Obamovo selfie: Jak udělat z fotky telenovelu

obama

Jeden obraz řekne víc než tisíc slov. To si asi pomyslelo mnoho komentátorů, když se k nim dostala fotka ze slavnostní ceremonie k pohřbu Nelsona Mandely. Dánská premiérka Helle Thorning-Schmidtová se na ní mobilním telefonem fotí s americkým prezidentem Barackem Obamou a britským premiérem Davidem Cameronem. Zjevně ale bylo těch tisíc slov pro každého úplně jiných.

Foto: Barack Obama, David Cameron a H. Thorningová-Schmidtová při pietní akci za Nelsona Mandelu. Zdroj: Profimedia.cz

„Prezident Spojených států, lídr svobodného světa, symbol všech hodnot, které národ, jenž vede, považuje za čestné, dobré a prospěšné, ztratil své mravní zásady, důstojnost a rozum. Slavnostní příležitost pietního rozloučení s Nelsonem Mandelou využil k tomu, aby se choval jako student zmítaný hormony na cestě do striptýzového baru.“ Těmito silnými slovy zhodnotila chování amerického prezidenta Andrea Peyserová v deníku New York Post.

Nebyla jediná, kdo se nad chováním významných politiků pohoršoval. Podobných komentářů se našlo dost i v britských denících, tentokrát směřovaných spíše vůči premiérovi Cameronovi. „Jako hlouček hihňajících teenagerů, kteří se připravují na rychlou fotku z mobilu. Kření se a naklánějí se k sobě, flirtující skandinávská blondýna přitahuje Camerona, aby se vešel do snímku,“ tak popsal událost Daily Mail. Dále deník dodává, že „ačkoliv britský tisk byl jednotný v odmítnutí chování tří státníků, dánský tisk ocenil, že se jejich malá země dostala na výsluní globální pozornosti“.

Tyto a podobné komentáře naopak zkritizovala Kayla Epsteinová v The Guardian. „Ve skutečnosti nikdo netuší, co se v hlavě hlavních aktérů fotografie odehrávalo. Média a sociální sítě si tak domysleli ten nejjednodušší a nejpřízemnější příběh,“ píše redaktorka.

Sdělovací prostředky podle ní z jediné fotky vytvořily romantickou telenovelu. A jako v každém správném „slaďáku“ i v tomto se musely objevit klasické stereotypy – blonďatá svůdnice, muž, který se jí nechá obloudit, a žárlivá manželka. Mnoho deníků se ani neobtěžovalo zmínit jméno Helle Thorning-Schmidtové, pro The Guardian to byla dánská premiérka, pro Daily Mail prostě flirtující Dánka.

Nejvíce reakcí ale směřovalo na Michelle Obamovou. „První dáma hledí kriticky – můžeme říci nesouhlasně?“, hlásal Washington Post, titulek Huffington Post zase: „První dáma z toho nic neměla“ a Bussiness Insider suše podotkl: „Ten pohled může zabíjet“.

Fotografie mohou lhát

Stereotypizace Obamové jako naštvané černošky, jež si hájí své teritorium, vadila vícero novinářkám. „Bylo až příliš snadné dotlačit Michelle Obamovou do role rozhněvané černé ženy,“ napsala britská redaktorka Epsteinová. Americká publicistka Roxana Gayová to považovala za jasnou rasovou předpojatost médií. „Reakce tisku zjevně ukazuje na to, jak se dívá na černé ženy. Implicitně považuje za jejich základní emoční stav rozzlobenost,“ napsala. Podobně se vyjádřil i komentář na webu Huffington Post, který uzavřel článek tím, že „fotky někdy prostě tisíc slov neřeknou“.

Výše zmíněné texty přitom odkazovaly na svědectví samotného autora momentky, která se v minulém týdnu tak proslavila. „Fotografie mohou lhát. Ve skutečnosti, o pouhých pár vteřin dříve, první dáma vtipkovala se svými spolusedícími, včetně Camerona a Schmidtové. Její přísný pohled vyšel náhodou“, napsal.

Těžko se novináři a veřejnost dozví, v jakém kontextu byla doopravdy momentka vyfocena. Zajímavé ale je, nakolik různorodé reakce jedna fotografie vzbudila. A jak jeden obraz dal tolik příležitostí k spekulacím i moralistickým kázáním. V některých případech dost přes čáru.

Etiketa pro „selfies“ z pohřbů

Za pozornost stojí i fenomén tzv. selfie, česky bychom jej mohli nazvat třeba fotografický autoportrét. Je to jen několik let staré slovo. A letos se se „selfies“ opravdu roztrhl pytel. Známé se stalo například to s papežem Františkem nebo s Michelle Obamovou. Tým Oxfordského slovníku jej dokonce vyhlásil slovem roku. Porota prý rozhodla poměrně jasnou převahou.

Selfies se staly tak populární, že se nevyhýbají snad žádné příležitosti. Existuje tak i webová stránka „selfie z pohřbu“, jejíž poslední přírůstek je právě fotka ze slavnostní ceremonie k pohřbu Nelsona Mandely. A díky mediální bouři, kterou fotografie vzbudila, se mohli i běžní smrtelníci poučit, jaká společenská pravidla platí pro takové autoportréty. Zpravodajský kanál CNN přispěl do debaty článkem „Jaká pravidla etikety platí pro „selfies“na pohřbech?“.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

AMEC_summit_2025
Blog

Co nás zaujalo na AMEC Summit 2025 ve Vídni

Ani letošní AMEC Summit, který probíhal ve Vídni od 10. – 12. června, si NEWTON Media nenechal ujít. Nejenže jsme z informacemi nabitých přednášek získali mnoho cenných podnětů a inspirace, ale naše ředitelka Magdalena Horánska rovněž své know-how předala v rámci panelové diskuze s ostatními CEO.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!