Potenciál strojového učení pro komunikaci a PR

image00023

Michal Hroneš, který má v Newtonu na starosti inovace, se stal v létě členem AMEC Measurement and Evaluation Tech Hubu. Ten se zaměřuje na rozvoj využití technologií pro měření a evaluaci komunikace. Odhaduje se, že zapojení umělé inteligence přinese zisk v řádu biliónu dolarů a moderní PR se bez něj neobejde, proto jsme rádi, že jsme díky Michalovi u toho. Představujeme vám první Michalův příspěvek, který se týká strojového učení, klasifikace dat a rozpoznávání entit. 

Automatická analýza textu a rozpoznávání entit, které jsou součástí strojového učení, jsou důležité pro rychlou agregaci mediálních dat. Může jít o klíčový prvek pro objevení potenciálu jakéhokoli mediálního tématu, kterému bychom se jako PR profesionálové chtěli věnovat. Entity vychází ze zdrojů veřejně dostupných na internetu a díky tomu se neustále zdokonalují a rozšiřují znalosti, které stojí v jejich pozadí. Při ohromném množství dat, které dennodenně konzumujeme, je takové „štítkování“ a následná agregace nutností. Představa, že můžeme objevovat entity po celém světě, představuje příležitost, které je třeba využít!

Proč necháváme stroje dělat práci za nás

Okamžik překvapení neboli takzvaný „aha“ moment je něco, co nás v analýze popohání kupředu. Automatická analýza textu nás okamžitě dostane do tohoto kýženého momentu tím, že vytáhne klíčové aktéry, identifikuje místa anebo shrne událost, kterou se text zabývá. Entity nám umožní první rychlý vhled do dat, která chceme analyzovat. Nemusíme se nořit stále hlouběji do moře mediálních výstupů, ale postačí, když odkryjeme horní vrstvu entit v té nejsvrchnější vrstvě dat a zjistíme, v jakém vztahu jsou k našemu tématu. 

A teď je máme pohromadě – zajímavosti, které nám pomůžou poskládat mediální mozaiku. Máme však v ruce mnohem víc. Protože automatická analýza textu nám neodhalí jen to, že Volkswagen je německým výrobcem automobilů, ale také jaké atributy se na Volkswagen vážou. Podíváme-li se na samotný brand, Volkswagen bývá vnímán jako značka sázející na kreativní technologie a se snahou o bezemisní provoz. Při vyhledávání klíčového slova Volkswagen najdeme mezi pozitivními komentáři označení Volkswagenu jako skromné společnosti. Mezi články a posty s negativním sentimentem však stále narazíme na spoustu týkajících se emisního skandálu. Je zajímavé, že při delším sledovaném období články na toto téma ustupují, zatímco přibývají komentáře zaměřené na čistou budoucnost. To vše se zvídavému píáristovi přímo nabízí!

Hlavní benefity a dopad na naši práci

Klíčový přínos těchto technologií se ukrývá v jejich okamžitém a precizním výskytu v mediálním monitoringu nebo analytických aplikacích. Agregací velkého objemu dat můžeme srovnávat dlouhé časové úseky, během vteřiny vytáhnout klíčové aktéry a získat tak první dojem o tématu, o kterém dosud moc nevíme. To nám umožňuje poskytovat klientům servis, kdy jsme v nazírání jejich komunikace vždy o krok napřed a můžeme tak okamžitě reagovat na jakoukoliv událost. Tato výhoda nám otevírá dveře do tenderů, kde proti nám stojí konkurenční analýzy, které jsou finančně nákladné jen proto, že jsou časově náročné. Díky nástrojům umělé inteligence jsme připraveni na jakoukoliv komunikační krizi nebo nečekané požadavky na vyhodnocení kampaně a můžeme tak klientům dodat výsledky během pár hodin namísto dřívějších dnů.

Workcloud výsledků vyhledávání na dotaz „Volkswagen“ za posledních 30 dnů

Workcloud výsledků vyhledávání na dotaz „Volkswagen“ za posledních 30 dnů

Sentiment výsledků vyhledávání

Nastupující vs. mizející trendy a hashtagy

Nastupující vs. mizející trendy a hashtagy

Nastupující vs. mizející trendy a hashtagy

Čtěte také

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

twitter 292994 640
Blog

Analýza: Antibabiš i antifiala. Strany se na sítích osočují, řeší i ceny a Rusko

Ceny energií, potravin a bydlení a také ruská invaze na Ukrajinu. Právě tato témata dominovala letošní komunikaci politických stran na sociálních sítích. V dalších oblastech se ale jejich priority liší – zatímco Piráti zdůrazňují korupci, SPD se zaměřuje na imigraci a Green Deal a hnutí ANO na vládu Petra Fialy. Ukazuje to analýza společností Geneea Analytics a NEWTON Media.

telefon kresba

Jdeme na to!