Pozornost v českých médiích v roce 2021

04 1

Čerstvá Ročenka Marketing a Media je věnována boji o pozornost. Na přání redakce jsme zanalyzovali, s čím byla v končícím roce pozornost nejčastěji v médiích spojována.

Patrně pod vlivem němčiny (Beachtung schenken) je pozornost něco, co nejčastěji někomu nebo něčemu „věnujeme“. Novináři v tom nejsou výjimkou a obrat „věnovat pozornost“ uplatnili hned ve 34 % všech použití slova pozornost. Často nestačí pozornost pouze věnovat, ale je nutné ji přímo „zaměřit“. O nutnosti „zaměřit pozornost“ novináři psali nejčastěji v souvislosti s potřebami dětí v oblasti vzdělání a zdravého osobnostního rozvoje. V úhrnu se tento obrat objevoval v 11 % výskytů slova pozornost. TOP 3 oblíbených obratů uzavírá sousloví „zasluhovat pozornost“ nebo „zasloužit pozornost„ (9 %). Vedle dětí zaslouží podle novinářů pozornost také naše zdraví, konkrétně fungování řady vnitřních orgánů, jejichž péče je v nynější době upozaděna ve prospěch akutní covidové péče. 

pozornost

Na prvním místě spojují novináři problematiku „pozornosti“ s oblastí vzdělávání. Jmenovitě jim dělá starost situace dětí, kterým obecně chybí láska a pozornost rodičů v době, kdy ji potřebují nejvíc, tedy v situacích, kdy jsou každou chvíli odkázány na online školu nebo mají kvůli výpadkům ve výuce a kvůli času trávenému na počítači či mobilu problémy s pozorností a soustředěním.

V době, kdy české zdravotnictví zajišťuje přednostně akutní covidovou péči, děsí novináře propad pozornosti zaměřené na jiná vzácnější i běžná onemocnění, na důsledky odkládání nutných zákroků, ale i podceňování duševních problémů.
Automobilismus je pro média velké téma v době krizí i konjunktur. Slovo pozornost se skloňovalo především v kontextu elektromobility, ale také ve zprávách o plánovaném vstupu na burzu firem jako Porsche, Rivian Automotive nebo Rimac Automobili. A samozřejmě ne/pozornost se uvádí jako příčina nehod i jako zdroj příležitostí pro zloděje.

Pozornost

V oblasti financí novináři s oblibou zdůrazňují pozornost věnovanou (ať už ze strany centrálních bank, firem či občanů) problému inflace. Novináři také rádi rozebírají, jakým příležitostem věnují pozornost investoři, experti a analytici. Jako terče jejich pozornosti nejčastěji vedly drahé kovy, nemovitosti, bitcoin, etherneum a další kryptoměny, akvizice významných českých firem (například Avast, Eurowag či Mall Group), ale také akcie hi-tech společností jako Nvidia, herní firma GameStop či fintech Robinhood. Na hraně floskulí balancují novinářské popisy jednání řady politiků, kteří podle nich buď svými činy pozornost přitahují, nebo ji naopak úmyslně od svých činů odvracejí.

Věříme, že i my si zasloužíme Vaši pozornost v novém roce 2022, do kterého Vám přejeme vše dobré!

Čtěte také

redesign
Blog

Aplikace NewtonOne NG v novém

Věříme, že každá inovace má smysl jen tehdy, když pomáhá vám – našim uživatelům. A právě proto přicházíme s redesignem aplikace NewtonOne nové generace. Už od úterý 29.4. večer se můžete těšit na mnoho nových funkcí, vylepšené rozhraní a intuitivnější ovládání, které vám usnadní každodenní práci s médiálními daty.

reputacni
Blog

Jak efektivně využít monitoring k reputačnímu managementu

Reputace je dnes jedním z nejcennějších aktiv – ať už jde o firmu, instituci nebo jednotlivce. Stačí jeden kritický článek nebo virální příspěvek na sociálních sítích a roky budovaná pověst může přijít k úhoně. Právě tady hraje klíčovou roli monitoring médií. Umožňuje v reálném čase sledovat, jak vás vnímá veřejnost, a včas zachytit i tu nejmenší známku potenciální krize.

telefon kresba

Jdeme na to!