Pozornost v českých médiích v roce 2021

04 1

Čerstvá Ročenka Marketing a Media je věnována boji o pozornost. Na přání redakce jsme zanalyzovali, s čím byla v končícím roce pozornost nejčastěji v médiích spojována.

Patrně pod vlivem němčiny (Beachtung schenken) je pozornost něco, co nejčastěji někomu nebo něčemu „věnujeme“. Novináři v tom nejsou výjimkou a obrat „věnovat pozornost“ uplatnili hned ve 34 % všech použití slova pozornost. Často nestačí pozornost pouze věnovat, ale je nutné ji přímo „zaměřit“. O nutnosti „zaměřit pozornost“ novináři psali nejčastěji v souvislosti s potřebami dětí v oblasti vzdělání a zdravého osobnostního rozvoje. V úhrnu se tento obrat objevoval v 11 % výskytů slova pozornost. TOP 3 oblíbených obratů uzavírá sousloví „zasluhovat pozornost“ nebo „zasloužit pozornost„ (9 %). Vedle dětí zaslouží podle novinářů pozornost také naše zdraví, konkrétně fungování řady vnitřních orgánů, jejichž péče je v nynější době upozaděna ve prospěch akutní covidové péče. 

pozornost

Na prvním místě spojují novináři problematiku „pozornosti“ s oblastí vzdělávání. Jmenovitě jim dělá starost situace dětí, kterým obecně chybí láska a pozornost rodičů v době, kdy ji potřebují nejvíc, tedy v situacích, kdy jsou každou chvíli odkázány na online školu nebo mají kvůli výpadkům ve výuce a kvůli času trávenému na počítači či mobilu problémy s pozorností a soustředěním.

V době, kdy české zdravotnictví zajišťuje přednostně akutní covidovou péči, děsí novináře propad pozornosti zaměřené na jiná vzácnější i běžná onemocnění, na důsledky odkládání nutných zákroků, ale i podceňování duševních problémů.
Automobilismus je pro média velké téma v době krizí i konjunktur. Slovo pozornost se skloňovalo především v kontextu elektromobility, ale také ve zprávách o plánovaném vstupu na burzu firem jako Porsche, Rivian Automotive nebo Rimac Automobili. A samozřejmě ne/pozornost se uvádí jako příčina nehod i jako zdroj příležitostí pro zloděje.

Pozornost

V oblasti financí novináři s oblibou zdůrazňují pozornost věnovanou (ať už ze strany centrálních bank, firem či občanů) problému inflace. Novináři také rádi rozebírají, jakým příležitostem věnují pozornost investoři, experti a analytici. Jako terče jejich pozornosti nejčastěji vedly drahé kovy, nemovitosti, bitcoin, etherneum a další kryptoměny, akvizice významných českých firem (například Avast, Eurowag či Mall Group), ale také akcie hi-tech společností jako Nvidia, herní firma GameStop či fintech Robinhood. Na hraně floskulí balancují novinářské popisy jednání řady politiků, kteří podle nich buď svými činy pozornost přitahují, nebo ji naopak úmyslně od svých činů odvracejí.

Věříme, že i my si zasloužíme Vaši pozornost v novém roce 2022, do kterého Vám přejeme vše dobré!

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!