Limity sociálních sítí při arabském jaru

tunis

V médiích často opakované poselství arabského jara praví, že kdokoliv může využít facebook a Twitter, stát se revolucionářem a svrhnout režim. Že změna je možná. Je tomu ale skutečně tak? Copak nemají sociální sítě v arabském světě také limity?

Foto: Tunis, ilustrační foto. Zdroj: Profimedia.

Lidský faktor

Při arabském jaru táhli řadu revolučních změn v kyberprostoru profesionální samouci. Aspoň tak bych pojmenoval aktivisty, kteří se postování statusů či blogování věnovali sice často bez předchozího žurnalistického vzdělání, avšak dlouhodobě a vzájemně se od sebe při tom učili a později i přijímali školení od západních nadací a neziskových organizací. Není to tedy tak, že technologie sama o sobě mohla být iniciátorem a tahounem změny. Bez vrstvy zkušených tvůrců a šiřitelů obsahu by toto nebylo možné.

Tito aktivisté v některých případech čelili izolaci. Bez společenského zájmu, podpory institucí, jako jsou například odbory, a klasických médií v čele se satelitní televizí al-Džazíra by reálný tlak na režim nevytvořili. Úspěšná kampaň může začít statusem, ale nemůže jím skončit. Stejně tak množství statusů nevyváží jejich kvalitu nebo přínosnost… Aktivisté také měli situaci ztíženou nevzdělaností svých diváků. Umět číst a psát totiž ještě neznamená aktivní gramotnost, tj. schopnost si přijímaný mediální produkt, ať už status či blog, kriticky přebrat. A na revoluci přitom potřebujete masy…

Systémová omezení

Být aktivní na sociální síti automaticky neznamená mít reálný politický vliv. Navíc v arabském světě stále ještě dominuje TV, ne sociální sítě. Al-Džazíra zde proto sehrála nezastupitelnou úlohu, jakkoliv si dodatečné body nahnala právě přes profily svých kanálů, pořadů a zaměstnanců na sociálních sítích. Navíc, jak vidno, nelze vést jasnou dělicí čáru mezi nástrojem (sociální sítí) a tvůrcem obsahu (televizní stanicí). Sociální sítě a nová média tu nejsou jen pro aktivisty. Například v Egyptě Twitter objevilo jak Muslimské bratrstvo, tak armáda.

Všeho moc škodí. U cvrkotu na sociálních sítích to platí dvojnásob. Arabští aktivisté dnes někdy až s přílišnou skepsí hovoří o tom, jak sociální sítě daly prostor příliš mnoha rozdílným hlasům. Bez filtrace, bez hierarchie, bez cíle. Výsledkem je ideologická kakofonie, která nenabízí žádné závěry, jen zapálené politické debaty bez konce. Pro dlouhodobou kampaň či každodenní politiku v kulturně a stranicky komplikovaném prostředí to může být na škodu. Twitter Vám může pomoci svrhnout režim. S vybudováním nového už je to horší.

Sociální sítě se nehodí na vše. Občanská žurnalistika? OK. Mobilizace ulice? Někdy ano. Komunikace s vnějším světem? Ano, když jej to zajímá. – Třeba syrský konflikt už zajímá na Západě málokoho. Bohužel. Krom toho, je celkem logické, že když svou práci coby aktivista děláte dobře, režim to neocení. Na tuniský a egyptský režim byla změna rychlá, avšak íránský režim, zocelený poražením opozičního Zeleného hnutí v roce 2009, naučil svého syrského spojence, jak se to v kyberprostoru dělá. A syrský režim to teď proto dělá velmi dobře. Pronásledovaní aktivisté by mohli vyprávět.

Pero mocnější meče?

Sociální sítě nespasí každý arabský národ. Můžete být bohatý Bahrajňan s chytrým telefonem. Vaše fotografie z demonstrace proti vládnoucí rodině však režim nesvrhnou. To by nesměly být v zemi dislokovány saúdské bezpečnostní síly a americká námořní základna. Některé diktátory je možné vyměnit či svrhnout. Tunisko či Libye jsou důkazem. Bahrajn má však za souseda Írán a Západ si jeho „stability“ cení více než lidských práv. Najdeme i další příklady. Třeba Egypt. Země příliš velká na to, aby jí bylo možno efektivně pomoci zvenčí, a příliš chudá na to, aby si pomohla sama. Tváří v tvář nevzdělaným milionům hrstka aktivistů přes noc zázrak neudělá. A pak je tu Sýrie. V její brutální občanské válce Vaše tweety nikoho nezajímají. Svět na Vás zapomněl a Vaše společnost se snaží jen přežít. Na kybernetickou nadstavbu nemá místo.

Zázrak se tedy nekoná. Arabský svět je však teprve na začátku nové etapy vývoje. Naděje tedy existuje. Nyní, s odstupem několika let od vypuknutí arabského jara, však bylo podle mne žádoucí zde shrnout na jedno místo trochu skepse. Jednak abychom nepřeceňovali dopad technologie a jednak abychom nezapomněli na to, že arabský svět se začal nevratně měnit a s ním i jeho kyberprostor. Změna pokračuje. Nad jeho sociálními sítěmi bych proto rozhodně nedělal kříž. Jen bych se na ně snažil dívat se zdravým nadhledem.

Jan Kužvart
analytik Asociace pro mezinárodní otázky

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!