Autor analýzy: Jakub Smutný
Sledují ještě česká média Ukrajinu?
Naše analýzy potvrzují: válka na Ukrajině sice z hlavních titulků pomalu mizí, ale úplně nevymizela. Po výbušném roce 2022, kdy mediální pokrytí kulminovalo, přišlo znatelné utlumení – ale i opakovaná období oživení.
Došlo k oživení mediálního zájmu?
Například na jaře 2023 – v době, kdy se opět řešila možnost ukrajinské protiofenzivy – nebo během debat o české pomoci Kyjevu a o evropské jednotě vůči Rusku. Média téma znovu otevírala i při symbolických milnících (výročí invaze, setkání evropských lídrů, projev prezidenta Zelenského).
Na jaře roku 2024 jsme zaznamenali mírné oživení zájmu českých médií o válku na Ukrajině. Tento trend se časově shodoval s řadou mezinárodních událostí i s obnovenou veřejnou debatou o další pomoci Ukrajině. Zvýšený zájem o konflikt potvrdil i výzkum STEM z počátku roku 2024, podle kterého se u české veřejnosti projevil pozvolný návrat zájmu o dění na frontě.

Pokud sledujeme mediální pokrytí války v letošním roce, vidíme razantní nárůst publicity zejména ve druhé polovině února. Tento nárůst je nutné vnímat v souvislosti s kontroverzními kroky nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa.
V grafu jsou zaznamenány týdenní hodnoty publicity války na Ukrajině napříč všemi zdroji sledovanými dostupné v aplikaci NewtonOne v období mezi 30. 12. 2024 a 20. 4. 2025.

Právě v době, kdy se Trump setkal s prezidentem Zelenským v Bílém domě, zaznamenala média výrazné oživení zájmu o konflikt – týdenní objem výstupů byl dvojnásobný oproti lednovým hodnotám.
V průběhu března se mediální zájem postupně snižoval, přesto však nelze přehlédnout jeden specifický jev, a to zvýšenou aktivitu dezinformačních webů.
Kdo dominuje mediálnímu prostoru?
V roce 2025 se v souvislosti s válkou na Ukrajině nejčastěji objevují jména globálních i domácích lídrů – přičemž Donald Trump zaujímá první příčku s více než 14 tisíci zmínkami. Jeho role ve vývoji konfliktu i v americkém postoji k NATO a Ukrajině se ukázala jako mediálně klíčová.
Zde je přehled nejčastěji zmiňovaných osobností v českých médiích (v souvislosti s válkou na Ukrajině, napříč všemi zdroji, od ledna do 20. 4. 2025):
Pořadí Osobnost Počet zmínek
1. | Donald Trump | 14 319 |
2. | Volodymyr Zelenskyj | 12 505 |
3. | Vladimir Putin | 9 276 |
4. | Petr Fiala | 2 587 |
5. | J. D. Vance | 2 447 |
6. | Emmanuel Macron | 2 347 |
Pořadí Osobnost Počet zmínek
7. | Robert Fico | 2 259 |
8. | Marco Rubio | 1 986 |
9. | Ursula von der Leyenová | 1 850 |
10. | Andrej Babiš | 1 795 |
11. | Viktor Orbán | 1 669 |
12. | Petr Pavel | 1 636 |
Z našeho pohledu je zřejmé, že zájem českých médií o dění na Ukrajině sice není už tak intenzivní jako v roce 2022, ale stále představuje důležité pozadí mnoha aktuálních témat.
Z průzkumu veřejného mínění i z naší mediální analýzy vyplynulo, že o téma ruské války na Ukrajině a související otázky v posledních měsících opět vzrostl zájem – jak mezi českou veřejností, tak i v tuzemských médiích. Podrobně se tomuto tématu věnuje i článek serveru EURACTIV.
🗨️ Zajímají vás podobné datové vhledy do českého mediálního prostoru? Sledujte nás na blogu i na LinkedIn, kde pravidelně přinášíme analytické postřehy.
Rádi připravíme medializaci vašeho projektu, pro více informací nás kontaktujte na help@newtonmedia.eu.