Ukrajinci médiím důvěřují. Většinou neprávem.

ukrajinske noviny

Více než polovina obyvatel Ukrajiny věří, že v jejich zemi je svoboda projevu, a přibližně stejný počet důvěřuje ukrajinským médiím.

Ilustrační foto: Ukrajinské noviny, Zdroj: Profimedia.cz

V porovnání s institucí ukrajinského prezidenta, soudy nebo policií je to velmi potěšující výsledek. Většina ukrajinských sdělovacích prostředků si ale takovou důvěru vůbec nezaslouží. Podle monitoringu tisku, který každý měsíc zveřejňuje kyjevský Institut pro sdělovací prostředky (IMI), tvoří skrytá reklama kolem 6 % obsahu zveřejněných informací. Před parlamentními volbami v roce 2012 dosahovala dokonce 15 %, z nichž 81 % tvořila politická reklama. Institut však pravidelně monitoruje pouze 6 celonárodních tištěných a 4 internetová média. V případě regionálních sdělovacích prostředků je situace přirozeně mnohem horší.

Nezávislí novináři v ohrožení

Po oranžové revoluci se situace ve sdělovacích prostředcích na Ukrajině začala měnit a ještě před dvěma roky se dokonce dalo mluvit o tom, že ti nejpopulárnější kritici Janukovyčova režimu požívají jakési zvláštní imunity. Že kromě jiného nastoupilo poučení z případu zavražděného novináře Heorhije Gongadzeho. V roce 2010 však zmizel šéfredaktor charkovského deníku Novyj Styl Vasyľ Klymentěv. Jeho zmizení nebylo dodnes vyšetřeno. Tak jak nejsou nedotknutelní opoziční politici, tak už dnes není nedotknutelný žádný nezávislý žurnalista.

Propaganda, skrytá reklama, falešné informace, trolling – tím vším trpí dnešní ukrajinská média. Až na výjimky jako Deň, Tyždeň, Ukrajina Moloda, Ukrajinska Pravda, TVi a 5 kanal. Ty ovšem tvoří jen zlomek sdělovacích prostředků, navíc vycházejí v malých nákladech nebo jsou omezeny teritoriálně. Jejich produkce slouží často jako zdroj informací pro ukrajinské a zahraniční novináře. Mají jistou svobodu, ale vliv na ukrajinské voliče mají minimální.

Televize v rukou čtyř oligarchů

Vlivná média – a mezi ně patří především televize – jsou mnohem více hlídaná. Především svými majiteli, kterými jsou častokrát sami politici nebo s politiky spříznění oligarchové. I ti mohou být samozřejmě skrytí. Jednou z největších kuriozit, o nepřípustném střetu zájmů nemluvě, byl případ bývalého šéfa ukrajinské Bezpečnostní služby (SBU) Valerije Choroškovského, ještě před několika měsíci považovaného za jednoho z nejvlivnějších mediálních magnátů Ukrajiny. Teprve po jeho odvolání z funkce šéfa SBU a následném prodeji 100 % akcií mediální skupiny U.A. Inter Media Group Limited (vlastnila 8 televizních kanálů, tiskovou agenturu a 3 reklamní agentury) se začalo spekulovat o tom, že Choroškovskyj nebyl ani oligarchou, ani majitelem Interu. Choroškovskyj svůj podíl „prodal“ začátkem letošního roku pravděpodobně jeho reálnému majiteli Dmytru Firtašovi. Dnes je většina televizních kanálů v rukou čtyř skupin. Skupiny Renata Achmetova – nejbohatšího Ukrajince a spolustraníka Viktora Janukovyče, skupiny Viktora Pinčuka – zetě bývalého ukrajinského prezidenta Leonida Kučmy, skupiny Ihora Kolomojského a skupiny již zmíněného Dmytra Firtaše. I když se o všech těchto skupinách dá říci, že jsou spřízněné s prezidentem Viktorem Janukovyčem a jeho Stranou Regionů, realita je trochu pestřejší. A pluralita ukrajinských oligarchů je z velké části zárukou plurality ukrajinských médií.

Lenka Víchová
ukrajinistka, redaktorka časopisu Ukrajinský žurnál

Čtěte také

AMEC_summit_2025
Blog

Co nás zaujalo na AMEC Summit 2025 ve Vídni

Ani letošní AMEC Summit, který probíhal ve Vídni od 10. – 12. června, si NEWTON Media nenechal ujít. Nejenže jsme z informacemi nabitých přednášek získali mnoho cenných podnětů a inspirace, ale naše ředitelka Magdalena Horánska rovněž své know-how předala v rámci panelové diskuze s ostatními CEO.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!