Bude konference, jdeme na chlebíčky

tiskova konference

Snad všechny organizace veřejné i státní sféry čas od času potřebují nějakým způsobem komunikovat s vnějším světem, s veřejností. Zprostředkovateli této komunikace jsou média a jedním z nejpoužívanějších nástrojů, které mají k dispozici, jsou tiskové konference.

Foto: Ilustrativní. Zdroj: Profimedia.cz

Jak to vypadá s kulturou konferencí v České republice a jaké by mělo být jejich ideální použití a uspořádání? Je třeba si uvědomit jednu zásadní věc – tisková konference by se měla svolávat pouze tehdy, když je potřeba sdělit něco opravdu důležitého, závažného. Není tak podstatné, jestli je to prezentace nějakého převratného zjištění nebo reakce na obvinění v médiích. Sdělení by jednoduše mělo mít nějaký význam pro příjemce.

I tak je ale nutno zvážit, jestli nepostačí médiím pouze tisková zpráva. Ta by byla vhodnější například u případů, kdy není potřeba k prohlášení nic vysvětlovat nebo dodávat. Konference má ale několik nesporných výhod. V naprosté většině případů umožňuje okamžitou reakci médií, tedy dotazy novinářů; kromě toho je mnohem vstřícnější k elektronickým médiím jako televize nebo rozhlas. Se samotnou zprávou se obrazově a zvukově pracuje mnohem hůře.

Dobrý způsob, jak rozpoznat nutnost tiskové konference, je položit si otázku, zda by novináři na konferenci dorazili, i kdyby byla tisková zpráva (kterou by jinak dostali na samém začátku konference) zveřejněna několik dnů předem. Pokud ano, má konference smysl.

Konference není vždy dle představ

Je jedna věc, jak by tisková konference měla vypadat a kdy by se měla uspořádat. Něco úplně jiného ale je, když se podíváme na běžnou praxi, ve které je pojem konference poměrně nadužíván, možná pro nedostatek jiných pojmů, možná pro nerozumné zacházení s drahocenným časem novinářů. Ne vždy tak vyjde konference přesně podle představ toho, kdo ji uspořádal.

Jako příklad by mohla posloužit tisková konference k nominaci na mistrovství světa v ledním hokeji, kdy úvodní řeč obsahovala pouze výčet jmen hráčů. V tomto případě byla u konference téměř důležitější forma než obsah. Obsah by se dal totiž napsat v krátké tiskové zprávě, kterou by si každé médium mohlo převzít. I v následující diskuzi měl nejsmysluplnější dotazy Robert Záruba, který měl konferenci pouze řídit. Většina novinářů buď měla plné ruce práce s živým internetovým přepisem konference, nebo se ptali tak špatně, že si řečníci museli otázku přizpůsobit, aby se na ni dalo odpovědět. Zato forma konference byla důležitá – v tiskové zprávě nemůžete před řečníky postavit láhev Coca-coly, Red Bullu a Plzně. Událost takového významu, jakou je zveřejnění nominace, také potřebuje obřadnější povahu než pouhou tiskovou zprávu.

Jako další příklad si vezmu tiskovou konferenci Ne Základnám a spol. před Českou televizí, konanou 27. května, ve které chtěly čtyři zúčastněné občanské iniciativy a sdružení vyburcovat takřka všechny občany, média, světové velmoci a organizace k zaujetí správného lidského postoje k situaci na Ukrajině. Tři řečníci měli obsáhlou řeč, s agitačním a kritizujícím charakterem – řeč, která měla pro autory bezesporu velký význam. Snaha zabránit jaderné válce je vskutku chvályhodná. Nicméně účast na konferenci poukazovala spíš na to, že větší zájem je o škrábání v krku Romana Červenky než o válku na Ukrajině. Viz jediný dotaz novinářů: „Proč tady nejsou přítomni redaktoři z žádných běžně známých médií?“

Posledním příkladem budiž tisková konference po jednání vlády. Tato periodicky se opakující událost je ukázkou, jak by optimální konference měla přibližně vypadat. Takřka vždy je něco nového, o čem lze hovořit a co se týká velkého množství lidí, proto má konference smysl. Úvodem je vždy řeč, zpravidla od předsedy vlády, případně dalších lidí, kterých se aktuální téma týká. Neobsahuje nic navíc, shrnuje obsah jednání a nechává prostor pro dotazy novinářů, kteří většinou na takové konferenci nejsou poprvé a jejich otázky tudíž dávají smysl.

Prioritou by nemělo být občerstvení

Tisková konference je událostí příliš nákladnou a její organizace spolkne mnoho času na to, aby se mohla pořádat kvůli každé maličkosti. Novináři navíc rychle ztratí trpělivost, když někam dvakrát přijdou a zjistí, že tam jen ztrácí zbytečně čas. Zodpovědnost musí být z obou stran – od svolavatelů, aby si ujasnili, že je konference opravdu potřeba, i od novinářů, aby se dobře připravili a nešli jen na kávu, chlebíčky a pokec se svými kolegy.

Lukáš Žák
autor je student FHS UK

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!