Je to už půl roku, co jste se stala novou ředitelkou Newton Media. Jak to vlastně celé začalo?
Nastoupila jsem do Newtonu v době, kdy procházel asi historicky nejtěžším obdobím. Celé to odstartovalo kybernetickým útokem v srpnu 2023, který firmu hluboce zasáhl a chvíli to vypadalo, že je vše nenávratně ztraceno. V té době jsem začala s Newtonem blíže spolupracovat jako externí konzultant v oblasti IT a tato spolupráce se postupně prohlubovala až nakonec vyústila v nabídku na pozici CEO. Díky silné firemní kultuře, obrovské vůli a zápalu všech zaměstnanců a nemalé podpoře ze strany našich klientů i vydavatelů se podařilo tento „boj o přežití“ vyhrát.
Nicméně, v lednu, kdy jsem oficiálně usedla do vedení společnosti, byla sice tato bitva již vybojována, ale všichni byli značně vyčerpaní a do budoucnosti hleděli s obavami.
S jakou vizí jste přicházela do Newton Media?
Moje vize byla poměrně jednoduchá – zrevidovat dlouhodobou strategii firmy, ještě více se zaměřit na její technologický rozvoj, na maximum využít synergie plynoucí ze skupiny (Newton má celkem 13 poboček v 8 zemích ve střední a východní Evropě) tak, abychom byli schopni poskytovat kvalitní služby našim zákazníkům a mohli jim být oporou při jejich strategických rozhodnutích založených na prověřených datech.
Změnilo se nějak za tu dobu Vaše původní očekávání, které jste od práce měla?
Záhy po nástupu jsem si uvědomila, že kromě celé řady věcí a aktivit směřujících ven z firmy, bude potřeba změnit i některé věci uvnitř firmy. Jednalo se především o revizi organizační struktury, vydefinování nového management teamu, přepracování produktové strategie a v neposlední řadě posílení sebevědomí celého teamu.
Jaké byly z Vašeho pohledu ty největší výzvy, kterým jste za těch 6 měsíců čelila?
Jednou z velkých výzev bylo vystavění zcela nového interního IT teamu. V reakci na zmiňovaný kybernetický útok dalo celé původní IT oddělení výpověď a my jsme tak přežívali nějakou dobu jen díky pomoci externí společnosti Patron IT, která nám nejen pomohla bezprostředně po útoku, ale také nás podporovala po celou dobu, než jsme byli schopni se opět postavit na vlastní nohy.
Další velkou výzvou pro mě byla adaptace na zcela nové odvětví. Vzhledem k tomu, že celá moje profesní historie se odehrávala v oblasti informačních technologií, svět medií byl pro mě velkou neznámou.
A v neposlední řadě představoval celkem zajímavou výzvu i fakt, že Newton je tradiční ryze česká firma, ale já jsem své dosavadní pracovní zkušenosti získávala primárně působením ve velkých nadnárodních společnostech.
Na jakých prioritách pracujete právě teď?
Momentálně pracujeme na přípravě zcela nové platformy pro naše klienty, která v sobě ponese nejnovější technologie a bude založená na moderním způsobu zpracování dat. Zároveň jim ale umožní využívat naše služby v takovém rozsahu a ve scénářích, které jsou pro ně skutečně relevantní a odpovídají velikosti jejich rozpočtu. Jinými slovy, nechceme mířit kanonem na vrabce. Naopak chceme vyjít našim zákazníkům maximálně vstříc a nabídnout jim přesně to, co potřebují s ohledem na jejich velikost, odvětví, ve kterém působí, ale i funkční zaměření jako je marketing, PR, obchod, HR nebo finance.
Jaké znalosti a dovednosti z Vašich předchozích pracovních angažmá nejvíce využíváte v Newton Media?
Řízení společnosti je velmi komplexní disciplína, a tak si troufnu říct, že z každého mého předchozího angažmá jsem si odnesla něco. Od strategického plánování přes finanční řízení, komunikační dovednosti až po vedení lidí. Pokud jde o oborové znalosti, tak samozřejmě hodně těžím z mého blízkého vztahu k technologiím, které zároveň vnímám jako důležitého hybatele jakéhokoliv pokroku.
Kde vidíte Newton Media a obecně stav monitoringu médií za dalších 5 let?
Dle mého názoru je v současnosti 5 let z hlediska predikce budoucího vývoje nesmírně dlouhá doba a já se vůbec neodvažuji dohlédnout, jak masivní nástup generativní AI bude přetvářet celý mediální trh a jak se tím pádem promění i oblast jejich monitoringu.
Sledování vlastní značky, konkurence a trendů bude pro organizace vždy důležitým zdrojem informací, a tak monitoring bude hrát svou roli i v budoucnosti.
Význam tradičních médií bude nejspíš slábnout, a to ve prospěch online zdrojů a sociálních sítí. Množství dat bude narůstat a mnohem větší důraz bude nejspíš kladen na zpracování videí a obrázků. Tomu se bude muset přizpůsobit i způsob zpracování těchto dat. Moderní technologie tak v oblasti monitoringu budou hrát prim.
Kromě toho bude čím dál složitější odlišit obsah generovaný AI od obsahu vytvořeného člověkem a identifikovat dezinformace a bojovat s nimi bude stále těžší.
Očekávám, že i v oblasti monitoringu médií bude docházet ke globalizaci a drobní lokální hráči se budou postupně vytrácet, protože jejich přidaná hodnota v podobě znalosti lokálního trhu a jazyka už nebude považovaná za zásadní konkurenční výhodu. A současně nebudou schopni konkurovat nadnárodním společnostem velikostí investic do naprosto nezbytných inovací. Jsem ale přesvědčená, že Newton má všechny předpoklady pro to, aby tuto transformaci úspěšně zvládl a zajistil si tak místo po boku ostatních velkých hráčů.