Do analýzy jsme dále zařadili wordcloudy entit (organizací a odvětví), které ukazují četnost jejich výskytu v médiích. 

Od slev k solidaritě: Co říkají data?

Z výsledků je jasně patrné, že komerčním kampaním Black Friday je v médiích věnována výrazně vyšší pozornost: 

Ukazatel 

⚫ Black Friday 

🔴 Giving Tuesday 

Počet příspěvků 

25 237 

2 817 

Mediální dopad (GRP) 

23 932 

1 956 

AVE (hodnota publicity) 

4,46 mld. Kč 

605,1 mil. Kč 

Zajímavým zjištěním bylo, že zatímco Black Friday dominuje v komerčních médiíchGiving Tuesday se více prosazuje v tisku a veřejnoprávních médiích. To naznačuje, že společensky zaměřené kampaně mají silnější zastoupení tam, kde se sleduje obsah s hodnotami a informacemi spíše než slevami. 

Nejsilnější období

  • Giving Tuesday dosáhl největšího počtu výstupů a mediálního dopadu v letech 2019 a 2020. 
  • Black Friday si od roku 2019 drží stabilní medializaci – přibližně 3 000 příspěvků ročně. 
  • AVE bylo u obou kampaní nejsilnější v letech 2022 až 2024 (v této době docházelo k významnému rozšiřování zdrojů v mediální platformě a nárůstu monitorovaných TVR zdrojů, což přispělo k celkovému nárůstu AVE).
     
medializace
Vývoj medializace obou kampaní 

Kdo je s kampaněmi nejvíc spojován?

Analýza wordcloudů entit ukazuje zajímavé rozdíly: 

  • Black Friday v českých médiích nejvíce zviditelňuje Alzu a další značky, které jsou především spojeny s prodejem elektroniky. 
  • Giving Tuesday je nejvíce spojováno s Asociací společenské odpovědnosti, která už deset let působí jako národní ambasador kampaně v Česku. Z dalších organizací vyniká například výzkumná agentura Ipsos.
wordcloudy Entit
Co je s oběma kampaněmi nejvíce spojováno?

2019 a 2020: Úspěšné roky pro Black Friday i Giving Tuesday

⚫ Black Friday 

  • Pro Black Friday měly nejvyšší mediální dopad příspěvky z let 2019 a 2020. V roce 2020 navíc počet příspěvků poprvé přesáhl hranici tří tisíc.  
  • Média tak jako tradičně projevovala největší zájem o tematiku v listopadu a prosinci. Jen v týdnu od 25.11.2019 jsme zaznamenali 770 příspěvků a o rok později až 990 příspěvků o Black Friday.  
  • Kromě zmínek o nákupním šílenství si ale média všímala i legislativy ve vztahu ke slevám a bojkotu akce kvůli udržitelnějšímu přístupu, např. ve vztahu ke slow fashion (2019). 
  • V roce 2020 si média začala ve velké míře všímat manipulací se slevami a nástrah online nákupů, ale současně mluvila i o rekordních útratách na eshopech. Pozornost médií vyvolala i stávka zaměstnanců německého Amazonu během Black Friday. 

🔴 Giving Tuesday 

  • Giving Tuesday na sebe v roce 2019 i 2020 upozornilo kampaní Chcete být v životě spokojenější? Pomáhejte druhým!, která probíhala na lifestylových a bulvárních webech a titulech s velkým dosahem. 
  • 41% příspěvků o Giving Tuesday zmiňovalo i Black Friday (2019).  
ukazky givingtuesday
Ukázky výstupů z obou kampaní
  • V roce 2019 bylo Giving Tuesday zmíněno jak v hlavní zpravodajské relaci České televize, tak se o něm opakovaně mluvilo i v Českém rozhlase.  
  • V roce 2020 bylo Giving Tuesday trochu překvapivě vidět i v květnu, kdy hnutí pořádalo celosvětovou akci rozsvěcování významných budov. 
167 srdce bezove

🎁 I my v NEWTON Media se každoročně přidáváme k těm, kdo chtějí šířit dobro.

Naši zaměstnanci se dobrovolně skládají na drobnosti a sladkosti pro děti z Centra komplexní a dlouhodobé péče o děti a rodinu – KOMPAS Fakultní Thomayerově nemocnici, kterým připravujeme Mikulášskou nadílku, aby i jejich začátek prosince byl plný radosti.

Připravujeme mediální analýzy nejrůznějšího zaměření, od krátkých přehledů až po rozsáhlejší studie na míru. Pokud vás zajímá, jak může mediální analýza pomoci právě vašemu projektu nebo organizaci, rádi vám poskytneme více informací.

Kontaktujte nás na emailu help@newtonmedia.eu nebo prostřednictvím formuláře na webu. 

Čtěte také

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!