Očkování dětí proti nemoci COVID-19 podporují na sítích pouhá 3 % diskutujících.

1 ockovani nahledovy obrazek

Očkování dětí proti onemocnění COVID-19 vyvolává v sociálních médiích živou debatu, ve které se výrazná většina diskutujících staví k vakcinaci negativně. Jak vyplývá z analýzy společnosti Newton Media, jen pouhá 3 % příspěvků na českých sítích hodnotí očkování dětí pozitivně. Nejvýraznějším hybatelem debaty se stal matematik Karel Janeček, který při vyhlášení ankety Český slavík očkování dětí zpochybňoval. V následujících dnech po jeho televizním vystoupení se objem debaty na sítích ztrojnásobil.

Očkování dětí od 5 do 11 let proti nemoci COVID-19 začalo v Česku 13. prosince 2021. Podle společnosti Newton Media, která od 19. října do 19. prosince sledovala reakce na sítích, rezonuje debata nejvíce na Facebooku, kde bylo zveřejněno 73 % všech příspěvků a v menší míře v diskusích pod články zveřejněnými na zpravodajských serverech (24 % příspěvků). Na Twitteru, Instagramu či YouTube se téma očkování dětí objevuje minimálně.

Do debaty výrazně zasáhl Karel Janeček, který během vyhlášení hudební ankety Český slavík zkritizoval protiepidemická opatření vlády a očkování dětí. V následujících dnech po jeho vystoupení se objem debaty na sítích ztrojnásobil. Výrazný dosah měl na sociálních sítích také rozhovor s epidemiologem Jiřím Beranem, který v rozhovoru zveřejněném v Parlamentních listech varoval před očkováním dětí, mladých a zdravých lidí zastaralou vakcínou.

„Pouhá 3 % příspěvků zveřejněných ve sledovaném období na sítích se staví k dětské vakcinaci proti nemoci COVID-19 pozitivně. Naopak vakcínu odmítalo 36 % diskutujících a po vystoupení Karla Janečka počet negativních příspěvků dále narostl na 42 %,“ říká spoluautorka analýzy Martina Maňhalová ze společnosti Newton Media. V období od 20. září do 10. listopadu se Newton věnoval v jiné analýze třetí posilující dávce u dospělých, kterou pozitivně hodnotilo 13 % diskutujících. „Ukazuje se tedy, že vakcinace dětí vyvolává daleko větší kontroverze než očkování dospělých,“ doplňuje Maňhalová.

očkování dětí

„Uživatelům nejvíce vadí, že vakcíny nejsou dostatečně prověřeny a obávají se jejich negativních dlouhodobých účinků na dětský organismus. Často také argumentují, že očkování je pouze byznysem politiků a farmaceutických firem a vakcína podle nich stejně není účinná,“ uvádí Nikola Kopáčová, další z autorek analýzy. Uživatelé, kteří se staví k očkování kladně, naopak uvádějí, že je zodpovědné děti naočkovat a chránit tak jejich zdraví. Jiní uváděli, že by měli být očkováni všichni, včetně dětí, aby se omezilo šíření nemoci COVID-19. Tito diskutující rovněž zdůrazňují svou důvěru v doporučení kvalifikovaných odborníků.

Mediální analýzu očkování provedl Newton Media v rámci projektu Infomore.cz, který realizuje ve spolupráci s Fakultou sociálních věd UK v Praze a Lékařskou fakultou MU v Brně. Tým analytiků z akademické i komerční sféry již téměř rok sleduje mediální pokrytí epidemie onemocnění COVID-19 a poukazuje na dobrou i špatnou praxi v šíření informací k pandemii. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, byl nedávno oceněn v mezinárodní soutěži mediálních analytiků AMEC Awards, kde uspěl v kategorii zaměřené na efektivní plánování, výzkum a evaluaci komunikace.

Autorky analýzy: Martina Maňhalová a Nikola Kopáčová

Zdrojová analýza je ke stažení níže.

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

telefon kresba

Jdeme na to!