Analýza komunikace politických stran na Facebooku

Aktivity na sociálních sítích jsou už dlouho nedílnou součástí komunikace politických stran. Jakým vývojem prošla politická komunikace v období voleb do Europarlamentu, komunálních voleb v roce 2014 a jak si vede před krajskými volbami v roce 2016? Dialog se svými voliči se snaží pomocí Facebooku udržovat všechny významné české politické strany, nicméně jejich strategie i úspěchy v této oblasti se liší. Tým analytiků sociálních sítí NEWTON Media pro vás zjistil podrobnosti.

Na rozdíl od volebních preferencí si na Facebooku vedou mnohem lépe strany s mladšími příznivci: TOP 09, Úsvit a Piráti. Méně úspěšné jsou oproti nim lidovci a strany s vyšším věkovým průměrem voličů: komunisté a sociální demokraté.

grafy4.pngGraf zobrazuje vývoj celkového počtu příspěvků všech stran na jejich FB stránkách od minulých voleb
grafy3.pngGraf zachycuje srovnání počtu příspěvků jednotlivých stran na Facebooku v časové ose od minulých voleb

 

ANO a Úsvit spoléhali na kvantitu

Z hlediska obsahu publikuje většina stran na Facebooku obdobný mix. Šíří především svoje politické názory na aktuální témata a propagují vystoupení svých politiků v médiích. Přidávají průměrně 2 příspěvky denně, které mají okolo 30–50 slov. Obvyklým dvěma zprávám se svého času vymykalo pouze ANO, které až do poloviny loňského roku přidávalo každý den 6 příspěvků. Od té doby však frekvenci své komunikace výrazně snížilo, a přiblížilo se tak ostatním stranám.

graf1.pngGraf zachycuje srovnání stran z hlediska průměrné délky příspěvků publikovaných na Facebooku

V délce příspěvků překonává všechny ostatní strany Úsvit, který v minulosti (za vedení Tomia Okamury) přidával i desetistránkové zprávy a v průměru čtyřnásobně překračoval ostatní strany. Následný odchod předsedy znamenal pro Facebook strany změnu komunikace, a s tím související zlepšení odezvy uživatelů: fanoušci začali přidávat místo řádově desítek stovky reakcí na příspěvek.

grafy5.pngGraf zobrazuje srovnání Facebookových účtů politických stran z hlediska počtu fanoušků

V počtu příznivců na Facebooku vede jednoznačně ANO, hned druhý nejvyšší počet fanoušků má stránka TOP 09. Díky velkému množství příspěvků, kterými Babišovo hnutí zaplavovalo svoje fanoušky, má na svém kontě také v součtu nejvíce uživatelských interakcí. Pokud však uvažujeme průměrné počty interakcí na jeden příspěvek, největší odezvy dosahují příspěvky TOP 09.

polstrany_int.pngGraf zachycuje celkový počet interakcí na FB účtech stran od minulých voleb (levý sloupec) a zároveň ukazuje srovnání průměrného počtu interakcí na jeden příspěvek (pravý sloupec)

Nejúspěšnější nemusí být politika

Zajímavé je, že ne všechny strany sklidily největší úspěch s některým ze svých politických návrhů. Pravdou je spíše opak. U zelených byla nejúspěšnějším příspěvkem od posledních voleb vzpomínka na Václava Havla, u Pirátů vtip a u ANO fotografie předsedy Babiše, který klečí u dítěte, jemuž posílá svůj ministerský plat. I pro politickou komunikaci tedy platí, že emoce jsou na sociálních sítích hlavním motorem zájmu uživatelů.

ano.png

pirati.png

 

Z obsahového hlediska se strany liší také v tom, na které zpravodajské servery ve svých příspěvcích odkazují a sdílejí jejich články. Zatímco vládní koalice spoléhá na trojici Česká televize, Novinky, iDNES, opoziční strany se více profilují na základě svých ideologických pozic. Pravicová opozice často sdílí články kritické k vicepremiéru Babišovi ze serverů Echo24 a Svobodné fórum, naopak ostatní strany tyto zdroje zcela ignorují. Komunisti a Úsvit zase nejčastěji odkazují na články Parlamentních listů a oproti ostatním citují častěji i Eurozprávy.

grafy2.png

Metodika

Analyzovali jsme všechny příspěvky od voleb 27. října 2013 do 24. července 2016, které přidaly oficiální facebookové profily politických stran. Ty byly vybrány podle volebního modelu CVVM za červen, přičemž z porovnání byla vyřazena SPD, jejíž data nebyla srovnatelná s ostatními stranami, neboť hnutí vzniklo až v průběhu volebního období. Informace o věku příznivců pocházejí z Českého datového archivu z datasetu Naše společnost 2016 – duben. Při porovnání zpravodajských serverů byly ke každému médiu započítány všechny relevantní subdomény s více než pěti sdíleními politickými stranami.

Social media team

Čtěte také

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

klíčová_slova
Blog

Jak vybrat klíčová slova pro efektivní monitoring médií

Nejen velké, ale i menší firmy a startupy potřebují mít přehled o mediálním prostředí, ve kterém se pohybují. Nestačí sledovat jen svou značku nebo produkt. Důležité jsou i širší souvislosti a trendy, které mohou ovlivnit jejich podnikání. V tomto článku si ukážeme, jak vybrat správná klíčová slova, aby byl monitoring médií skutečně efektivní a přinášel vám užitečné informace. Pojďme na to.

telefon kresba

Jdeme na to!