Bardzo Czeske!

4 1

Foto: archiv Mediainfo.cz

Konec světa, mistrovství světa v Krkonoších a taky Josef Švejk

Zatýkání na úřadu české vlády proniklo na titulní stranu respektovaných polských novin, přičemž páteční Gazeta Wyborcza věnovala událostem potápějícím vládu premiéra Petra Nečase tzv. „otvírák“, tedy hlavní článek na první straně. Jeho název asi netřeba překládat – „Koniec świata w Pradze“ (14.6.). Polská média také porovnávala, zda by podobný zásah byl možný i v jejich zemi. „Představa, že by speciální jednotky polské policie vtrhly nad ránem do bytů vysokých vládních úředníků a ti vzápětí skončili na policii, kde je obviní z korupce, je nereálná. Polská policie a prokuratura by si to i přes vážné důkazy nedovolily,” napsal v úterý v komentáři polský deník Fakt. Žádného pozorovatele polské politiky by podobný scénář událostí, jako se staly v ČR, prý ani nenapadl. Takto vážnou operaci by se nepodařilo udržet v tajnosti, protože šéf policie a jeho lidé by udělali všechno pro to, aby si premiéra proti sobě nepopudili. „Z posledních událostí vyplývá, že k normálnosti mají blíž Češi, a ne my,“ doplnil Fakt. (W Czechach jest normalniej, 18.6)

Pokud pomineme vládní krizi, v týdnu od 8.6. do 14.6.2013 se polský tisk zajímal o Česko především v souvislosti s ekonomickými záležitostmi. Gazeta Wyborcza (13.6.) a regionální deník Polska Dziennik Łódzki (11.6.) upozornili na snahy českého soukromého železničního přepravce Leo Express proniknout na polský trh. Firma Leoše Novotného by ráda provozovala vlaky na třech tratích včetně té mezi Varšavou a Krakovem. Polské dráhy s vidinou možné konkurence nejásají, cestující se však mohou zřejmě těšit na nižší ceny. Novotného podpořil na tiskové konferenci ve Varšavě i český velvyslanec Jan Sechter, jenž, jak vyplynulo z dalšího článku Gazety Wyborczej na jiné téma, české firmy v Polsku aktivně propaguje („Politici, pomáhejte našemu byznysu“, 10.6.).

Z českých společností si větší pozornost získal ještě Unipetrol, jehož vlastníkem je polský PKN Orlen. O nové strategii Unipetrolu na roky 2013-2017 psaly listy Rzeczpospolita, Parkiet a Puls Biznesu (shodně 12.6.). Poslední zmíněný titul vylíčil v minulosti napjaté vztahy PKN Orlen s českou vládou. Zatímco vládě vadilo, že polský vlastník do Unipetrolu příliš neinvestuje, Poláci si stěžovali na šedou ekonomiku ovlivňující český trh s palivy. Nyní však podle Pulsu Biznesu nastává jisté oteplení vztahů, když Unipetrol ohlásil investiční plán ve výši tří miliard zlotých. Česká vláda na oplátku nachystala zákony potírající nelegální obchodování s palivy.

Výstavním příkladem česko-polské spolupráce se může stát chystané přeshraniční partnerství při pořádání sportovních akcí v Krkonoších. Pro začátek se jedná o Nordic Festival 2016, kdy by se v českém Harrachově a polských Jakuszycích měly ve stejnou dobu konat závody světového poháru ve třech disciplínách – v běhu na lyžích, ve skocích na lyžích a v severské kombinaci. Dělba disciplín je jasná: na harrachovských můstcích se bude skákat, v polských stopách běhat. Pokud se spolupráce osvědčí, není podle regionálního listu Polska Gazeta Wrocławska (14.6.) vyloučena ani společná kandidatura na pořádaní MS v klasickém lyžování v roce 2021.

Ale to, že to s děním v Česku není až tak zlé, potvrzuje fakt, že nejdelší a zároveň nejzajímavější článek týkající se Česka napsal ve sledovaném týdnu bohemista Aleksander Kaczorowski, který v deníku Rzeczpospolita (8.6.) připomněl nedožité 130. narozeniny spisovatele Jaroslava Haška i jeho nejslavnějšího hrdinu Josefa Švejka. Kaczorowski v článku „Komedie se šibenicí v pozadí“ vysvětluje, že Švejka si lze oblíbit navzdory jeho nehrdinskému počínání. Rozhodně jej nelze považovat za typického Čecha neochotného prolít krev za svou věc, vždyť nevoják Švejk pouze nechce bojovat za Rakousko. Kaczorowského text dále nabízí reflexi českých i polských dějin, z níž vyplývá, proč Švejka napsal před 90 lety Čech, a nikoliv Polák.
 

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!