Americký tisk: stále vlivný hráč

wall street

Americké mainstreamové tiskoviny mají obrovskou moc, jejíž budování trvalo asi 200 let.

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

První papírové noviny na území dnešních Spojených států se začaly tisknout na začátku 18. století nejčastěji coby novinové pamflety tehdejších kolonistů, jak se můžeme dočíst v detailní studii s názvem The Cambridge History of English And American Literature.

Bratr jednoho z otců zakladatelů a zároveň jednoho z prvních amerických novinářů Benjamina Franklina James Franklin dal “do kupy” jedny z prvních životaschopných amerických novin s názvem The New England Courant. Tento týdeník začal vycházet v roce 1721 v Bostonu. Jeho obsah, především publikace humorných a satirických esejí, šokoval a šel proti ortodoxii tehdejších politických představitelů Nové Anglie. Proto byly tyto noviny pět let po svém vzniku zrušeny.

Tisk coby morální opora amerických kolonistů

Benjamin Franklin považoval americký tisk za morální oporu amerických kolonistů, a novinářské řemeslo dokonce chápal jako službu bohu. Franklin stojí rovněž za prvním „novinovým řetězcem“ vzniknuvším na půdě Spojených států, který fungoval na území mezi Severní a Jižní Karolinou a Novou Anglií, nicméně šlo o nekvalitně vedená periodika, jež navíc nebyla nikterak významná.

Od poloviny 18. století byly americké tiskoviny dostupné širšímu okruhu čtenářů a jejich stránky většinou plnily texty o veřejném dění. Esej, jež byla páteří tiskovin do té doby vydávaných, byla nahrazena novým typem energických polemik, často na aktuální politická témata.

Americká nezávislost a úloha novin

V revoluční epoše a v raném období národní éry, konkrétně v letech 1775 až 1860, vycházely ve velkých amerických městech tiskoviny, které představovaly jakousi papírovou baštu patriotismu, když obsahovaly vlastenecké pamflety a prohlášení o lásce k národu.

Řada tiskovin se etablovala ještě v době před či v průběhu americké války za nezávislost, ač některé z nich byly vydávány ve špatných podmínkách omezujících nařízení, a doslova přežívaly ze dne na den. Tyto nepříznivé okolnosti se obecně změnily po válce za nezávislost a se vznikem federativní prezidentské republiky 4. července 1776 (USA). V odborné stati s přiléhavým názvem Would There Have Been an American Revolution without Newspapers Or Mail? (Došlo by k americké revoluci nebýt novin či pošty?) se píše, že druhý americký prezident USA John Adams považoval novinové pamflety, standardní noviny a poštu za katalyzátor změn, které lvím dílem přispěly ke vzniku nezávislé republiky.

V průběhu této doby začaly vycházet tehdy významné tiskoviny, jako například týdeník The Massachusetts Spy (založen 1770), deník Independent Chronicle (založen 1776) nebo list Pennsylvania Packet (založen 1771), který se počínaje rokem 1784 stal prvním úspěšně vydávaným deníkem ve Spojených státech.

Tiskoviny světového ohlasu

Náklad amerických periodik a počet původně lokálních distribučních sítí se s příchodem 19. století rychlým tempem zvýšil. Zatímco v roce 1800 ve Spojených státech vycházelo 150 až 200 tištěných periodik, o deset let později se toto číslo zvýšilo na 366. Nicméně kvantita tiskovin, které se šířily úměrným tempem jako osidlování střední a západní části USA, často neodpovídala dnešním standardům, co se obsahu a formy týče. V 19. století byla založena dodnes vycházející periodika, která mají velký čtenářský ohlas i obrovský vliv: deníky The New York Post (založen 1801), The New York Times (založen 1851), The Boston Globe (založen 1872) či The Wall Street Journal, který byl založen v roce 1881 a jenž je díky prodeji 2,4 milionu výtisků denně největšími novinami ve Spojených státech.

Kydání hnoje, aféra Watergate a žlutá žurnalistika

Minulé století vedle vzniku dalších tiskovin v USA (v roce 1982 byly založeny v současnosti druhé největší americké noviny podle počtu prodaných výtisků – USA Today ) přineslo i zrod originálních novinářských aktivit, kupříkladu muckrakeři (muckraking ve volném překladu znamená „kydání hnoje“) se zabývali korupčními skandály ve vysoké politice či nekalými praktikami velkých korporací. O „kydání hnoje“ v souvislosti s novinářskou prací poprvé mluvil americký prezident Theodor Roosevelt ve svém projevu v roce 1906. Dnes bychom za muckrakery mohli označit investigativní novináře.

Za skutečně přelomový investigativní počin, který vyústil ve veřejnou abdikaci prezidenta Spojených států Richarda Nixona, můžeme považovat aféru Watergate. Reportérům z listu The Washington Post Carlu Bernsteinovi a Bobu Woodwardovi se podařilo zjistit, že pracovníci aparátu prezidenta Nixona násilím vnikli do sídla Demokratické strany s cílem namontovat tam odposlechové zařízení. Případu se usilovně věnovala tři velká tištěná media: týdeník Time, deník The New York Times, ale především deník The Washington Post. Dva zmínění novináři čerpali informace od anonymního zdroje s pikantním názvem – Deep Throat; šlo o název úspěšného pornografického filmu, který v té době běžel v amerických kinech. Zpočátku se prezident Nixon nařčení bránil, ale důkazy proti němu otištěné v novinách byly nezvratné: o celé operaci se zapojením CIA věděl, schválil ji a nakonec 8. srpna 1974 oznámil svou rezignaci.

Dále pak můžeme narazit na termín „žlutá žurnalistika“, což je jedno z označení pro bulvární tisk a nepříliš etické novinářské postupy. Tento název vznikl na konci 19. století v souvislosti s komiksem Yellow Kid a používá se především v anglosaském světě. Nejznámějšími americkými bulvárními novinami jsou deník Daily News a týdeník National Enquier, přestože „bulvár“ ve Spojených státech netáhne tolik jako v Evropě.

112 Pulitzerových cen

V roce 1851 byly v New Yorku založeny jedny z největších a nejznámějších novin současnosti – deník The New York Times, který se může pochlubit 112 Pulitzerovými cenami, tedy největším počtem těchto ocenění na světě. List vychází v průběhu pracovního týdne s necelým milionem prodaných výtisků denně. Webové stránky listu patří ve Spojených státech k nejvyhledávanějším a nejpopulárnějším s 30 miliony unikátních návštěvníků měsíčně. „Značka“ listu má ve světě velký zvuk a přirozeně obrovský mediální vliv. Motto listu zní: „Všechny dobré zprávy k tisku“. Přestože je deník The New York Times obecně považován za prestižní list a těší se silné čtenářské přízni, je samozřejmé, že se neobešel bez kontroverzí a skandálů.

NYT a Irák

Kromě i jinde běžných selhání jednotlivých novinářů byla The New York Times vyčítána například publikace zfalšovaných důkazů, jež měly ospravedlnit invazi Bílého domu v roce 2003 do Iráku. Redakce listu později otiskla článek, v němž je uvedeno, že vedle akurátních článků byly publikovány také texty, jež byly založeny na chatrných zdrojích a málo spolehlivých informacích. Avšak co se vpádu americké armády do Iráku týče, tak zkreslené, nebo přímo zfalšované informace přinášela i další vlivná americká média.

Úpadek tiskovin ve Spojených státech?

S vypuknutím finanční krize ve Spojených státech, tedy kolem roku 2009, lze pozorovat i celkem zjevný pokles prodeje tištěných novin, který se nevyhnul ani nejčtenějšímu listu The Wall Street Journal. Za tímto trendem stojí i pokles kupní síly obyčejných Američanů, a to právě v souvislosti s finanční krizí. Některé americké noviny byly dokonce nuceny vyhlásit bankrot. Některé ztrátové tiskoviny skoupili mediální magnáti a miliardáři, jako jsou například Rupert Murdoch a Jeff Bezos. Ačkoliv se počet tištěných periodik díky shora uvedeným skutečnostem snížil, jistě to neznamená jejich konec; tištěné noviny ve Spojených státech přece jen „přežily“ nástup rozhlasu, televize i internetu, a tak přežijí i finanční krizi a přetrvávající ekonomickou recesi.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

blog lidri
Blog

„Doba podcastová“. Kdo z volebních lídrů dominuje v podcastech?

Podcasty se během posledních několika let staly nejen zdrojem zábavy, ale i významným komunikačním kanálem, který formuje veřejnou debatu. Podle některých komentátorů dokonce podcasty ovlivnily i průběh amerických prezidentských voleb. Označení „doba podcastová“ tak nezní přehnaně.

panelová debata
Blog

Mediální obraz vzdělávání: srovnatelné s automobilovým průmyslem, dvojnásobek oproti energetice

10. září 2025 se v pražském AFI City Tower uskutečnila konference „Inovace a inspirace ve vzdělávání“, kterou pořádala Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR). Setkání přineslo inspirativní pohledy na to, jak firmy, neziskové organizace a další aktéři posouvají kvalitu vzdělávání v Česku – od školních lavic až po celoživotní učení.

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!