Ukrajina v českých médiích: Jak (ne)slábne zájem o téma, které hýbe Evropou

ukr v mediich blog
Válečný konflikt na Ukrajině je tématem, které od roku 2022 rezonuje nejen veřejným prostorem, ale i obsahem médií. Zajímalo nás, jak se proměnil zájem českých médií o tuto událost, která formuje bezpečnostní i politické prostředí Evropy.

Autor analýzy: Jakub Smutný 

Sledují ještě česká média Ukrajinu?

Naše analýzy potvrzují: válka na Ukrajině sice z hlavních titulků pomalu mizí, ale úplně nevymizela. Po výbušném roce 2022, kdy mediální pokrytí kulminovalo, přišlo znatelné utlumení – ale i opakovaná období oživení.

Došlo k oživení mediálního zájmu?

Například na jaře 2023 – v době, kdy se opět řešila možnost ukrajinské protiofenzivy – nebo během debat o české pomoci Kyjevu a o evropské jednotě vůči Rusku. Média téma znovu otevírala i při symbolických milnících (výročí invaze, setkání evropských lídrů, projev prezidenta Zelenského). 

Na jaře roku 2024 jsme zaznamenali mírné oživení zájmu českých médií o válku na Ukrajině. Tento trend se časově shodoval s řadou mezinárodních událostí i s obnovenou veřejnou debatou o další pomoci Ukrajině. Zvýšený zájem o konflikt potvrdil i výzkum STEM z počátku roku 2024, podle kterého se u české veřejnosti projevil pozvolný návrat zájmu o dění na frontě.

ukrajina

Pokud sledujeme mediální pokrytí války v letošním roce, vidíme razantní nárůst publicity zejména ve druhé polovině února. Tento nárůst je nutné vnímat v souvislosti s kontroverzními kroky nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa.

V grafu jsou zaznamenány týdenní hodnoty publicity války na Ukrajině napříč všemi zdroji sledovanými dostupné v aplikaci NewtonOne v období mezi 30. 12. 2024 a 20. 4. 2025.

aktualni medializace

Právě v době, kdy se Trump setkal s prezidentem Zelenským v Bílém domě, zaznamenala média výrazné oživení zájmu o konflikt – týdenní objem výstupů byl dvojnásobný oproti lednovým hodnotám. 

V průběhu března se mediální zájem postupně snižoval, přesto však nelze přehlédnout jeden specifický jev, a to zvýšenou aktivitu dezinformačních webů. 

Kdo dominuje mediálnímu prostoru?

V roce 2025 se v souvislosti s válkou na Ukrajině nejčastěji objevují jména globálních i domácích lídrů – přičemž Donald Trump zaujímá první příčku s více než 14 tisíci zmínkami. Jeho role ve vývoji konfliktu i v americkém postoji k NATO a Ukrajině se ukázala jako mediálně klíčová. 

Zde je přehled nejčastěji zmiňovaných osobností v českých médiích (v souvislosti s válkou na Ukrajině, napříč všemi zdroji, od ledna do 20. 4. 2025): 

Pořadí          Osobnost                                       Počet zmínek

1. 

Donald Trump 

14 319 

2. 

Volodymyr Zelenskyj 

12 505 

3. 

Vladimir Putin 

9 276 

4. 

Petr Fiala 

2 587 

5. 

J. D. Vance 

2 447 

6. 

Emmanuel Macron 

2 347 

Pořadí          Osobnost                                       Počet zmínek

7. 

Robert Fico 

2 259 

8. 

Marco Rubio 

1 986 

9. 

Ursula von der Leyenová 

1 850 

10. 

Andrej Babiš 

1 795 

11. 

Viktor Orbán 

1 669 

12. 

Petr Pavel 

1 636 

 Z našeho pohledu je zřejmé, že zájem českých médií o dění na Ukrajině sice není už tak intenzivní jako v roce 2022, ale stále představuje důležité pozadí mnoha aktuálních témat.

Z průzkumu veřejného mínění i z naší mediální analýzy vyplynulo, že o téma ruské války na Ukrajině a související otázky v posledních měsících opět vzrostl zájem – jak mezi českou veřejností, tak i v tuzemských médiích. Podrobně se tomuto tématu věnuje i článek serveru EURACTIV

🗨️ Zajímají vás podobné datové vhledy do českého mediálního prostoru? Sledujte nás na blogu i na LinkedIn, kde pravidelně přinášíme analytické postřehy.

Rádi připravíme medializaci vašeho projektu, pro více informací nás kontaktujte na help@newtonmedia.eu.

Čtěte také

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!