Analýza: Antibabiš i antifiala. Strany se na sítích osočují, řeší i ceny a Rusko

twitter 292994 640
Ceny energií, potravin a bydlení a také ruská invaze na Ukrajinu. Právě tato témata dominovala letošní komunikaci politických stran na sociálních sítích. V dalších oblastech se ale jejich priority liší – zatímco Piráti zdůrazňují korupci, SPD se zaměřuje na imigraci a Green Deal a hnutí ANO na vládu Petra Fialy. Ukazuje to analýza společností Geneea Analytics a NEWTON Media.

Ekonomika a finance byly nejčastějším tématem, o kterém politické strany psaly na svých oficiálních profilech, pokud se neberou v potaz pozvánky na předvolební akce a podobná obecná předvolební sdělení. Nejvíce se ekonomickým otázkám věnovala hnutí ANOSPD, naopak nejméně o nich psaly Stačilo!STAN. Typicky šlo o posty odkazující na ceny energií, bydlení či potravin a také na státní rozpočet.

„Dvě nejsilnější uskupení, hnutí ANO a koalice SPOLU, se ve svých příspěvcích navzájem obviňují z toho, že to je ten druhý, kdo může za zvyšování schodku a zdražování. Je to vidět i na skutečnosti, že každý sedmý příspěvek koalice SPOLU je o Andreji Babišovi, a každý druhý příspěvek hnutí ANO odkazuje k Petru Fialovi nebo jeho vládě,“ říká Konstantin Sulimenko, analytik společnosti Geneea.

Mezinárodní a evropská politika a obrana byly druhým nejčastějším komunikačním motivem, prim hrála především ruská invaze na Ukrajinu. Tu akcentovaly zejména SPOLUSPD. Hnutí ANOMotoristé zmiňovali zahraniční politiku jen výjimečně.

„Ekonomická témata hrají jako už tradičně nejdůležitější roli – voliči se rozhodují podle peněženky. Letos ale na významu nabyly i mezinárodní otázky a lidé jsou ovlivněni i jimi. Hnutí ANO je v této situaci mezi dvěma mlýnskými kameny, snaží se soutěžit o voliče radikálních stran a zároveň nenaštvat umírněnou část svého stávajícího elektorátu. Potenciálně velmi polarizujícího tématu Rusko versus Ukrajina se proto raději příliš nedotýká,“ komentuje Jakub Smutný, mediální analytik společnosti NEWTON Media.

Vymezování se vůči Green Dealu bylo sjednocujícím motivem téměř všech kandidujících uskupení. Některé strany jej označovaly za vyloženě škodlivou politiku (SPD, ANO, Motoristé, Stačilo!), jiné k němu přistupovaly s výhradami a volaly po revizích a kompromisech (SPOLU, v menší míře i STAN). 

„Ani strany současné vládní koalice si netroufají Green Deal plnohodnotně podpořit a poukazují také na to, že ho v minulosti Andrej Babiš bez výhrad odsouhlasil,” doplňuje Jakub Smutný.

Jednotlivé strany se věnovaly i svým specifickým tématům. ANO nejčastěji připomínalo kauzy současné vlády, především bitcoiny. Piráti se vrátili ke své dřívější protikorupční rétorice – korupci v nějaké formě zmínili ve více než desetině svých příspěvků. Imigraci pak významně řešila pouze SPD (ve více než čtvrtině svých příspěvků), ostatní strany se jí věnovaly jen zřídka. 

„Hnutí SPD se také rádo a často vyjadřuje k vlastní kauze Chirurgů z dovozu, kvůli které čeká stranu soud. Žádná další strana tuto kauzu na svých sítích nijak nekomentovala,” dodává Konstantin Sulimenko.

Z analýzy rovněž vyplynulo, které oblasti strany prakticky opomíjejí. V příspěvcích se relativně málo objevovalo zdravotnictví, ještě méně školství, věda nebo kultura. Z mezinárodních témat téměř nerezonoval konflikt v Gaze – na rozdíl od ruské agrese na Ukrajině – několik příspěvků mu věnovalo pouze hnutí Stačilo!

Data ukázala několik dalších zajímavostí:

  • F-35 bylo téma především pro Stačilo!, které nejvíce lobbuje za zrušení jejich nákupu.
  • Přibližně v každém čtrnáctém příspěvku SPD citovala ekonoma Lukáše Kovandu.
  • Vladimira Putina nejčastěji zmiňovala koalice SPOLU, naopak Donalda Trumpa a Ursulu von der Leyenovou nejvíce řešila SPD.
  • V rámci koalice SPOLU se výrazně lišila komunikace značek: TOP 09 komunikovala převážně značku SPOLU, KDU-ČSL většinou svou vlastní značku, u ODS to byla kombinace značky koalice i vlastní strany. 
  • Přes tisíc sdílení měly téměř výhradně příspěvky hnutí Stačilo!, zatímco nejkomentovanější příspěvky (přes tisíc komentářů) patřily nejčastěji koalici SPOLU.

Metodika:

Analýza vychází z facebookových a X (dříve Twitter) příspěvků oficiálních profilů politických stran s preferencemi nad 5 % (podle průzkumu agentury STEM ze 14. září 2025). Za sledované období od 1. ledna do 15. září 2025 jsme analyzovali celkem 6 730 příspěvků splňujících kritérium minimální délky 20 slov. Koalice SPOLU byla posuzována souhrnně (ODS, KDU-ČSL, TOP 09 a oficiální profily SPOLU). Analýza byla provedena pomocí AI systémů firmy Geneea Analytics.

Analyzované profily:

ANO (Facebook), ODS (Facebook, X), KDU-ČSL (Facebook, X), TOP 09 (Facebook), SPOLU (Facebook, X), Spolu21 (Facebook), SPD (Facebook), Stačilo! (Facebook, X), Motoristé sobě (Facebook), STAN (Facebook, X), Piráti (Facebook, X).

Kontakt pro média:

✉️ Konstantin Sulimenko, Geneea Analytics – textová analýza, metodika analýzy, mediální analýza, kontakt pro zpřístupnění celkových výsledků analýzy

✉️ Veronika Lebedová, NEWTON Media – data, metodika sběru dat, mediální analýza

Čtěte také

obrázek_blog_Ed
Blog

Editorial tým ve světě AI: kde technologie končí a začíná lidské know-how

V posledních měsících jsme v NEWTON Media věnovali mnoho energie rozvoji AI řešení. Umělá inteligence nám pomáhá automatizovat zpracování velkých objemů dat, rozpoznávat vzorce v mediálním pokrytí a zrychlovat některé analytické procesy. Jakmile však přijde na komplexní výstupy pro naše nejnáročnější klienty, jako jsou významné evropské instituce nebo nadnárodní firmy, přichází ke slovu náš editorial tým.

blog lidri
Blog

„Doba podcastová“. Kdo z volebních lídrů dominuje v podcastech?

Podcasty se během posledních několika let staly nejen zdrojem zábavy, ale i významným komunikačním kanálem, který formuje veřejnou debatu. Podle některých komentátorů dokonce podcasty ovlivnily i průběh amerických prezidentských voleb. Označení „doba podcastová“ tak nezní přehnaně.

panelová debata
Blog

Mediální obraz vzdělávání: srovnatelné s automobilovým průmyslem, dvojnásobek oproti energetice

10. září 2025 se v pražském AFI City Tower uskutečnila konference „Inovace a inspirace ve vzdělávání“, kterou pořádala Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR). Setkání přineslo inspirativní pohledy na to, jak firmy, neziskové organizace a další aktéři posouvají kvalitu vzdělávání v Česku – od školních lavic až po celoživotní učení.

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

telefon kresba

Jdeme na to!