Pozornost v českých médiích v roce 2021

04 1

Čerstvá Ročenka Marketing a Media je věnována boji o pozornost. Na přání redakce jsme zanalyzovali, s čím byla v končícím roce pozornost nejčastěji v médiích spojována.

Patrně pod vlivem němčiny (Beachtung schenken) je pozornost něco, co nejčastěji někomu nebo něčemu „věnujeme“. Novináři v tom nejsou výjimkou a obrat „věnovat pozornost“ uplatnili hned ve 34 % všech použití slova pozornost. Často nestačí pozornost pouze věnovat, ale je nutné ji přímo „zaměřit“. O nutnosti „zaměřit pozornost“ novináři psali nejčastěji v souvislosti s potřebami dětí v oblasti vzdělání a zdravého osobnostního rozvoje. V úhrnu se tento obrat objevoval v 11 % výskytů slova pozornost. TOP 3 oblíbených obratů uzavírá sousloví „zasluhovat pozornost“ nebo „zasloužit pozornost„ (9 %). Vedle dětí zaslouží podle novinářů pozornost také naše zdraví, konkrétně fungování řady vnitřních orgánů, jejichž péče je v nynější době upozaděna ve prospěch akutní covidové péče. 

pozornost

Na prvním místě spojují novináři problematiku „pozornosti“ s oblastí vzdělávání. Jmenovitě jim dělá starost situace dětí, kterým obecně chybí láska a pozornost rodičů v době, kdy ji potřebují nejvíc, tedy v situacích, kdy jsou každou chvíli odkázány na online školu nebo mají kvůli výpadkům ve výuce a kvůli času trávenému na počítači či mobilu problémy s pozorností a soustředěním.

V době, kdy české zdravotnictví zajišťuje přednostně akutní covidovou péči, děsí novináře propad pozornosti zaměřené na jiná vzácnější i běžná onemocnění, na důsledky odkládání nutných zákroků, ale i podceňování duševních problémů.
Automobilismus je pro média velké téma v době krizí i konjunktur. Slovo pozornost se skloňovalo především v kontextu elektromobility, ale také ve zprávách o plánovaném vstupu na burzu firem jako Porsche, Rivian Automotive nebo Rimac Automobili. A samozřejmě ne/pozornost se uvádí jako příčina nehod i jako zdroj příležitostí pro zloděje.

Pozornost

V oblasti financí novináři s oblibou zdůrazňují pozornost věnovanou (ať už ze strany centrálních bank, firem či občanů) problému inflace. Novináři také rádi rozebírají, jakým příležitostem věnují pozornost investoři, experti a analytici. Jako terče jejich pozornosti nejčastěji vedly drahé kovy, nemovitosti, bitcoin, etherneum a další kryptoměny, akvizice významných českých firem (například Avast, Eurowag či Mall Group), ale také akcie hi-tech společností jako Nvidia, herní firma GameStop či fintech Robinhood. Na hraně floskulí balancují novinářské popisy jednání řady politiků, kteří podle nich buď svými činy pozornost přitahují, nebo ji naopak úmyslně od svých činů odvracejí.

Věříme, že i my si zasloužíme Vaši pozornost v novém roce 2022, do kterého Vám přejeme vše dobré!

Čtěte také

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!