Zvlčení francouzských médií a konec ochrany soukromí

closer

Francouzský prezident Francois Hollande v posledních týdnech zakusil sílu médií v úplně jiné oblasti, než je zvyklý. Pod palbu se tentokrát dostalo jeho soukromí.

Foto: časopis Closer. Zdroj: Profimedia.cz

I šéf Elysejského paláce je jenom člověk, radosti a strasti řadových Francouzů tak potkaly i jeho. Reportéři bulvárního časopisu Closer uveřejnili začátkem letošního roku fotografie prezidenta, jak si to na skútru uhání za svou údajnou milenkou – francouzskou herečkou – a rázem se rozjel kolotoč spekulací, jak to má Hollande s intimním životem, když jeho oficiální partnerkou je novinářka Valerie Trierweilerová. 

Hollande nejdříve uvedl, že bulvární novináři zasáhli nevybíravě do jeho soukromí a že zvažuje žalobu. „Hluboce lituji útoků na zásady ochrany soukromí, na kterou mám právo jako každý občan,“ citoval Elysejský palác slova prezidenta. Hollande pomíjí jednu zásadní věc, a to že ač je Francouz, tak je natolik známou osobností, že musí počítat s tím, že z podstaty jeho veřejné funkce bude jeho soukromí podrobeno kritice. Současná aférka přišla v době, kdy levicový politik zastává funkci nejvyšší a jeho popularita strmě klesá. I to může být důvod, proč se nakonec prezident rozhodl nepropírat celou věc před soudy, na rozdíl od své údajné milenky.

Francouzská média k podobným „úletům“ vždy přistupovala velice diplomaticky a milostné aféry svých státníků držela pod pokličkou. Dlouhodobě tak fungovalo jakési tajné spojenectví mezi významnými politiky a médii – krásným příkladem je třeba úspěšně utajovaná nemanželská dcera bývalého prezidenta Françoise Mitteranda.

Obrat v New Yorku

Obrat ale nastal v roce 2011, kdy se provalil sexuální skandál jednoho z horkých favoritů na křeslo v Elysejském paláci Dominique Strausse-Kahna. Aféra vedla k přehodnocení přístupu Francouzů k soukromí národních politiků. Svůj podíl na tom má i fakt, že Strauss-Kahn byl zatčen v New Yorku, a urputná americká média v prvních dnech měla oproti francouzským mílový náskok. Záhy začala fungovat premisa, že i francouzští politici média potřebují, ať už o nich píšou jakkoliv, a dlouholetá benevolence šla stranou.

Francouzský legislativní rámec pro ochranu soukromí a osobnosti je přitom všeobecně považován za jeden z nejpřísnějších v Evropě. Právo každého na soukromí je zakotvené ve francouzské ústavě a vzhledem ke korektním vztahům médií s politiky docházelo k jeho porušování málokdy a stalo-li se tak, tresty byly vysoké. S hladem novinářů se ale musela vypořádat i francouzská soudní praxe. Podobně jako je tomu v českém právu, začalo se na soukromí politiků nahlížet jako na soubor informací, který si zaslouží publikování, je-li to ve veřejném zájmu, nebo má-li to vliv na výkon veřejné funkce. K podobnému závěru dospěl i Evropský soud pro lidská práva, když ve sporu monacké princezny von Hannover proti Německu rozhodl, že publikování fotografií státníků z jejich soukromého života je možné, pokud to přispěje k diskuzi o obecném zájmu.

Pod sousloví veřejný, případně obecný, zájem se toho dá schovat vskutku mnoho, dost možná i Hollandovy zálety. To moc dobře vědí i média, a tak na první místo nestaví kritiku promiskuity prezidenta, ale to, že jeho románek má vliv na bezpečnost hlavy státu, protože si za láskou vyrazil pouze s jedním bodyguardem v patách. A ve veřejném zájmu je přece absolutní ochrana prezidenta.

Mariana Pítrová
autorka se specializuje na mediální právo

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!