Volební speciál 1: Babiš a Okamura kralují Facebooku, Twitter je doménou SPOLU.

Volby ilustracni foto

Z volebních lídrů má nejvíce sledujících na Facebooku předseda SPD Tomio Okamura. Na Twitteru je nejvíc sledován profil premiéra a předsedy ANO Andreje Babiše, dominují mu však příspěvky představitelů koalice SPOLU. Na Instagramu je nejúspěšnější Ivan Bartoš, předseda České pirátské strany. Vyplývá to z analýzy společnosti Newton Media, která se zaměřila na lídry jedenácti politických stran s potenciálem dostat se do Sněmovny.

Facebooku dominuje Tomio Okamura, kterého aktuálně sleduje 302 tisíc uživatelů. Andrej Babiš má o zhruba 18 tisíc sledujících méně, je však na Facebooku ze všech volebních lídrů nejpilnější. Během dvou prázdninových měsíců (1.7. – 31.8. 2021) zveřejnil 545 příspěvků, což je třikrát více než vytvořil za stejné období lídr ODS Petr Fiala a dokonce desetkrát více než předseda ČSSD Jan Hamáček. V průměru to znamená, že premiér (či jeho marketingový tým) zveřejní téměř devět příspěvků denně.

Posty Andreje Babiše však nevyvolávají takové množství reakcí jako příspěvky Tomia Okamury. „Z vítězné pětice příspěvků, které během léta nasbíraly nejvíce interakcí, náleží hned čtyři Tomiu Okamurovi. Boduje například videi, ve kterých ve Sněmovně vyzývá ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha, aby již znova nenasazoval občanům „náhubky“ anebo když ve vysílání CNN Prima News vystupuje proti údajné diskriminaci neočkovaných. Obě tato videa dosáhla přes 8 tisíc sdílení,“ říká Jitka Adamčíková ze společnosti Newton Media.

Andrej Babiš zvítězil v pomyslné předvolební soutěži o nejvlivnější post tříslovným statusem „Zítra řeknu pravdu“, který vyvolal přes 40 tisíc interakcí (lajků, komentářů, sdílení). „Je evidentní, že stylem komunikace tohoto konkrétního příspěvku navázal premiér na dnes již téměř legendární větu „Zítra asi něco koupím“. Zajímavé, a to nejen z analytického pohledu, pak je skutečnost, že avizování informace vyvolalo větší zájem a diskusi než informace samotná,“ upozorňuje David Kursa, odborník na data a komunikaci. Zatímco u postů Tomia Okamury převažují sdílení, a to hlavně jeho příznivci, u Andreje Babiše drží vysokou míru interakcí komentáře, jejichž autory jsou jak jeho podporovatelé, tak Babišovi kritici. Marketingovému týmu šéfa ANO se tak podobně provokativními posty daří neustále získávat pozornost v sociálních i tradičních médiích.

Z volebních lídrů má třetí největší počet fanoušků na Facebooku Ivan Bartoš, následovaný Robertem Šlachtou a Petrem Fialou. Bartoš však na Facebooku zveřejňuje poměrně málo příspěvků a je tak výrazně méně aktivní než Robert Šlachta nebo šéfka hnutí Trikolóra Zuzana Majerová Zahradníková, kteří patří mezi nejplodnější přispěvatele na Facebooku hned po šéfech ANO a SPD. U Roberta Šlachty je pak vysoký počet fanoušků jeho facebookové stránky zajímavý i vzhledem k relativně krátké době fungování účtu. „Za necelé dva roky dokázal Robert Šlachta získat bezmála 80 tisíc sledujících. Ve velikosti fanouškovské základny tak dokázal předehnat např. předsedu ODS Petra Fialu, který skrze Facebook komunikuje déle jak osm let, či Jana Hamáčka, jehož profil byl vytvořen před více jak dvanácti lety,“ upozorňuje Jitka Adamčíková ze společnosti Newton Media.   

Zcela jiná je situace na Twitteru. Tomu sice dominuje Andrej Babiš s 456 tisíci sledujícími, nicméně největší zájem a reakce vyvolaly příspěvky Markéty Pekarové Adamové. Při srovnání úspěšnosti komunikace na Twitteru a Facebooku je tak vidět zásadní rozdílnost uživatelů těchto sociálních sítí. „Na Twitteru jsou mnohem úspěšnější představitelé koalice SPOLU a Pirátů a STAN. Je patrné, že na této sociální síti je daleko více zastoupena jejich cílová skupina. Nicméně z hlediska celkového zásahu se na Twitteru bavíme o celkovém počtu uživatelů v řádu statisíců, na Facebooku jde o miliony,“ říká David Kursa a ke komunikaci jednotlivých předsedů na Twitteru doplňuje, že poslední měsíce ukazují na výrazné zlepšení u Mariana Jurečky. „I když má relativně málo fanoušků, některé jeho tweety se z hlediska míry zapojení uživatelů dokážou vyrovnat příspěvkům Markéty Pekarové Adamové, Andreje Babiše či Ivana Bartoše,“ dodává Kursa.

Pekarová Adamová je úspěšná také na Instagramu, který zase Andrej Babiš zcela ignoruje (z jedenáctky volebních lídrů ho nevyužívá kromě Babiše už jen Vojtěch Filip). Na Instagramu je nejsilnější Ivan Bartoš s více než 40 tisíci sledujícími. Druhá je již zmiňovaná Pekarová Adamová a hned za ní Tomio Okamura. Předseda SPD je sice na Instagramu velmi aktivní – během letních prázdnin vyprodukoval téměř dvojnásobný počet příspěvků než Pekarová Adamová a Bartoš dohromady, jeho posty však vyvolávají méně reakcí a během léta dokonce poklesl počet lidí, kteří sledovali jeho profil. Zatímco záběry na Bartoše za mixážním pultem na pirátském festivalu v Dolánkách u Turnova vyvolaly přes 6 tisíc interakcí, příspěvek Tomia Okamury s fotografií od Máchova jezera, který byl jeho nejvlivnějším letním příspěvkem na Instagramu, vyvolal jen pětinu reakcí, co DJ Bartoš. 

srovnaní sledujících na jednotlivých platformách

Kontakt pro média: Jitka Adamčíková, T: 00420 605 441 267, Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz

Doprovodný graf a ukázky příspěvků si můžete v lepším rozlišení stáhnout zde.

Čtěte také

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

klíčová_slova
Blog

Jak vybrat klíčová slova pro efektivní monitoring médií

Nejen velké, ale i menší firmy a startupy potřebují mít přehled o mediálním prostředí, ve kterém se pohybují. Nestačí sledovat jen svou značku nebo produkt. Důležité jsou i širší souvislosti a trendy, které mohou ovlivnit jejich podnikání. V tomto článku si ukážeme, jak vybrat správná klíčová slova, aby byl monitoring médií skutečně efektivní a přinášel vám užitečné informace. Pojďme na to.

telefon kresba

Jdeme na to!